Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 15]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Lenny-t, 21 okt 2012.

1. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.099
    Wat een ontzettend kutgedoe om een koeler te installeren 8)

2. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Welnee joh..... hier en daar een tikje met een hamer. Paar gaten boren stuk of 12 bouten en moeren en klaar.. :+

3. Jorrie

Leuk Bevonden:
    5.099
    Het is gelukkig alweer klaar, wat een kutwerk zeg.

4. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Mijn HDD gaat er binnenkort aan denk ik. Gisteren begon click of death bij het opstarten en hij vroeg welk besturingsysteem ik wilde gebruiken etc. Dus heb nu al even een back up gemaakt en ben ik al even aan het zoeken naar een nieuwe HDD. Ik heb nu een samsung hd322hj ata. Moet ik ergens speciaal naar kijken als ik een nieuwe koop?

5. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    Koop een SSD :9

6. Willem

Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

Leuk Bevonden:
    686
    People!

Ik wil m'n laptop gaan vervangen voor een desktop. Recent heb ik een aantal onderdelen in mijn laptop vervangen, maar dat werkt niet optimaal (bluescreens). Daarnaast heb ik een tablet en sinds kort een laptop van het werk, ook ben ik zoek naar mooiere schermen en een beter toetsenbord.

Daarom heb ik een aantal vragen:

Kan ik de volgende onderdelen simpelweg overzetten naar een desktop?
    - SSD 256GB
    - 2x 4GB RAM

Welke onderdelen moet ik nog aanschaffen (ik denk aan)?
    - Processor (Intel i7, zit nu ook in m'n laptop)
    - Videokaart
    - Moederboard
    - Koelsystemen (?)
    - Behuizing
    - Schermen (2x)
    - Toetsenbord (Logitech, zodat ik dezelfde receiver als voor m'n muis kan gebruiken)
    - Kabels

Kan iemand mij aan de hand van deze informatie op pad helpen? Handige links, tips, etc? :)

Laatst bewerkt: 14 okt 2013
  7. RemcoM

RemcoM Ash and molten glass like Eyjafjallajökull

Leuk Bevonden:
    2.043
    SSD kun je gewoon overzetten, ram niet omdat er bij laptops gebruikt word gemaakt van een kleinere module (SSODIM).
    Voeding is ook wel handig :p.
    Processorkoeling zou ik ook kopen, net zoals casefans.
    Je kunt ook voor een waterkoeling gaan, kost iets meer maar het werkt wel een stuk beter (stiller en koeler).

Ik zou even op Tweakers kijken, kun je zelf makkelijk een systeem bouwen en word er automatisch een webshop geselecteerd waar je alles het goedkoopst kunt bestellen.
    Ik wil anders ook wel een systeem voor je samenstellen, ben ik wel even een budget en een aantal eisen nodig.

Alle benodigde kabels zitten bij de onderdelen (HDMI/DVI bij de monitor, SATA bij het moederbord/HDD etc.), hooguit ben je nog een netwerkkabel nodig als je je pc daarmee wil aansluiten.

DVD/Blu-ray speler is ook handig maar niet noodzakelijk.
    Ook ben je natuurlijk Windows nodig, en evt. speakers en/of een koptelefoon mocht je die nog niet hebben.

8. Willem

Leuk Bevonden:
    686
    Yo Remco,

Vlugge reactie! Nice.

Die ram heb ik ook zelf aangeschaft als upgrade voor m'n laptop, op geen enkele manier over te zetten? Dat spaart me weer kosten.

Als jij voor mij wat kunt doen, awesome. Hier denk ik aan:

- Twee monitors, maximale formaat voor een kijkafstand van 1 meter (bureau, niet zo groot dus dat je hoofdpijn krijgt en oogmoe wordt :p)
    - Blu-ray speler: ja
    - Audioset: ja, twee speakers (home cinema heb ik voor de tv)
    - Windows 8 licentie heb ik, overige software ook
    - Waterkoeling
    - RAM: 8 - 16GB
    - Videokaart: hoeft niet ultra te zijn, maar wil wel een flinke stap voorwaarts t.o.v. laptop (ASUS N55SF)
    - Toetsenbord: vergelijkbaar met Performance MX muis

Heb je nog iets nodig?

