1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xbox One vs. PS4

Discussie in 'Algemeen' gestart door Dusky Demon NL, 26 mei 2013.

  1. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Absoluut een vergelijkbare videokaart voor de PC schijnt (zoveel verstand heb ik niet van pc-onderdelen) behoorlijk prijzig te zijn. Echter dat valt, vermoed ik, redelijk in het niet bij de kosten voor het maken van bijvoorbeelde cell-processor in de PS3.

    Ik vermoed dat MS voor Kinect 2.0 ook behoorlijk diep in de buidel heeft moeten tasten en dat we dat gaan terugzien in de prijs.
     
  2. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Is ook echt duizend keer besproken maar goed.
     
  3. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Als MS KI exclusief hebben ben ik sold
     
  4. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.430
    Leuk Bevonden:
    4.955
    Als KI komt is ie sowieso exclusive want KI is van Rare en Rare = MS.
     
  5. The Redman FTW

    The Redman FTW ^_^

    Berichten:
    596
    Leuk Bevonden:
    0
    Microsoft hoeft voor de Xbox geen enorme 'winst' bij verkoop (verkoopprijs - inkoopprijs materiaal) vermoed ik. Ik denk namelijk dat vooral de Live-diensten de centen op moeten leveren. En juist daarvoor moeten er eerst een hoop consoles over de toonbank gaan (wat kan bij een redelijk lage prijs).
     
  6. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    De 360 en PS3 werden ook allebei met verlies verkocht, tenminste de 1e modellen. Dat zal nu ook weer gaan gelden. Echter dat verlies per console moet uiteraard wel redelijk blijven.
     
  7. NaiZuro

    NaiZuro War, war never changes...

    Berichten:
    400
    Leuk Bevonden:
    74
    Sorry hoor, maar lees jij überhaupt wel dingen over Sony? Ze willen alles behalve dat. Sony is jaren lang belachelijk gemaakt met de prijs van 599. Wanneer er iets te duurs op de markt kwam, gebruikten devs onder elkaar 'oh je doet ff een 599'tje?' als meme.

    De prijs wordt geen 599, hij wordt minstens zo 'goedkoop' als de X1, dan niet goedkoper.
     
  8. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Eerst zien, dan geloven. :)
     
  9. Seh

    Seh Guest

    Ik hoop het van harte, maar ik geloof daar niet zo in.
     
  10. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.430
    Leuk Bevonden:
    4.955
    Ik ook niet, Sony heeft weinig financiële ruimte denk ik en gaat niet al te veel risico nemen met de prijs.
     
  11. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Bij Sony is het vaak eerst zien dan geloven. :)
     
  12. RogierM

    RogierM Active Member

    Berichten:
    684
    Leuk Bevonden:
    31
    Ik denk dat Sony de consoles minimaal tegen kostprijs wil verkopen, liefst met winst, terwijl ik denk dat Microsoft er wel verlies op durft te maken.

    Dit verwacht ik puur aan de hand van de financiele cijfers van de bedrijven. Sony heeft in 2012 voor het eerst weer winst gemaakt sinds 2008. (2008-2011 allemaal verliezen. in 2012 maakte Sony ongeveer 450 miljoen USD(operatonele) winst, waarvan slechts ongeveer 10 miljoen USD operationele winst van de games divisie kwam. Verreweg de meeste winst kwam van verzekeringen! Sony heeft een deel van de winst gerealiseerd door het verkopen van een aantal kantoren, waaronder het hoofdkantoor in New York. Verder hebben ze een laag eigen vermogen en al reeds schulden, nog meer verliezen zouden ze nog meer moeten lenen en echt met grote stappen richting faillissement gaan. Investeerders staan niet echt te popelen om vele miljoenen aan je te lenen voor een divisie die 10 miljoen netto winst oplevert. Stel je leent 100 miljoen om de verliezen op de consoles te financieren dan betekent dat de winst van meer dan 10 jaar van die divisie nodig is (bij gelijkblijvende cijfers) om de lening + interest af te betalen. De huidige generatie duurde ongeveer 7 jaren, dus dan zou ik zeggen maximaal 70 miljoen lenen en dan is de uitkomst break even, word je als investor niet echt warm van zal ik maar zeggen.

    Microsoft
    Hier was over 2012 een operationele winst van USD 21,763 miljoen, oftewel iets van 50x de winst van Sony. De entertainment en devices afdeling (Xbox, Windows phone, Skype en Mediaroom) hadden een operationeel resultaat van USD 364 miljoen.
    Verder heeft MS relatief weinig schuld en hoog equity.

    Aan de hand hiervan verwacht ik dat Sony niet veel kan veroorloven met verliezen per verkochte console. Daarentegen heeft MS er wel ruimte voor maar zal niet de prijs extreem drukken als dat niet nodig is. Je wilt tenslotte je aandeelhouders tevreden houden en die willen winst.
     
