Heb trouwens een paar nieuwe feitjes over de XBOX One:
Nieuws over de controller (zie spoiler)
De Xbox One-controller moet ergens in 2014 ook te gebruiken zijn voor PC-games.
Dat meldt Microsoft aan CVG. Microsoft werkt aan software die ervoor moet zorgen dat de controller werkt op PCs. Deze software moet er ook voor zorgen dat de Xbox One-controller automatisch bruikbaar is in games die al ondersteuning hebben voor de Xbox 360-controller.
Vanwege verschillen tussen de twee controllers, kost het echter extra tijd om deze software af te maken. "Hoewel de controllers op elkaar lijken, hebben ze niet dezelfde technologie", aldus een woordvoerder van Microsoft. Hij noemt onder andere nieuwe draadloze technologie en de Impulse-triggers als voorbeelden van de verschillen.
In een recent interview met CVG liet Microsoft weten meer dan 100 miljoen dollar te hebben uitgegeven aan de ontwikkeling van de Xbox One-controller. Naast de triggers die feedback geven bevat de controller ook een aangepaste vierpuntdruktoets en nieuwe analoge sticks die voor betere grip moeten zorgen. Ook merkt de controller in samenwerking met Kinect automatisch wanneer een andere speler de controller vasthoudt.
Nieuws over de kinect van de Xbox One:
De Xbox One functioneert ook wanneer de bijgeleverde Kinect-camera niet op het apparaat is aangesloten.
Dat meldt Microsofts Marc Whitten in een interview met IGN. Bepaalde functies van het apparaat die Kinect gebruiken, zijn vanzelfsprekend niet te gebruiken wanneer het accessoire niet op de Xbox One is aangesloten. Welke functies dat zijn en in hoeverre het spelen van games hieronder valt, is nog niet duidelijk.
Eerder werd echter nog door Microsoft gecommuniceerd dat Kinect vereist was voor de Xbox One om te kunnen functioneren. Microsoft gaf kort daarna al wel aan dat het apparaat een speciale stand zou krijgen waarbij de stem of bewegingen van de gebruiker niet geregistreerd worden.
Volgens Whitten is die optie er nog steeds en kan de Kinect-sensor in zijn geheel uitgeschakeld worden. Zodra er een functie wordt aangesproken die Kinect vereist, vraagt de Xbox One aan de gebruiker of hij het accessoire weer in wil schakelen.
Nieuws over oververhitting:
Xbox One heeft noodscenario in geval van oververhitting.
Mocht de Xbox One oververhit raken, dan kan het apparaat enkele van zijn functies uitschakelen en daarmee automatisch het processorverbruik terugdringen.
Dat meldt Leo del Castillo, de general manager of console development, tegenover website Gizmodo.
Castillo werd gevraagd hoe Microsoft geanticipeerd heeft op de kans dat Xbox One-gebruikers voorwerpen op het apparaat gaan zetten, omdat de bovenkant plat en rechthoekig is. Hij meldt dat er twee maatregelen zijn getroffen. Allereerst kunnen de ventilatoren op hun maximale capaciteit worden ingezet, iets wat bij normaal gebruik van de Xbox One niet nodig zou zijn.
Lost dit het probleem niet op, zoals wanneer de ventilatiegaten volledig bedekt zijn door een voorwerp, dan kan de Xbox One enkele van zijn functies uitschakelen. Welke nog wel beschikbaar blijven, is niet bekend. Vervolgens wordt het processorgebruik teruggedrongen en zou er geen extra warmte meer worden gegenereerd. De eerste Xbox 360 had deze functie niet en zijn ventilatoren draaiden veelal op volle toeren om de warmte af te kunnen voeren.