Xbox One vs. PS4

Discussie in 'Algemeen' gestart door Dusky Demon NL, 26 mei 2013.

  1. Nightbringer

    Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.896
    Leuk Bevonden:
    556
    Ach, Skype is dan wel weer chill aangezien ik de afgelopen jaren veel meer PC game en dan communiceer via Skype. Nu kan ik dus straks ook gewoon chill Skypen met m'n Xbox vrienden & m'n pc vrienden tegelijk.
     
  2. Flavourlicious

    Flavourlicious Game Developer Moderator Redacteur

    Berichten:
    8.014
    Leuk Bevonden:
    1.409
    Dat vind ik zoiezo tof. Zit vaak op skype met 1 iemand en op de xbox chat met 1 ander persoon. Ik hoor ze allebei maar zij elkaar niet. Echt niet handig! :+
     
  3. JJNL77

    JJNL77 Let's have fun

    Berichten:
    761
    Leuk Bevonden:
    12
  4. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

    Berichten:
    11.746
    Leuk Bevonden:
    18.026
    Onder welke steen kom jij vandaan gekropen?
     
  5. Mallakai

    Mallakai Active Member

    Berichten:
    4.406
    Leuk Bevonden:
    1.570
  6. Leis

    Leis Arkham Knight / 2015

    Berichten:
    4.340
    Leuk Bevonden:
    7
    Jij wel. ;)
     
  7. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.627
    Leuk Bevonden:
    8.762
    Ik hoop voor je dat je ook geen mobiele telefoon etc. hebt. Het grootste deel van de consumentenelectronica die wij hier hebben komt (voor een deel) uit een Foxconn fabriek. :+
    Microsoft en Nintendo zijn daar ook gewoon klanten. ;)
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2013
  8. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
  9. iTz FaRiiD x

    iTz FaRiiD x Hoppaaaaa

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    6
    Denken jullie dat de grote winkelkentens ( MM/Saturn/Gamemania) met een night launch komen voor de PS4 en/of de Xone?

    En dan voor de mensen zonder pre order....
     
  10. ZeroDarkFive

    ZeroDarkFive Member

    Berichten:
    231
    Leuk Bevonden:
    0
    We zijn allemaal slaven van de maatschappij

    ik krijg voor heel de maand schoolchauffeuren ook maar 575 euro p/m

    elke ochten om half 7 opstaan en smiddags weer ophalen,
    maar elke cent daarvan gaat lekker naar die Xbox One ;)
     
  11. Mallakai

    Mallakai Active Member

    Berichten:
    4.406
    Leuk Bevonden:
    1.570
    GM zei toen tegen mij dat ze het niet gingen doen, wat ik opzich jammer vind maar dat was maar een simpel verkopertje.

    Hoor het binnenkort wel, een MM verwacht ik wel dat ze dat zouden doen.
     
  12. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Nee, waren wel plannen voor geloof ik. Maar er zijn zo weinig beschikbare exemplaren. Zonder preorder vis je sowieso naast het net. Dus geen nut. Wel voor CoD 14: Ghost though
     
  13. oneshot1tkil

    oneshot1tkil Active Member

    Berichten:
    2.424
    Leuk Bevonden:
    18
  14. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Heel grappig ja...
     
  15. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.503
    Leuk Bevonden:
    5.131
    Hilarisch :emo:
     
  16. JJNL77

    JJNL77 Let's have fun

    Berichten:
    761
    Leuk Bevonden:
    12
    Ik bedoel, Raar dat dit toch nog steeds met veel dingen gebeurd,
     
  17. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.627
    Leuk Bevonden:
    8.762
    Om even hierop terug te komen. Dat is het inderdaad. Het blijft jammer dat veel developers gewoon niet de knowledge/kracht hebben om de Cell te gebruiken, want het is nog steeds (5 jaar na dato) by far de krachtigste CPU op de consumentenmarkt. (Ja, ook vele malen krachtiger dan een i7)

    Daarom denk ik ook niet dat ze twee keer dezelfde fout maken.
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2013
  18. xboxlol

    xboxlol Active Member

    Berichten:
    1.651
    Leuk Bevonden:
    40

    Oh heerlijk die hypocrisie. Ik zal het je even laten weten dat jouw 360, Apple producten, samsung producten, moederborden en de One allemaal bij Foxconn worden gemaakt. Deze week is het toevallig de ps4, morgen jouw TV of zelfs de Xbox One al.
     
  19. 360man

    360man Active Member

    Berichten:
    1.593
    Leuk Bevonden:
    46
    echt waar? waarom stoppen ze het dan niet in hun vaio laptop oid? of denk ik nu te simpel?
     
  20. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.627
    Leuk Bevonden:
    8.762
    Ik heb dit eerder al naar Dulle gestuurd, het is enorm versimpeld en bevat niet alle details (en sommige claims zullen ook niet 100% waar zijn, maar wel enigszins in de richting):

    Lang verhaal incoming


    Laten we beginnen:

    Hieronder zien we een schematische weergave van de Cell processor.
    [​IMG]

    Die ovale renbaan in het midden met de pijltjes is de bus. Eigenlijk is dit een soort buis (alleen een stuk complexer) waardoor we de data van plek naar plek versturen.