  13. Tripletth

    Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

    Berichten:
    1.543
    Leuk Bevonden:
    402
    Juist daarom lijkt het me wel logisch als Sony die DRM bullshit achterwege zou laten. Ze moeten toch wat doen voor de consument willen ze een hogere prijs rechtvaardigen, en hoe het er nu uitziet gaat ze dat nog lukken ook.
     
  14. Seh

    Seh Guest

    Dan ligt de bal bij de ontwikkelaars, EA e.d. gooien er dan gewoon weer een online pass oid tegenaan hoor. Dan heb je er als consument nog vrij weinig aan.
     
  15. Tripletth

    Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

    Berichten:
    1.543
    Leuk Bevonden:
    402
    Nee, maar als je twijfelende gamers over de streep wil trekken zou dat voor Sony wel een goede manier zijn.
     
  16. Seh

    Seh Guest

    Dat zeker, maar ik denk niet dat ze nog een keuze hebben als de grote uitgevers het willen. :'-(
     
  17. MrX

    MrX Active Member

    Berichten:
    809
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, maar ik ging er wel van uit dat de PSEye standaard bij de PS4 geleverd werd. Dat lijkt nu niet meer het geval (terwijl ik in eerste instantie wel de indruk kreeg van Sony dat ze die standaard zouden meeleveren). Als de Xbox altijd een Kinect 2.0 heeft en de PS4 "kaal" wordt verkocht is het prompt een heel ander verhaal. Dat scheelt Sony zo maar €100,- ten gunste van de verkoopprijs.

    Dan zou de PS4 zo maar goedkoper kunnen zijn dan de Xbox One.

    Ondanks alles wat ik lees weet ik uit ervaring dat de launchprijs van een nieuwe console altijd/vaak/meestal tegenvalt. De vorige keer heeft Sony dat denk ik ook verkeerd aangepakt. Ken Kutaragi (geloof ik) zei toen dat je een tweede hypotheek nodig had om een PS3 te kunnen veroorloven. Waarschijnlijk in de hoop dat mensen zouden zeggen: "Ohhhh, €599, nou dat valt mee zeg, ik dacht aan iets veel duurders". Echter ze kregen: "" Oh, €599, dat is inderdaad vet duur."

    Nu roepen ze dat ze geleerd hebben, blablabla, en wie weet wat dat met de publieke opinie doet. Na de PS3 is het uiteraard zo dat €499 dan erg mee valt. Veel lager dan dat zou me enorm verrassen. De tijden dat een console verkoper zijn console met verlies in de markt kan/wil zetten zijn volgens mij voorbij.

    Stukje geschiedenis:
    US PS1 launchprice: US$299,-
    Europa PS1 launchprice: €499,- (feitelijk FL. 1150,-)
    US PS2 launchprice: US$299,-
    Europa PS2 launchprice: €450,- (beetje variabel waar je hem kocht in europa, duitsland en frankrijk goedkoper dan dit, UK veel duurder)
    US PS3 launchprice: US$599
    Europa PS3 launchprice: €599,-

    Xbox 1 US: $299
    Europa: €499 (geloof ik, maar dat werd na 6 weken geloof ik al €399 en nog 6 maanden later weer een serieuze drop in prijs)

    Xbox360 US$299
    Europa: €399 (voor de Core zonder harddisk)

    US prijzen excl. BTW en europa met.

    In Europa lijkt me een €499 op dit moment een realistische verwachting voor de PS4 (en eigenlijk ook voor de Xbox One), ongeacht wat er in de US voor gevraagd gaat worden.

    Ik hoop maar voor liefhebbers van welk platform dan ook, dat men hier niet overheen hoeft. Dan neemt de vraag enorm af.
     
  18. Tripletth

    Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

    Berichten:
    1.543
    Leuk Bevonden:
    402
    Oei, daar gaat je geloofwaardigheid.
     
  19. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Lijkt mij ook, 499 voor kale console. 549 met game ofzo

    Ik ben het door deze generatie wel afgeleerd direct een 2e controller te kopen. Heb voor PS3 nooit een 2e gebruikt
     
  20. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Huh, hoe kom je aan €499 voor de PS1 in Europa.

    Weet 99% zeker dat ik die bij Magic games in Arnhem voor 679 gulden had ge-preordered :+ De overige 1% denkt dat het 769 was

    De Saturn was tegelijkertijd f1000+ maar de PS1 was lang geen 1150 gulden


    Weet vrij zeker dat ps1 + mem card + Wipeout + Toshinden rond de 900 gulden was


    edit:// de UK launch prijs was 299 pond en volgens mij was die van ons daarvan afgeleid. De pond was toen wel zo'n 2 en een halve gulden dus dan zal het misschien toch 769 geweest zijn..

    maar zeker geen 1150 gulden


    Hij is misschien niet onpartijdig maar Mr X weet wel waar hij het over heeft
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2013

Deel Deze Pagina