Een zeer veelbelovende Xbox One exclusive die overigens ook een launch titel is, is natuurlijk Dead Rising 3. Het is eigenlijk best leuk dat de game gewoon zal lanceren tegelijk met Microsoft's nieuwe console, want de Xbox 360 lanceerde met de eerste Dead Rising. Ik heb samen met collega Bas de game gecheckt bij Microsoft tijdens Gamescom, waar de mannen van Capcom Vancouver een gameplay demonstratie lieten zien van de game.
SmartGlass features die echt iets toevoegen
Het werd tijdens de E3 al duidelijk dat er SmartGlass features zullen zijn en die werden ook gelijk getoond in het begin van de demonstratie. Zo zal het mogelijk zijn om een posse van ongeveer vijf survivors te vormen en hun support kan opgeroepen worden met een tablet of Smartphone. Het zal ook mogelijk zijn commando's te geven of de richting aan te wijzen voor deze survivors met Kinect. SmartGlass brengt overigens ook andere leuke features met zich mee voor de game, want er zullen exclusieve missies zijn en andere dingen. Dit zorgt ervoor dat het 't echt waard maakt om SmartGlass te gebruiken, maar het blijft iets wat optioneel is.
Voor de hardcore en iets mindere hardcore fan
Dead Rising 3 speelt zich tien jaar af na de ontwikkelingen uit Dead Rising 2, maar verder wil Capcom Vancouver niets kwijt over het verhaal. De game zal twee verschillende modi kennen, namelijk een reguliere storymodus en Nightmare mode. In de reguliere modus zal er geen tijdslimiet zijn en dat is iets waar ik persoonlijk heel blij mee ben. Tuurlijk maakt een tijdslimiet de boel wel spannend, maar het zorgt er ook voor dat je niet heel erg veel kan exploren. Voordat de hardcore fans nu denken dat de ontwikkelaar de boel aan het casualizen is, wees gerust want de Nightmare modus klinkt ook als een ware nachtmerrie. Hier zal uiteraard de tijdslimiet wel volledig aanwezig zijn en als je sterft, dan kun je de chapter helemaal overnieuw doen. Daarnaast liet Capcom Vancouver weten dat dit de moeilijkste Dead Rising game tot nu toe zal worden.
Nieuwe features
Dead Rising 3 beschikt over een aantal gloednieuwe features, naast het feit dat we nu met een open-world te maken hebben. De gamewereld zal groter zijn dan de werelden van Dead Rising en Dead Rising 2 gecombineerd, dus we spreken over een aardig grote gamewereld waar je kunt gaan en staan en doen wat je wilt. Een echt gloednieuwe feature van de game is dat je voertuigen kunt maken, zodat je werkelijk gestoorde creaties krijgt. Denk aan het combineren van een bulldozer met een jeep en je krijgt een soort combat truck/jeep. Vervolgens kun je je survivors kwijt in dit voertuig, wat erg handig is natuurlijk. Of wat dacht je van een stoomroller combineren met een motor en dan vervolgens over een ware rollercycle beschikken waarmee je de ondoden heerlijk plat kan walsen?
Bijna alles is een wapen
In de wereld van Dead Rising 3 is alles een wapen. Praktisch alles wat je op de grond ziet liggen is op te pakken en kan gebruikt worden als wapen. Het leuke hieraan is dat al deze wapens automatisch worden toegevoegd aan de speciale weapon locker. Uiteraard zal het ook weer mogelijk zijn om je wapens aan te passen, maar echte voorbeelden afgezien van een knuppel met spijkers werd niet gegeven. Met deze wapens kun je natuurlijk heerlijk al die zombies te lijf gaan en wanneer je eentje in tweeën hakt zul je de gory details ook heel goed kunnen zien. Over details spreken, die zijn er zeker wel in Dead Rising 3. Zo zag ik allemaal bloedvlekken op het tuxedo outfit van de protagonist zitten, nadat hij een hele horde had afgemaakt.
Grimmige humor
De fans waren na de E3 nogal bang dat de humor niet intact was gebleven en dit is gelukkig maar deels waar. De game oogt absoluut grimmiger, maar de hilarische humor is echt wel te vinden. Zo zagen we de protagonist een stieren outfit aantrekken en het hilarische haaien outfit kwam ook nog voorbij. We kregen ook even een korte glimp op de vele verschillende outfits die de game rijk zal zijn en er zaten genoeg knotsgekke outfits bij. Net als de wapens zullen outfits ook automatisch worden toegevoegd aan je outfit locker. De game is dus wat grimmiger dan zijn voorgangers, omdat je meer op je hoede moet zijn. De A.I. van de zombies is flink opgekrikt, want ze komen nu op licht en geluid af. Daarnaast is de hoeveelheid aan zombies nu zo opgekrikt, dat er werkelijk overal gevaar dreigt.
Easter eggs
Capcom Vancouver liet ook weten dat Dead Rising 3 een groot aantal verwijzingen naar andere Capcom games zal hebben. We kregen voorbeelden te zien van een Dragon Punch en Blanka attack uit de Street Fighter games. Om deze attacks te kunnen doen zal de speler een Ryu of Blanka masker moeten dragen. Op mijn vraag of er ook Mega Man easter eggs zouden zijn, werd teasend gereageerd, dus wie weet!
Last but not least
De demonstratie was bijna afgelopen toen Capcom Vancouver onthulde dat Dead Rising 3 meerdere eindes zal hebben en er zullen ook keuzes gemaakt moeten worden in de game. Wat voor soort keuzes dit zullen worden werd niet verteld, maar het zal ongetwijfeld ervoor zorgen dat je de game meer dan één keer zal willen uitspelen.
Voorlopige conclusie
Microsoft heeft een uitermate veelbelovende exclusive in handen met Dead Rising 3, maar de game is nog niet af en dat is te zien ook. De ontwikkelaar doet er alles aan om de game op 30 frames per seconde te laten draaien, maar in deze build zaten nog genoeg framedrops. Ik vroeg dan ook aan de ontwikkelaar of dit opgelost gaat worden en er werd mij verteld dat deze build alweer een paar weken oud is en dat ze elke week vooruitgang boeken met de framerate. Grafisch oogt de game heel ok, maar het is niet baanbrekend. Wel waren wij allebei erg te spreken over de anti-aliasing die zeer nice is toegepast. Als het Capcom Vancouver lukt om de game volledig smooth te laten lopen, dan hebben we wat mij betreft met een must have launchtitel te maken.
Klik om te vergroten...