Op de PC kun je hem heel makkelijk uitschakelen, zoals MS nu berichtgeeft kun je niet spelen als die cam constant aanstaat, ook als je zelf niet aan het gamen bent. Dat is een verschil. En dat gesloten platform bied juist betere mogelijkheden voor inlichtingendiensten om hun gang te gaan. Tuurlijk heeft straks een te klein deel van de wereldbevolking een X1 met constant internet om te spreken van 'Big Brother is watching you', maar de weg word op die manier wel vrij gemaakt om dergelijke systemen in alle apparaten toe te passen.
Ik zeg ook niet dat het al gebeurt of intensief gaat gebeuren, maar de techniek en mogelijkheden liggen er straks kant en klaar, dat valt niet te ontkennen.
Het is overigens wel makkelijk om te zeggen dat alles erg op word geblazen en ontkennen dat inlichtingendiensten niks in de gaten houden. Ze moeten niet bij voorbaat schuldig geacht worden, maar er mogen best vragen gesteld worden en nagedacht worden over welke mogelijkheiden de inlichtingendiensten hebben en wat de mogelijkheden persoonlijk voor je betekenen. Ze mogen best weten waar ik uitstap met de OV-chipkaart of ik Facebook posts maak op mijn telefoon, maar daar stopt het ook wel weer.
Laatst bewerkt: 20 jun 2013