Peugeot 207 S2000 cup Season 2
Locatie incidenten: Iberia kort (Rev)
Datum incidenten: 29 -5- 2013
Heat 1 / 20ste en 21ste Ronde:
Coureurs; Freaky #3 en Menno #88
uitspraak: Race-incidenten
Motivatie: Coureurs #3 en #88 zijn in gevecht voor de 2e plaats in heat 1. In ronde 20 volgt in bocht 2 een aanval van #3 op de positie #88. Op het moment van insturen raken beide coureurs elkaar. #3 had #88 toen nog niet ingehaald. In bocht 4 maakt #88 een fout, waardoor # 3 de 2e positie tijdelijk overneemt.
In ronde 21 gebeurt in bocht 2 eenzelfde actie waarbij nu #88 een aanval plaatst op nummer #3. Er volgt opnieuw een touche en worden opnieuw posities gewisseld. Aan het eind van deze rond volgt in bocht 8 nogmaals een aanval van #3 op de 2e positie van #88. Ook al raken de coureurs elkaar, daarna wordt de aanval niet verder ingezet. Coureur #88 weet zijn auto te controleren en blijft de 2e positie behouden.
De beide aanvallen in ronde 21 ( #88 aanval in bocht 2 op #3, en de aanval van #3 op de positie van #88 in de laatste bocht) zijn beiden op het “spreekwoordelijke randje”. De aanval van #88 komt van ver waarbij deze doorglijdt tegen #3 aan. De aanval van #3 in de laatste bocht kan worden aangemerkt als een ultieme (do or die) poging, waarbij #88 met geluk niet van de baant spint. Aangezien beide coureurs langere tijd met elkaar aan het knokken waren en de aanvallen over en weer plaatsvonden, is er voor gekozen om het als race incidenten te classificeren.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heat 2/ 6e Ronde:
Coureurs; ReneNL #20 en Lawaai#4
uitspraak: Race-incident
Motivatie: Coureur #20 wil de pitstop maken, maar raakt bij inkomen pits de muur. Hij staat meteen vast. Omdat de pits direct na de bocht komt en met hoge snelheid genomen wordt, kan coureur #4 hem niet ontwijken en raakt nr #20 vol. Beide coureurs zijn daardoor geëlimineerd.
Ondanks het feit dat het handig, c.q. verplicht wordt, om te melden dat je ergens stilstaat, zie ook verder bij onderstaande opmerkingen, was het in deze bijna onmogelijk om deze aanrijding te voorkomen vanwege drukte over de chat en het zeer korte tijdsbestek. Vanwege dit korte tijdsbestek had #20 tevens niet de mogelijkheid om zijn auto eerst in reversed te zetten om vervolgens plaats te maken.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opmerkingen:
Niet alle incidenten zijn bekeken, de incidenten zijn niet op aandragen van coureurs onderzocht, maar n.a.v. een aantal opmerkingen tijdens de race. Incidenten worden onderzocht zowel op verzoek van coureurs, als door de FlA zelf.
Heat 2, reversed grid, is vaak meer contact, in met name de eerste 3 rondes, dan heat 1. Natuurlijk is het zo dat snellere coureurs graag de “mindere goden” zo snel mogelijk willen inhalen, echter dit mag niet op basis van verworven status zijn, nog hoeven de mindere goden dan aan de kant te gaan. Er moet clean worden ingehaald. De heats zijn lang genoeg om er voorbij te komen, danwel in te halen via de 2 pitstops. Ga daar als betere coureur goed mee om en heb geduld.
Er wordt verzocht aan eenieder om zich zoveel mogelijk aan art. 3.2. van de Algemene Regels en Voorwaarden:
“Tijdens de race het communiceren tot een minimum en een niet storend niveau voor overige deelnemers te beperken”
Het mag best gezellig zijn, voor- en na afloop, maar houdt rekening met het feit dat iedereen probeert zo goed mogelijk te presteren en door teveel geklets afgeleid kan worden. Daarbij komt ook kijken dat als er een incident is dat men dat moet kunnen melden zonder dat de melding verloren gaat door diverse discussies.
Tegen uitspraken van de FlA kan niet in beroep worden gegaan.
Laatst bewerkt: 4 jun 2013