Skyrim (en Oblivion ook wel) zijn buggy omdat de games heel anders opgebouwd zijn als men traditioneel doet. Normaal worden gebeurtenissen in een game helemaal uitgepland en in elkaar gescript. In plaats daarvan hebben alle NPCs bepaalde attributen en dat bepaalt hoe ze reageren. De quests zijn opgebouwd uit triggers. In plaats van "de quest gaat verder als de speler op A drukt bij het object" is het "het object moet in brand staan en de quest gaat verder". Dat levert soms nogal grappige dingen op, zoals een draak die eerder genoemde objective voor je voltooid terwijl hij gewoon een stad aanvalt.
Verder heeft de game heeft 1000 NPCs, deze zijn toegewezen aan een of meerdere factions. Daarnaast hebben al die characters attributen zoals aggressie, verantwoordelijkheid en hoe ze tegen jou aankijken. Dit bepaalt wat hun 'random' dialog is, maar ook hoe ze reageren op gebeurtenissen.
Een NPC met een hoge aggresie valt iedereen buiten zijn faction aan. Een NPC met een lagere zal alleen aanvallen als iemand van hun faction wordt aangevallen, en met een lage aggressie zal de NPC altijd vluchten.
De verantwoordelijkheid bepaald hoe ze hun doelen voltooien. Om de zoveel tijd geeft de NPC een doel zoals eten zoeken. Hoe ze dat doen, stelen of kopen, wordt bepaald door de verantwoordelijkheidsattribuut. Je ziet dit overigens in Oblivion meer omdat in Skyrim bijna geen enkel character dit attribuut laag heeft staan (omdat het in Oblivion soms tot rare situaties leidde).
Daarnaast heeft de vanilla versie van de game 6 major questlines, nog een stuk of 200 side quests en 380 locaties. De game bevat verder meer dan 10.000 scripts. Nogal logisch dat er bugs inzitten als je uitgever je dwingt om de magische 11.11.11 datum te halen. Het is vervelend, maar houd voordat je bepaalde quests gaat doen gewoon meerder save games bij, dan kun je altijd naar de saves teruggaan mocht er iets misgaan.
EDIT:
Die compressietechniek zal hoogstens de laadtijden verlengen. Dat zal echt geen bugs veroorzaken want compressie past geen code aan.
Laatst bewerkt: 18 jun 2013