Ik heb hier een theorie over, ik zal hem eens uit de doeken doen *)
MS kiest 21 landen uit en komt erachter dat men met de huidige ingeschatte productieaantallen de 21 landen niet fatsoenlijk kan beleveren (vervolgens breng je een drogreden de wereld in dat het met lokalisatie en taal te maken heeft). Er blijven 13 landen over en 8 vallen af.
De 13 landen worden gekozen aan de hand van de criteria: of xbox installed base is groter/ gelijk aan of net wat kleiner dan ps-base. De landen die daar aan voldoen worden gekozen en vormen deze 13 landen. De afval-landen zijn de landen waar een grotere achterstand is opgelopen op Sony.
Wat er nu gebeurt is het volgende: bij launch in de grote 13 wil men een flinke levering kunnen doen en goed verkrijgbaar zijn om daar de PS base niet verder in/uit te laten lopen. Ondersteund met on en offline campagnes. Er ontstaat daar ook wel een tekort op ps4 en wie weet kopen de nextgen jagers dan met de ruimere voorraden een xbox one ipv de ps4.
De achtergestelde landen, waaronder wij, hebben al een grote PS base en gezien de nu gekozen timing van MS (waar in deze landen bij een groot deel van de retailers de ps4 al is uitverkocht
) zit er voor consumenten een wachtperiode op. Dat is een mooi voordeeltje voor MS. Deze als verloren gelaten landen vallen qua schade hierdoor enigszins mee. Met een opgefleurd nog uit te brengen pakket ga je het charme offensief in anno 2014.
Wat men nu echter niet hoopt is dat deze landen de gezonde landen gaan beroven van hun xbox one voorraden waardoor de tactiek niet verloopt als gepland. Men is tenslotte in deze landen ook nog niet goed aanwezig (qua marketing en exposure) vanwege de al gemaakte keuze.
Ik verwacht dan ook dat MS gaat verzinnen (zeer binnenkort) dat het niet werkt om te importeren. Of iets online inbouwt dat je de console niet kunt activeren. Dat de consoles hardwaretechnisch in EU allemaal hetzelfde worden weet ik bijna wel zeker want dat zou voor de productiekosten een drama worden. Als dit laatste gebeurt dan is voor mij overigens de emmer wel echt vol en dat heeft dan wel lang geduurd.
Een land als NL had qua gamesverkopen in 2009 nog gekijkwaardige aantallen tussen x360 en ps3. Sinds 2010 is dit definitief verschoven. Tegenwoordig ligt het al vaak op 2.8 staat tot 1. In Belgie is dat zelfs 6-1. lang verhaal zie ik nu...
Klik om te vergroten...