Zo, de game even een tijdje veel gespeeld. Jullie weten dat ik een groot PES fan ben Ik heb het geprobeerd, maar dit is echt een verschrikkelijk slechte game. Nee, echt verschrikkelijk. Wat een fucking drama. Wat hopeloos.
Op dit moment heb ik eigenlijk alles wel een beetje onder de knie, dus aan mijn skills ligt het niet meer. Daarom heb ik even gewacht met deze mini review.
Ik weet niet eens waar ik moet beginnen, wat een verschrikking. Goed, ik speel het spel op de PS3. Dat is dus verschrikkelijk vanwege de welbekende stotter, maar ook omdat er echt duidelijk zicht en voelbare vertraging optreedt wanneer er teveel spelers in je beeld verschijnen. Ik dacht eerst dat ik het sprinten nog moest leren, maar dat is het dus gewoon niet. Je hebt letterlijk lag offline. Je begrijpt dat je dus amper iets kunt timen en het spel dus daadwerkelijk onspeelbaar wordt. Nu hoor ik overal diverse foefjes (speel met teams zonder licentie, stadion dit, alleen overdag, zet je tv op 720P, snuit eerst je neus, zet je stoel niet te dichtbij enz.enz.) om ervoor te zorgen dat de stotter en vertraging iets minder wordt. Maar daar ga ik geen woorden aan vuil maken, iedereen die erover begint: OPHOUDEN MET DIE NONSENS, HET SPEL IS NIET SPEELBAAR.
Goed, bovenstaande is natuurlijk al ruk en al genoeg om je ervan te overtuigen om het spel niet te kopen (Xboxbezitters zouden uit coulance voor de PS3 bezitters het spel ook niet moeten kopen, als schijnt het daar wat beter te lopen), maar ik heb het nog niet eens over de gameplay zelf gehad. Dat is dus ook gewoon ruk. Het sprinten is zeer onnatuurlijk, en er klopt geen reet van. Je kunt je tegenstander gewoon doorlaten, je haalt hem toch weer in, en hij jou ook. Dat is niet erg als de verdediger ook gewoon sneller is of meer snelheid heeft op het moment van inhalen. Ik geloof ook dat Konami heeft geprobeerd om dat wat realistischer te maken. Dat is dus volledig mislukt. Het sprinten is totaal niet stabiel. Je ziet overal om je heen speedboosts, vertragingen in het sprinten enz.enz. Echt, het ziet er allemaal niet uit.
Dan krijgen we het passen. Dat werkt goed, je kunt de bal aardig neerleggen waar jij dit wilt, zeker met oefening. Helaas is het dan weer bijna niet mogelijk om de juiste speler te selecteren om de pass in ontvangst te nemen. Je bent zo druk bezig om die speler te kunnen selecteren en dan ook nog eens onder controle te krijgen (vaak net even een achterlijke hapering voordat jij echt de controle hebt) dat het moment allang weg is en de bal ook. Ook is er geen lijn te ontdekken in de kracht van de pass, te vaak geef je toch echt een kort tikje en zie je de bal op een onmogelijke manier ontzettend veel vaart krijgen. Jammer.
Het schieten werkt behoorlijk goed, dat is het grootste pluspunt van de game. Heerlijk schieten en heerlijk koppen. Prachtig allemaal, maar het is niet genoeg om wat van dit wanproduct te kunnen maken daar de weg naar een schiet of kop kans een lange weg van frustraties is.
Ook het verdedigen is goed uitgewerkt omdat je nu eindelijk eens wat fysiek kunt gebruiken. Ook zijn de slidings goed uitgewerkt, helaas geldt dit dan weer niet voor de collision detection. Te vaak resulteert een goede sliding in een gele of zelfs een rode kaart. De scheidsrechter weet nog altijd niet wat voordeel is en fluit net zo consequent als Luinge in zijn beste dagen. De keepers zijn echt in en in triest. Het is zo gemakkelijk om ze te passeren dat het niet leuk meer is. Ze duiken meestal veel te laat bij een simpel schot, om vervolgens een ziedend schot in de krusing vanuit geslagen positie gewoon te klemmen. Erg realistisch dus. Daarbij is helaas iedere lob een goal omdat de keeper gewoon niet duikt of springt. Uitkomen doet hij ook zelden en als hij dat doet dan is het met het tempo van een slak. Je kunt overigens niet online spelen vooralsnog, er zijn 5 gezichten kloppend, geen transfers en de menu's werken zo traag dat je ervan overtuigd bent dat je console kapot moet zijn.
Er is zoveel mis met deze game dat ik eindeloos kan doorgaan, het is echt een drama en ik kan iedereen die het spel nog niet heeft gekocht ook aanraden om het vooral niet te doen. Deze game is een dramatische voetbalgame. Zo ontzettend veel bugs en onstabiele elementen heb ik nog nooit gezien. De diepgaande gameplay kan dit niet veranderen, als speler moet je namelijk zo erg vechten om uberhaupt normaal de controle over je spelers te krijgen en rekening houden met lag, stotteringen dat je eigenlijk amper de kans krijgt om daadwerkelijk te voetballen. Het is niet meer te tellen hoe vaak ik vlakbij de bal was, hem zo kon pakken, maar de speler onder mijn knoppen is niet vooruit te branden, hakkelend en vallend probeert hij wel te doen wat je op je controller hem wil laten doen, maar zonder resultaat. De potentie is zichbaar, maar je hebt niets aan diepgaande gameplay als de er zoveel mis is met de basis van deze game. Laat je niet in de val lokken door praatjes over oefenen en steile leercurve. Er is fundamenteel iets mis met deze game.
+ Schieten en koppen
+ Verdedigend eindelijk meer mogelijkheden
+ Gameplay diepgaand
- fundamenteel probleem in de basis van de hele game
- Groot aantal bugs
- Keepers
- Scheidsrechters
- Controle over je spelers minimaal, vooral zonder bal
- Collision detection slecht uitgewerkt
- Online spelen niet mogelijk
- Geen transfers
- Geen gelijkende gezichten
- Ik zou nog wel even kunnen doorgaan, maar je snapt wat ik wil zeggen.
Cijfer: 4
Laatst bewerkt: 11 okt 2013