9. RemcoM

Leuk Bevonden:
    2.043
    Budget is ook wel handig opzicht :9.
    En wat ben je er mee van plan?

10. Willem

Leuk Bevonden:
    686
    Even zonder budget, ik heb geen idee wat reëel is. Ik ga zowel gamen (EVE, Witcher 2, Starcraft 2) als werken (Office, Photoshop, InDesign, Illustrator).

11. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    Zonder budget is natuurlijk wel lastig. Wat reëel is, is grotendeels afhankelijk van het budget. En is het budget inclusief of exclusief randapparatuur.
    Ik heb toevallig van het weekend mijn pc in elkaar gezet. Alle keuzes die ik gemaakt heb wat betreft hardware waren afhankelijk van budget en wat binnen dat budget de beste opties waren. Mijn pc is voornamelijk voor gamen, dus een i5 is gewoon voldoende en die 100 euro extra die een i7 zou kosten kon ik makkelijk in een betere gpu gooien hierdoor.
    Aangezien jij hem ook voor werk/photoshop e.d. wil gebruiken zou een i7 in de eerste instantie een betere keuze lijken. Echter ligt dat weer aan het budget en ook hoeveel jij met die programma's zou werken ten opzichte van de tijdsbesparing die een i7 zou opleveren.

Waarom wil je waterkoeling overigens? ik neem aan dat je een kant en klaar gesloten systeem bedoeld? Ben je b.v van plan om te overclocken?

Ik denk dat het wel een goed idee is om eerst te kijken hoeveel je ongeveer wilt uitgeven.

edit;
    Het is misschien ook wel de moeite waard om even af te wachten wat de AMD r9 e.d. kaarten gaan doen. Die staan op het punt om uit te komen, dus reviews en benchmarks zullen niet lang op zich laten wachten. Maar hoewel prijzen nog niet bekend zijn is dit ook een 'budget' vraag.

12. Willem

Leuk Bevonden:
    686
    Hey Peter,

Oké, budget, max 1000 dan?

Ik kan best nog even wachten op die AMD's. :)

Wat de koeling betreft, Remco schrijft hier boven dat het stiller en beter is, dat is de enige reden dat ik daarvoor zou gaan. Als waterkoeling ook duidelijke nadelen / ongemakken heeft (water bijvullen, ik verzien maar iets 8) ) dan is dat weer minder interessant natuurlijk.

13. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    Zo'n gesloten waterkoelingssysteem is eigenlijk onderhoudsvrij onder normale omstandigheden. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik er zelf (nog) geen ervaring mee heb. Maar wat ik wel terug lees vaak is dat het wat betreft stilte e.d. niet veel beter is als een 3rd party aircooler. En ook met koel prestaties (met een goede 3rd party aircooler) ontlopen ze elkaar niet heel veel, tenzij je echt gaat overclocken. Wat wel een heel duidelijk voordeel is met een watercooler is geen problemen met de hoogte van het ram. Iets wat wel kan gebeuren met een air, een probleem wat ik b.v. ook had maar met mijn aircooler heel simpel op te lossen was.
    En watercooler betekent niet dat je geen fans nodig hebt.

Als je niet meteen ala minuut een nieuwe pc nodig heeft dan zou ik zeker even die amd kaarten afwachten.

En 1000 euro is dat incl of excl de monitoren? Ik neem aan zonder?

Waarom de blu-ray speler? Als je deze alleen gebruikt voor installatie dan is een 15-18 euro kostende dvd drive b.v. ook genoeg.

14. Willem

Leuk Bevonden:
    686
    Blu-ray omdat ik een home cinema set, maar nu je het zegt, ik kijk m'n blu-rays toch op die home-cinema. Doe dan maar een CD/DVD-drive inderdaad.

1000 was inclusief monitoren in mijn gedachte, maar dat is dus niet realistisch? Dan mogen de kosten van de monitors erbij komen wat mij betreft.

Als het verschil tussen de koelingen verwaarloosbaar is, dan ga ik liever voor een goedkope optie. Het uitzoeken van de positie moet toch te doen zijn, voor ik het op elkaar aansluit?

15. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    1000 incl monitoren kan wel, alleen beinvloed het uiteraard keuzes.
    Als ik jou was zou ik dan eerst even kijken welke monitor je wil. Uiteindelijk zijn het jouw ogen en is het voor jou zelf makkelijker om die keuze te maken. Ik denk wel dat b.v. 120hz monitoren overkill zou zijn voor dit budget. Die zijn op zijn goedkoopst zo'n 350 euro per stuk. En de GPU die je met dit budget kan nemen (incl monitoren dan) zou het waarschijnlijk toch niet trekken.
    Maar b.v. deze; http://tweakers.net/pricewatch/289409/dell-ultrasharp-u2312hm-zwart.html is zeker geen slechte monitor en zit onder de 200 euro.
    Deze; http://tweakers.net/pricewatch/315805/lg-ips237l-zwart.html is dan nog iets goedkoper zelfs. Dus incl monitoren kun je nog steeds een budget van 600-700 euro hebben voor de rest. En daar kan best wel wat mee. Alleen zou ik dan b.v. geen waterkoeling nemen.

Ik zou dan ook minder snel geneigd zijn om eerder 8 dan 16gb ram erin te gooien en op dit soort manieren wat geld uit te sparen voor een redelijke gpu.

Wat betreft koeling en RAM, low profile ram is vrijwel nooit een probleem met een cpu koeler. High end ram, waarbij dit niet altijd het geval is heeft denk ik geen nut voor jou.

Zoals remco ook zei, even een profile maken op tweakers en dan kun je een wenslijst maken. Dan krijg je al heel snel een goed idee hoe of wat.

Voor alle duidelijkheid, je gaat hem wel zelf in elkaar zetten?

edit, ik kan nu niet echt dingen bij elkaar zoeken voor je. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ook niet bepaald een pc expert ben. Dat gezegd, eerste keer een pc in elkaar gezet en niets is opgeblazen ;) (met andere woorden, als ik het kan, kan jij het ook). Maar ik kan vanavond/morgen wel een beetje puzzelen.

16. Willem

Leuk Bevonden:
    686
    Ik ga dat op Tweakers doen, thanks.

En ja, misschien wel. In m'n laptop wat onderdelen vervangen en dat vond ik eigenlijk leuk. Toen dacht ik: het lukt me ook wel om een desktop in elkaar te zetten, áls ik me goed voorbereid.

17. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    Ik kan dit alleen uit eigen ervaring zeggen, maar voorbereiding is denk ik 80% van het werk. Ik heb b.v. heel veel YT filmpjes gekeken over het bouwen van een pc. Tot aan verschillende methodes van koelpasta aanbrengen aan toe. Al met al is het niet moeilijk, helemaal vlekkeloos was mijn bouw niet. Maar door inlezen en filmpjes had ik vrij snel door wat ik fout had gedaan. En nu werkt mijn pc vrijwel perfect. (op W8 na die mijn 2e HD nog niet ziet), maar dat zijn kleinigheden.
    Het is net lego voor volwassenen. Er zijn maar een paar punten waar je echt bij moet opletten tijdens het bouwen. Voor de rest is het tegenwoordig zo dat het eigenlijk bijna niet fout kan gaan. Bijna.., het blijft wel electronica natuurlijk. CPU in het moederbord plaatsen is b.v iets waar je even secuur mee moet zijn.

Misschien de belangrijkste tip die ik je kan geven is, neem de tijd tijdens het bouwen. Er zijn jongens die een pc in een uurtje ofzo in elkaar hebben. Ik heb het over 2 dagen verdeeld, lekker rustig aan.

18. Willem

Leuk Bevonden:
    686
    Oké, will do.

Even over RAM, ik heb deze in m'n laptop: Corsair Vengeance SODIMM,1600-8GB KIT

Dit is dus SODIMM en niet SSODIMM waar Remco het over had. Ze passen wel, het werkt ook, maar ik heb op willekeurige momenten en met willekeurige frequentie bluescreens. Heb ik nu dus RAM die ik wél kan overzetten naar m'n laptop? Ik zie op tweakers trouwens geen verschil tussen SODIMM en SSODIMM.

PS: liep stage bij een computerbedrijf en werd me destijds verteld dat die RAM prima was. :+

19. RemcoM

Leuk Bevonden:
    2.043
  20. Jorrie

Leuk Bevonden:
    5.099
    Een CPU koeler aanbrengen is kut :+

Kan nu ook nergens meer fatsoenlijk bij :+

Deel Deze Pagina