De HDTV, 3D en Digitale Televisie Thread [ Deel 26 ]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Melbuuln, 3 jul 2011.

1. Zumpelvelder

Zumpelvelder Active Member

Leuk Bevonden:
    621
    Het verschilt zeker per toestel, maar zolang de model-types exact hetzelfde zijn vrij minimaal is mijn ervaring.
    Wat een veel groter verschil maakt bij de instellingen is de ruimte waar de tv staat, plus de afstand tot de tv en de kijkhoek (hoog of laag geplaatst scherm) spelen hierbij ook een rol.

De kamer waar ik bijvoorbeeld films kijk en ook doe gamen heeft geen ramen, altijd donker en het beeld word dus nooit beïnvloed door daglichtinval. Heb je echter je tv in de woonkamer of slaapkamer staan speelt daglicht een grote rol bij de afstelling. In feite heb je dan voor overdag en in de avond andere waardes nodig...

Maargoed, om een lang verhaal kort te houden, er bestaat eigenlijk geen goede standaard instelling voor een tv.. Dit zul je altijd ter plaatste moeten bepalen.

Online is opzich genoeg informatie te vinden over wat alle functies voor invloed hebben op het beeld. Speel gewoon eens met de instellingen, en maak tijdens dit proces notities over wat wel en niet een gewenst effect heeft.

Helemaal perfect krijg je het op het oog nooit, maar het kan kan de kijkervaring wel degelijk positief beïnvloeden! Een professionele calibratie zal voor weinigen een optie zijn, en heeft naar mijn idee ook pas zin als je echt een duur systeem hebt staan en daar het maximale uit wilt halen.

Vandaag nog een hele tijd voor een OLED scherm staan watertanden.. Maar inderdaad nog erg duur allemaal. Voor datzelfde geld heb je ook al een 4K scherm. 8)

Laatst bewerkt: 9 nov 2013
  2. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Dat is een verkoop truc ;)
    De apparaten zijn altijd maximaal afgesteld en hebben een eigen bron.

Het zelfde geldt voor de 4K opstelling.
    Aan de 4K tv hangt een 4K Blu-ray speler met hier in een 4K film.
    Dan os het ook normaal dat je loopt te watertanden.

Gisteren van een kennis de opdracht gekregen , zoek een nieuwe tv.
    Eisen : 600hz , 3D , internet , ± 50" en GEEN Philips.

Laatst bewerkt: 10 nov 2013
  3. Zumpelvelder

Leuk Bevonden:
    621
    Dat klopt en ben ik mij in winkels ook altijd van bewust.. Maar beide schermen hadden een eigen bron, en ik was echt verbaast over de kwaliteit van een 1080P OLED tegenover een 4K scherm.

Alleen wat ik zeggen wilde, de OLED moest wel evenveel kosten als een 4K scherm, terwijl een 4K scherm uiteindelijk altijd de betere kwaliteit zal kunnen tonen mist je er een geschikte bron op aansluit. Maarja, echt super veel 4K content hebben we nog niet, en zie ik ook nog niet echt snel verschijnen. 1080P heeft zelfs al veel te lang geduurd om daadwerkelijk een standaard te worden vind ik.

Ow, en eigenlijk heb ik ook niet de ruimte voor een 4K scherm te plaatsen, want bij die televisies praat je eigenlijk toch alleen over 55" en groter... Hele woonkamer opofferen voor een tv gaat mij net iets te ver. :p

Op een site als www.kieskeurig.nl beginnen met ideeën opdoen? Tenminste dat doe ik vaak. Alle gewenste eisen kun je heel makkelijk uitfilteren. :)

Laatst bewerkt: 10 nov 2013
  4. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Ze heeft nu een mooie 42" Sharp FullHD en hierop zijn een Humax 5050 en Bose 321 GS aangesloten.
    De maximale resolutie van beide apparaten is volgens 1080i.
    Een BD-speler wil ze niet want ze heeft een dvd-speler in de Bose.

Gee haar wel een paar modellen en dan moet ze zelf maar kijken waar ze hem gaat kopen.
    Een andere eis was , de tv moest in de aanbieding zijn.

5. Zumpelvelder

Leuk Bevonden:
    621
    Apart eigenlijk als je naar mijn idee al een mooie tv hebt staan, en dan toch wilt switchen naar iets anders.
    Helemaal omdat de randapparatuur schijnbaar niet gewijzigd word, en een hoop functies van de nieuwe tv straks niet eens gebruikt kunnen worden. :confused:

TV via internet bestellen kan overigens ook flink in de kosten schelen...

6. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Een paar weken geleden bij een kennis een Samsung 43" plasma aangesloten.
    Kom binnen en meteen klagen dat de tv maar 1 scart-aansluiting had :F:
    De oude SD-decoder en Philips dvd-recorder moesten aangesloten worden.

