De HDTV, 3D en Digitale Televisie Thread [ Deel 26 ]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Melbuuln, 3 jul 2011.

1. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Je vind Black crush niet echt mooi, dat kan niet. Je bent gewoon een slecht gecalibreerd scherm gewend waar je alles grijs moet maken om nog een beetje detail te zien :+

2. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Nou. Die Xbone screens van BF4 en CoD hadden toch black crush? Of zit ik termen door elkaar te halen?
    Die hoorde je blijkbaar lelijker te vinden, want black crush. Ik vond dat juist mooier. :+ Hoog contrast is mooi. Felle(re) kleuren is mooi.

Maar is die Fifa calibratie zo slecht, of heb ik slecht gecalibreerd dan? Ik heb echt mijn best gedaan om het goed te zetten! :p

3. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    black crush is als de donkere delen zo donker worden dat alle detail weg valt. Dus bijvoorbeeld op een muur in de schaduw zie je helemaal geen textures en detail meer maar 1 groot zwart vlak.

Ik weet niet wat je allemaal ingesteld heeft en wat Fifa voor opties heeft :+

Maar stel het gewoon zo in dat je er zelf tevreden over bent

4. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Maar ik wil niet tevreden zijn, ik wil het goed hebben! :+

edit: Serieus, ik zal niet tevreden zijn totdat ik weet dat het echt goed staat. :p

Laatst bewerkt: 2 dec 2013
  5. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Ja maar ,... 'goed' is subjectief :+

als jij het goed vind is het goed

er is geen perfecte instelling want het is deels persoonlijke voorkeur

6. Gyrrack

Gyrrack Active Member

Leuk Bevonden:
    92
    Als de shadows te licht zijn bij normaal gebruik, terwijl ze bij een testbeeld wel goed zijn, pas je de brightness toch aan? Heb je de range niet meer om deze verder omlaag te brengen dan pas je de backlight aan. Op die manier zouden de shadows weer donker genoeg moeten kunnen worden. Dat gaat wel ten koste van de overall licht output, het beeld wordt als geheel minder fel. Als het mogelijk is zou ik zeker overwegen een dag en nacht instelling te maken. Perfectie zal overigens echt niet altijd te bereiken zijn.
    In de handleiding van jouw Sharp zie ik geen optie voor gamma, die is afwezig? Anders zou hogere gamma ook uitkomst kunnen bieden.
    Dynamische achtergrondverlichting staat uit? Anders vrees ik dat daar de boosdoener gevonden is.

Over de discussie wat nou eigenlijk "goed" is kun je kort zijn, dat is volgens de industrienormen (REC709, D65, gamma 2.4 etc). Daarom is een kalibratie ook niet een instelling naar smaak van degene die deze uitvoert maar t.o.v. van een referentiewaarde.
    Uiteindelijk zie je een film of serie dan zoals een regisseur voor ogen heeft.

Of je dat een mooi beeld vindt is echter wel voor iedereen om zelf te bepalen. Sommige mensen houden idd van een kouder beeld of meer verzadigde kleuren dan de norm is. Een goed afgestelde witbalans, gamma, brightness en contrast zullen echter in alle situaties wel meer diepte geven in een beeld.
    Met games werkt flinke black crush je bovendien tegen omdat je bijvoorbeeld tegenstanders simpelweg niet of te laat ziet.

Ik zou aanraden toch maar te settelen voor wat in jouw ogen er goed en prettig uit ziet. Wil je zeker weten dat het goed is dan zal er een ISF kalibratie aan te pas moeten komen met een colorimeter en dat kost al snel € 100-150. Vergeet niet dat veruit de meeste tv's niet eens perfect aan de normen kunnen voldoen, ook niet na een ISF kalibratie.

7. Zumpelvelder

Zumpelvelder Active Member

Leuk Bevonden:
    621
    ..misschien een idee om een foto van de optie-menus te maken waarin je de instellingen veranderd hebt. Misschien dat de hulp van buitenaf dan nog iets doelgerichter kan worden. *)

Heb ook een vermoeden dat hierin wel eens de oorzaak kan liggen. Hoe meer licht er in een kamer is hoe meer achtergrond verlichting je wilt hebben, maar naar mijn idee gamen veel mensen zowat in het donker, dus dan is die achtergrondverlichting bijna niet nodig.
    Helemaal uitschakelen zou ik echter niet gelijk doen, dit levert vaak 'te flets' beeld op wat het kalibreren 'op het oog' ook weer lastiger maakt.

