Dat de PlayStation Vita niet het succesverhaal is waar Sony op had gehoopt, dat is geen nieuws meer. De handheld verkoopt matig en de toekomst lijkt er weinig rooskleurig uit te zien. De Vita mist een echte reden om hem in huis te halen, tenminste als je naar het gamesaanbod kijkt. Wie echter verder kijkt dan dat, ziet dat de PlayStation Vita juist een fantastische toekomst tegemoet gaat en waarschijnlijk de sleutel tot succes van de PlayStation 4 gaat worden.
Remote Play
De PlayStation Vita kan namelijk straks als tweede scherm voor de PlayStation 4 gebruikt worden. Het is bij bijna elke game mogelijk om de actie van de PlayStation 4 te streamen naar de handheld, waardoor je overal in huis door middel van je Vita op je PlayStation 4 kunt spelen. Nu zou je kunnen zeggen dat het de beleving van het grote scherm in de weg staat, maar niet iedereen zit in de luxe positie dat hij op zijn gamekamer een 46 inch scherm heeft staan inclusief Dolby Surround set. Als ik naar mijn eigen situatie kijk, dan heb ik in de huiskamer mijn spelcomputers staan. Ik vind dat de meest relaxte plek om te spelen. Op zolder heb ik mijn gamekamer, waar mijn pc inclusief collectie oudere spelcomputers staat. Als mijn vrouw met vriendinnen op de maandagavond de tv beneden claimt (relaties draaien om geven en nemen blijkbaar), dan kan ik naar boven vluchten. Maar dan moet ik wel al mijn spullen mee verhuizen. En met de kabels achter de tv is dat best nog wel een gedoe. In de praktijk komt het er op neer dat ik dit soort avonden anders indeel dan wat ik in de ideale situatie zou willen.
En dat is niet het enige moment. Zo heb ik twee kinderen en die hoeven van mij niet op een groot beeld te zien hoe papa gruwelijke zombies onthoofdt, waardoor ik bij slecht weer (kinderen kunnen niet naar buiten) met een tweede situatie zit waarbij ik niet optimaal kan gamen. En ik zal heus niet het enige voorbeeld zijn. Er zijn genoeg momenten waarop je wilt gamen, maar dat gewoon niet even kan. De Remote Play optie komt voor mij dus perfect uit. Even lekker aan de eettafel met mijn koptelefoon op op mijn PlayStation Vita dat ene level in Killzone: Shadowfall uitspelen of terwijl ik op de wc zit (en daar zit ik vaak lang op) de highscore van mijn maat in Driveclub verbeteren.
WiFi
Remote Play lost de belofte die de Wii U met zijn gamepad had, daadwerkelijk in. Omdat het gaat via WiFi, maakt het in de praktijk niet uit hoever je van je PlayStation 4 afzit, zolang je maar via WiFI verbonden bent. Dat betekent dus ook dat je 's avonds in bed nog even door kunt gamen of stiekem tijdens het eten. En daar houdt het niet bij op.
Dankzij de WiFi-verbinding kun je in theorie overal met een WiFi-verbinding PlayStation 4-games spelen. Waarschijnlijk moet je daarvoor wel echt een goede verbinding hebben, waardoor het spelen in de trein met dat ruk-netwerk geen optie gaat zijn, maar dus kun je op school of op kantoor wel even doorgaan. Rookpauzes worden gamepauzes op die manier! Of je neemt je Vita mee naar een vriend om samen een potje Call of Duty te doen. Jouw vriend op zijn console en jij op je Vita terwijl jouw PlayStation 4 een online verbinding heeft.
PS Vita TV
Maar dat ging Sony nog niet ver genoeg en daarom werd vandaag de PS Vita TV aangekondigd. De Vita TV is een klein apparaatje dat nog geen honderd euro gaat kosten. Met dit device is het in eerste instantie mogelijk om Vita-games op je televisie af te spelen. Daarmee kun je nu op een relatief goedkope manier alsnog kennis maken met een aantal PlayStation Vita-toppers, die je door middel van een Dual Shock 3-controller kan besturen. Enkele games die voornamelijk via het touchscreen werken, zullen het daarom niet doen op dit device.
Daarnaast is het mogelijk om oude PSP- en PSOne-games op je tv via de Vita TV te herbeleven. De catalogus die je via jouw PlayStation Netwerk-account hebt opgebouwd is zodoende gemakkelijk op een groot scherm te spelen. Ook is het te gebruiken om series te bekijken en muziek te beluisteren via Music Unlimited. Daarmee is het een apparaat waarmee je zo'n beetje alle Sony-services kan gebruiken.
Maar het mooiste van allemaal is dat je met de PS Vita TV je PlayStation 4 games kunt streamen. Dit werkt via hetzelfde Remote Play-idee van de Vita, met als verschil dat je nu je PlayStation 4-game op een 'normaal' scherm kan afspelen, mét de PlayStation 4-controller. Daarmee is dit het ideale apparaat om te installeren op je eigen gamekamer, of als je wat ouder bent, op de kamer van één van je kinderen. Die kunnen nu terwijl jij naar de Champions League kijkt, gewoon doorgaan met hun favoriete game. Geen gedoe meer met consoles verplaatsen en geen beperkingen meer. Dankzij de Vita en Vita TV kun jij nu overal waar je wilt genieten van je PlayStation 4-games.
Klik om te vergroten...