64 spelers in zo'n grote map zorgt wel voor weinig downtime.
En daarnaast kun je altijd op je squad spawnen.
Wat BF imho beter maakt dan welke andere MP dan ook is de enorme variatie en onvoorspelbaarheid die je krijgt door de hoeveelheid verschillende wapens, gadgets en voertuigen
Daardoor kan iedereen eigenlijk zo spelen als hij wil en kun je echt verschillende 'rollen' krijgen
En daardoor is er ook veel meer te leren voordat je elke rol goed beheerst en blijft het dus heel erg lang leuk.
Ik heb meer dan 400 uur in BF3 zitten en ben niet arrogant als ik zeg dat ik behoorlijk goed ben in Conquest maar ik kan bijvoorbeeld voor geen meter vliegen of snipen
Ik speel afhankelijk van de map of de rol van vlaggenpakker of controleur en dat bied al zoveel variatie door alle mogelijke combinaties van tegenstand en team genoten en verloop van een match dat ik dus zelfs na 400 uur lang niet alle aspecten even goed beheers
En het zorgt er ook voor dat bijna elk potje weer anders is (hangt wel een beetje van de tegenstand af natuurlijk. Op sommige mappen kun je de tegenstander snel vast zetten en dan kan het eentonig worden)
En tegelijkertijd is het ontzettend n00b vriendelijk. Het enige wat een nieuwe speler hoeft te doen is een squad te joinen en op te letten. Meer niet.
Ook al kun je voor geen meter schieten, weet je niks van de mappen en kun je in geen enkel voertuig domineren je hebt meteen een rol die je kan spelen.
Spawn op je squadmates en help vlaggen pakken, deel ammo uit, heal af en toe eens iemand, ga voertuigen spotten en taggen met je recon of leg mijnen.
Dus downtime hoef je alleen te hebben als je hele squad dood is en iedereen weer vanaf een vlag of vanuit de spawn moet vertrekken. En zo vaak komt dat niet voor tenzij je echt ingemaakt word
Zolang je samen naar een objective toe werkt heb je toegevoegde waarde, hoe onervaren je in eerste instantie ook bent.
Maar je hebt ook de ruimte om gewoon lekker in een jet te gaan vliegen , of in je eentje stiekem een spawn point te gaan plaatsen op een mooie plek , of noem maar op.
Zoveel variatie heb je gewoon nergens anders.
Ik heb heel lang CoD gespeeld bijvoorbeeld en hoewel dat ook nog steeds zijn charme heeft is dat veel meer een kwestie van op automatische piloot de powerspots pakken.
De variatie zit bij BF gewoon ingebakken en er is zoveel ruimte om je eigen ding te doen dat het gewoon niet snel verveelt.
En omdat het dus ook onvoorspelbaar is is het ook een MP die je niet alleen met je reflexen speelt maar ook met je hoofd. Even op de juiste plek druk zetten, even een bepaalde route afsnijden of een dominerende chopper uit de lucht halen en je kan met een paar man invloed hebben op de uitkomst van het grotere geheel. Al zal die invloed met 64 spelers wel kleiner zijn dan met 24 uiteraard.
Maar dan nog kan een goed samenwerkende squad altijd winnen van een zootje ongeregeld
edit:// en als je van dingen rammen houd is het gewoon no contest. Noem nog eens een MP spel waar je met een tank dwars door een gebouw kan rammen? Of met een jeep tegen een chopper aan kan springen
Laatst bewerkt: 30 okt 2013