Resolution gate deel 2:
Xbox One Resolutiongate: Call of Duty: Ghosts dev Infinity Ward responds
Voelt een beetje als damage control aan, maar wie weet. Even terug naar de PS4 versus XOne discussie, beide systemen zijn met een andere doelstelling ontworpen en gericht op een ander type gamer. Het inzicht dat Digital Foundry van Eurogamer een tijdje geleden sprak mij wel aan:
"Back in February of this year, in the era before Xbox One and PlayStation 4 were even announced, we knew these consoles only by their codenames - Durango and Orbis - and through their leaked specifications. Our assessment of the machine that was to become PlayStation 4 - even before its 8GB upgrade - was of a "tighter, more powerful, more games-focused design". In parallel, we summed up the precursor to Xbox One as a machine designed to be broader in nature, encompassing media and games - pretty much exactly how the console was presented at its reveal some months later, and a message that failed to resonate with many of the core audience. Yet some might argue that the thinking behind the approach had merit in speaking to a broader audience - Microsoft had seen Xbox 360 receive extensive utilisation as a media playback device, the role of console hardware had adapted across the generation, and Xbox One is, in many ways, a logical response to that."
En daar is helemaal niks mis mee. Sterker nog, twee honden vechten om één been en de derde gaat er mee heen. Dat was Nintendo met de Wii in het verleden.

Sony en Microsoft zijn sindsdien wijzer geworden en hebben (bewust of onbewust) de keuze gemaakt om minder elkaars klanten te stelen. Dat gebekvecht onderling is heel leuk opgevoerd, maar waarschijnlijk puur voor de show opgevoerd. Ik denk dat beide partijen zich heel goed beseffen wat hier op het spel staat; gaming is big and boming business en geen van drieën kan zich veroorloven een significant gedeelte van de markt te verliezen. Sony en Microsoft tackelen de issue alleen op geheel eigen zienswijze. In ieder geval opereren beiden meer vanuit hun eigen comfort zone.
Sony houdt nu eenmaal van high tech, high performance en stijl (classy, strak design). Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven. Sony wil duidelijk zijn hardcore markt behouden en deze positie verder verstevigen. Microsoft is de ervaren media gigant en wil zoveel mogelijk alle markten meepikken, maar richt zich wel degelijk meer op de Multimedia trendontwikkeling. Eigenlijk kijken ze dit heel goed af van Nintendo. Sterker nog, ik denk dat de XOne een direct aanval is op deze console en dus ook het marktaandeel van Nintendo. De XOne kan namelijk alles min of meer wat de WiiU ook kan, met een betere UI en betere multimedia faciliteiten (wat wil je ook met Microsoft als ontwikkelaar) en de specs zijn een stuk beter en nog behoorlijk goed ook! De prijs is wel hoger, maar dat heeft de XOne gamer voor al dit moois wel over verwacht Microsoft. De console opereert ook in een hoger segment dan de WiiU. En dat de XOne qua specs iets tekort schiet t.o.v. de PS4 is dan ook niets meer dan logisch gezien de console van Microsoft meer rescources inzet en reserveert voor niet-gaming gerelateerde zaken. Een klein offer wat mij betreft en ik durf te wedden dat Microsoft het zo ook ziet. One console to rule them all.
Slim gedaan toch en eigenlijk heel logisch wanneer je de hele situatie zo bekijkt.
Jouw keuze? Dat ligt er gewoon helemaal aan wat voor type gamer jij bent, naast andere zaken die eerder al in deze topic zijn genoemd (o.a. welke serie games spreekt je meer aan).
Klik om te vergroten...