    Dan zijn er de bruine vlakjes. Dit zijn eigenlijk de "poorten" naar de externe gedeeltes van het systeem, dus buiten de CPU. Zo zie je dat de I/O wordt gekoppeld en links het geheugen.

    Nu komt het belangrijke deel. Met blauw omcirkeld zien we de PPE in de vorm van een PowerPC cpu. Dit is eigenlijk gewoon de traditionele CPU zoals we deze kennen. Deze doet alle control gerelateerde dingen etc. Daarnaast hebben we met rood omcirkeld 8 SPE's. Dit zijn eigenlijk een soort versimpelde CPU's die puur dingen berekenen en daar enorm veel sneller in zijn dan een normale CPU (dit principe wordt overigens ook ongeveer gebruikt op een videokaart, maar dat terzijde). Veel dingen in games, zoals graphics opbouwen, AI, etc. bestaan voor het grootste deel uit dingen berekenen. Laten die SPE's daar juist in gespecialeerd zijn. Zo kunnen we bijvoorbeeld de SPE linksboven inzetten voor de lighting, een andere voor AI, etc. Het is maar wat je wilt doen.

    Computers werken zoals je weet met stroompjes. Er gaat ergens een hoog voltage doorheen of juist niets/laag voltage en dan gebeuren er dingen gebaseerd op hoe je het opbouwt. Binnen het systeem worden deze voltages gerepresenteerd met bits, enen en nullen (je vast wel bekend). Natuurlijk is het voor mensen heel moeilijk om in enen en nullen te praten, dus maken we voor elke processor een specifieke taal die je met die processor kunt spreken om dingen te doen.

    Elke processorfamilie heeft een andere taal die hij begrijpt. Als je dus bijvoorbeeld een programma maakt en deze omzet naar de taal voor deze PowerPC, dan kan je het "bestand" met deze taal niet afspelen op bijvoorbeeld een Intel processor. Dit is dus ook gelijk een van de redenen waarom backwards compatibility niet mogelijk is tussen de next-gens en de current-gen. De spelletjes spreken in principe een andere taal dan dat de processor begrijpt.

    Het "probleem" bij de Cell is echter dat de met blauw omcirkelde CPU een taal spreekt, bijvoorbeeld Chinees, maar dat de met rood omcirkelde SPE's juist weer een andere taal spreken, bijvoorbeeld Spaans. Dit betekent dat je de game/engine zo op moet bouwen dat hij voor bepaalde delen in het Chinees spreekt en voor de meeste (zware berekeningen) juist Spaans moet spreken. Dit is voor veel third party developers moeilijk.

    Waarom?

    Hieronder zien we een zelfde soort schema voor de Xenon processor van de 360:
    [​IMG]

    Het hele plaatje moet eigenlijk de processor voorstellen. De bus en de connecties naar buiten die ik eerder heb genoemd zijn hier weggelaten. De cache laten we even buiten beschouwing. Wat dan overblijft is 3 keer dezelfde CPU naast elkaar. Ook dit is een PowerPC CPU zoals in de PS3 en deze spreekt dus Chinees. Deze processor heeft er alleen 3 van, in plaats van 1. Zoals ik eerder zei is deze CPU een stuk langzamer met zware berekeningen voor games dan de SPE's in de Cell. Het voordeel hier is echter dat al deze 3 onderdelen Chinees spreken. Je kunt je programma dus gewoon naar het Chinees vertalen voor alle onderdelen. Dit is dus en stuk makkelijker voor de ontwikkelaar.

    Deze laatste architectuur, zoals dit wordt genoemd, wordt over het algemeen gebruikt. Dit is gelijk ook de uitleg van wat een multi-core processor is ten opzichte van een single-core die we vroeger hadden. De single-core van vroeger was in principe gewoon 1 van deze CPU's. Multi-cores zijn dus eigenlijk niets anders dan meerdere single-core processors op een processor geplakt die we met elkaar laten samenwerken.

    Concluderend kunnen we dan zeggen dan het voor third-party developers makkelijker is om een game te maken voor de 360 processor of pc processor en deze dan later te porten naar de PS3. Omdat de hele krachtige Spaans sprekende SPE's dan eigenlijk niet (volledig) benut worden (wie gaat er nou extra tijd besteden aan het aanpassen van delen Chinees naar het Spaans, right? Tijd is geld!) betekent dit dat dit nadelig is voor de PS3 versie van de game. Dit in tegenstelling tot de first-party developers die zich puur op de PS3 richten. Die weten dat ze grote delen in het Spaans kunnen vertalen, zodat deze super krachtige SPE's heel veel werk kunnen doen en je dus awesome graphics krijgt zoals bij bijvoorbeeld Uncharted het geval is.

    Kort gezegd: Voor gaming moet je veel berekenen. De opbouw van de Cell processor is enorm goed voor berekenen. In een algemene computer zijn er echter nog veel meer dingen belangrijk dan snel berekenen. Dus is een "normaal" type processor handiger. Daarnaast betekent dit dat je al je oude programma's en stuurprogramma's niet meer kunt draaien. Dat kost miljarden (zo niet biljarden) aan euro's over de gehele wereld.
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2013

Deel Deze Pagina