Gaf ze het advies om bij Ziggo voor € 119 een interactieve-decoder + 500GB te kopen.
    SD-decoder is vervangen door een CI+ en de Philips wordt nog steeds gebruikt voor het opnemen van analoge tv-zenders.

Het mooist komt nog.
    Ik zei dat ze het contrast/helderheid de 1e 200 uur op 20% moesten zetten om inbranden tegen te gaan.
    Was niet nodig , ben weg gegaan met de tv in standje max.

Ze geeft geld zat ;)

7. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Ik pm je mijn rek nr, mag ze mij ook wat geven.

8. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Ik ben eerst :cool:
    Vraag me af wat je met de 42" Sharp gaat doen , ik wil hem wel een prikkie overkopen.

9. NeonovA

NeonovA XBW VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    14
    Haha, dit herken ik inderdaad wel met plasma.
    Eerste periode altijd het contrast en wellicht ook de helderheid iets naar beneden schroeven. Met het voorheen oude SBS6 logo in beeld kon je op dynamisch contrast gegarandeerd een ingebrand logo krijgen. Blijft een issue met plasma, maar helaas straks ook met oled. Wellicht dat ze daar nog wat aan kunnen sleutelen.

10. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Hoe vind ik in godsnaam de goede balans tussen contrast en brightness.

Zo een calibratiescherm helpt me niet. 'Stel de brightness zo in dat je de drop shadow niet meer ziet.' Dat doe ik. Maar als ik dan aan het contrast zit zie ik die shadow weer. Maar wat staat dan verkeerd? Contrast of brightness?

Op internet kan ik geen instellingen vinden voor mijn tv. Dus ik zit zelf maar aan te modderen. Ik had het eerst veel te licht staan (zwart was meer grijs), maar nu heb ik het volgens mij weer te donker. :+

11. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Welke tv heb je? Heb je een keuze om naar default settings te gaan?

12. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
  13. Gyrrack

Gyrrack Active Member

Leuk Bevonden:
    92
    Fabrieksinstellingen zijn inderdaad vaak verre van goed. De meeste kalibrators beginnen met de cinema/film/movie instelling als startpunt zodat de witbalans redelijk klopt. Beeldmodi als dynamisch/vivid/levendig etc hebben een veel te hoge kleurtemperatuur zodat het beeld te blauw is. Tenzij de cinema instelling je niet in staat stelt te rommelen met je settings zou ik daar beginnen.

Waarmee test je de clipping en black crush (= respectievelijk het buiten bereik vallen van wit en zwart) van de tv? Ik neem aan dat je een testbeeld hebt met balkjes die van compleet zwart naar steeds lichter grijs lopen? Zie bijvoorbeel de bestanden van AVS HD 709 een gratis pakketje waarmee je een heel eind moet kunnen komen.

Meestal stel je ze één voor één in, dus eerst zorg je dat de video levels 0-16 zwart zijn m.b.v. brightness. Level 17 moet dus net te onderscheiden zijn van 16. Bij voorkeur doe je dit in een redelijk donkere ruimte, anders zul je 's avonds zien dat je de tv alsnog te licht instelt. Zoek daarin een balans zodat je overdag ook fijn kunt kijken of, indien mogelijk, maak 2 instellingen.

Vervolgens stel je m.b.v de contrast setting de levels 235-255 (bijna wit) in. Het is niet vreemd als een aantal levels onder 235 al allemaal wit zijn en niet van elkaar te onderscheiden, zolang het niet al teveel is maakt dat niet zoveel uit. Je wilt liever genoeg detail in schaduw waarnemen dan geen clipping in de highlights maar compleet dichtgelopen schaduwen.

Zoals je aangaf werken brightness en contrast elkaar ogenschijnlijk een beetje tegen. Is de foto die je hierboven plaatst van jouw tv? De waarde voor achtergrondverlichting kun je namelijk ook nog omlaag brengen. Daardoor breng je overall helderheid omlaag, zowel de schaduwen als de highlights worden in gelijke maten verschoven. Heb je dat al geprobeerd? Uiteraard geldt weer dat je voor overdag een hogere waarde als achtergrondverlichting prettiger zult vinden dan 's avonds (zeker als je graag met weinig licht tv kijkt/games speelt) Twee instellingen zou uitkomst bieden, anders kies je een middenweg waar je tevreden mee bent.

Nog een ander mogelijk aandachtspuntje: als je de zwartwaarden en highlights met twee losse testbeelden instelt (alleen donkere balkjes voor zwart, alleen lichte balkjes voor wit) kan het ook nog zijn dat de tv automatisch met zijn backlight gaat rommelen. Onder het menu Geavanceerde video staat een instelling Dynamische achtergronverlichting o.i.d. die automatisch de backlight dimt indien er bijna alleen maar donkere beelden zijn en weer feller wordt zodra er voldoende wit in de beelden zit.
    Stel je de zwartwaarden in met enkel donkere balkjes in beeld dan gaat de tv zijn backlight dimmen om de licht output te beperken en effectief dieper zwart weer te geven. Als je later wel zowel schaduw als hightlights op het beeld hebt zul je dan echter zien dat de schaduwen veel te licht zijn. Kijk dus even of die setting aan staan en of deze agressief ingrijpt. Zonodig zet je de funtie uit.

Controleer ook gelijk even hoe het beeldformaat staat ingesteld. Veel tv's gebruiken "overscan" waarbij je een klein deel van het beeld verliest omdat het vergroot wordt. Het is een methode die in het verleden nodig was op oude technieken, maar zit helaas nog steeds op tv's (stom genoeg ook bij instellingen genaamd 16 : 9.). Bij HD bronnen zoals BluRay spelers en consoles moet deze op jouw tv op Underscan staan. Zo niet, dan verlies je een deel van je beeld aan de randen maar is het resultaat bovenal minder scherp.

Hopelijk kom je hiermee iets verder. Succes!

Laatst bewerkt: 1 dec 2013
  14. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Underscan heb ik wel al aan staan, dat is tenminste iets wat ik goed heb gedaan! :+

En met dat uitgebreide antwoord kan ik zeker wat! Ik ga gelijk aan de slag, bedankt. :D

15. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Dubbelpost, maar even een vraag; in die link staan bestanden. MP4's of een ISO die ik op een DVD kan branden. Probleem is... ik heb geen enkele DVD-R in huis, en de PS4 kan ik zover ik weet niet streamen.
    De PS3 kan dat wel, en ik weet zeker dat die in noodgevallen iig USB sticks met MP4 bestanden accepteert. Nu is dus mijn vraag; de calibratie, is dat per apparaat? Dus als ik nu ga calibreren op de PS3 (op hetzelfde HDMI 1 kanaal als de PS4), zijn de kleurinstellingen dan ook goed voor de PS4?

16. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Nee niet perse

want de PS3 heeft hele uitgebreide video settings (voor een console) dus je moet wel even zorgen dat die of precies gelijk zijn aan hoe je ps4 staat (weet niet of die dezelfde settings heeft) of zo eerlijk mogelijk

17. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Hmm... kut PS4, waarom kan ie niet gewoon streamen. :+

18. Gyrrack

Gyrrack Active Member

Leuk Bevonden:
    92
    Het gemakkelijkste is de mp4 versie als exe file. Op een pc pak je die uit en je kopieert de juiste clips even naar een usb stick. Streaming zal misschien ook werken (idd niet op de PS4, dat was het DLNA verhaal dat niet bij launch aanwezig is), maar ik durf niet te zeggen of er dan sprake is van enige andere compressie of onverwachte effecten.

De instellingen worden bij de meeste tv's per bron opgeslagen, voor elke hdmi aansluiting kan deze dus verschillen. Dat betekent ook dat de instellingen gekopieerd moeten worden naar de andere hdmi-/component aansluitingen etc. Het maakt voor de instellingen in de tv niet uit als je een ander apparaat aansluit. Het signaal vanuit een PS3 of PS4 is v.z.i.w. in essentie niet verschillend dus hoef je niets aan te passen. Dat is wel met de kanttekening dat de hdmi instellingen in beide apparaten hetzelfde zijn. Dus niet gekalibreeerd met hmdi limited (16-235 = onder level 16 is zwart en boven 235 is wit) en vervolgens de PS4 op RGB (0-255). Daarmee zou je de kalibratie waar je zoveel zorg aan besteed teniet doen omdat je juist black crush en clipping veroorzaakt.

Voor iets meer info over hdmi settings zie het avsforum

19. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Wederom bedankt! :9 Nu zal het dan toch wel moeten lukken. Als ik nog meer info nodig ga hebben dan zal het me ook nooit gaan lukken. :+

20. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Wat een ellende met dat calibreren, haha. :+ Met die MP4's erbij heb ik zo goed als mogelijk contrast en brightness ingesteld (soms wist ik maar nét de benodigde range te behalen, bah). Mooi zo zou je denken.
    Dan start ik Fifa op en bekijk ik het calibratiescherm daar; volgens dat ding klopt het nog steeds voor geen meter. Ook het boot scherm van de PS4 lijkt meer grijs dan zwart. Ergens klopt er iets niet. :lol: Zo blijf je bezig.

Had ik maar een kennis die alles even netjes kon komen instellen. :D Het moeilijke is ook nog eens dat iets wat not done is (black crush) ik juist wel mooi vind. De kleur instellingen heb ik ook veeel te fel staan. Dus al heb ik het eindelijk juist ingesteld, dat wilt niet zeggen dat ik het als dusdanig herken simpelweg omdat dat voor mij de minder mooie instelling is.

Mja, ik zal maar een instelling moeten kiezen en ermee moeten leren leven.

Deel Deze Pagina