Kalibreren met allerlei 'dynamische instellingen' aan levert volgens mij sowieso heel vreemde en extreme waardes op. En zowat al die dynamische zaken heb je helemaal niet nodig bij HD-content.

8. xboxlol

xboxlol Active Member

Leuk Bevonden:
    40
    Let niet op die in-game calibraties. Net als bij de 360 kloppen die voor geen meter. Game developers smijten die dingen er altijd in, zonder er rekening mee te houden dat consoles over het algemeen niet 'below black' kunnen tonen of het feit dat er een RGB setting inzit. (staat die trouwens wel op full RGB bij jou? ;) )

EDIT: om een voorbeeld te geven. Ik game op mijn 360 met een monitor en moet dus altijd de 'expanded' (full RGB) color setting hebben. Als gevolg zijn veel calibraties in games VEEL te donker. Als ik die instel zoals ze het aangeven zie ik niks meer.

Laatst bewerkt: 3 dec 2013
  9. deadly seconz

deadly seconz kaas is geel

Leuk Bevonden:
    165
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem:

Als ik mijn Xbox (of laptop) via de HDMI aansluit op mijn tv via HDMI (ik heb 3 aansluitingen), dan maakt het niet uit welke aansluiting, maar hij geeft altijd een paarse gloed over het beeld, het beeld is wel gewoon scherp, maar heel het beeld heeft gewoon een paarse tint.

Ik heb al 2 HDMI kabels geprobeerd, bij beide hetzelfde probleem. Zal mijn tv dan gewoon kapot zijn?

Ik heb een 32" Samsung Full-HD lcd tv, zo'n 4 jaar oud. VGA en component aansluitingen zijn wel prima

10. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Is de paarse tint ook aanwezig als je de resolutie op 720p zet ?

Was vanmorgen bij een goede kennis die al een tijdje opzoek is naar een andere tv.
    Haar keuze is gevallen op een Sony of Samsung 4K tv 8)
    Wat heb je aan een 4K als de bron (Humax 5050 en Bose 321) maximaal maar 1080i is.
    Heb liever dan de laatste plasma van Panasonic in huis.

Laatst bewerkt: 14 dec 2013
  11. VERTii

VERTii Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Heb een vraagje (weet niet of dit het goede topic daarvoor is). Ga over een tijdje de XOne aanschaffen en heb altijd een 24inch monitor ''PC-setup'' gehad. Ik had een samsung syncmaster SA350 (t.w.v. 200 euro) en heb deze verkocht toen ik hem langs die van een vriend had staan, de: BenQ GL2450HM (t.w.v. 150 euro) deze MLG-monitor had extreem mooi beeld vergeleken met die van mij. Iemand bekend met BENQ gameschermen of evt. een ander merk waarbij ik dezelfde of mooiere beelden heb voor de prijscategorie 150-200? Dit zijn de specs van die BENQ, wat een paar jaar geleden de officiële MLG monitor was. http://www.shopmania.nl/monitoren/p-benq-gl2450hm-12029375#pps Dit scherm zou in principe ook prima voldoen alleen omdat deze al een aantal jaar oud is , is er misschien een betere gamemonitor verkrijgbaar voor ongeveer dezelfde prijs? Ik heb vrij weinig verstand hiervan dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Laatst bewerkt: 15 dec 2013
  12. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Het grote probleem met de zowel de XOne als PS4 is dat deze apparaten geen analoge geluidsuitgang meer hebben.
    Heeft de BenQ een aansluiting voor een externe speakers want 2x4 Watt interne speakers stellen niets voor.

Heb mijn PS4 nu aangesloten op een Philips 278G4DHSD en deze monitor heeft een 3,5mm jackplug aansluiting waarop ik mijn speakers heb aangesloten.
    De Philips plukt het geluid uit de HDMI en stuurt deze dan door naar de externe speakers.

13. VERTii

VERTii Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Daar heb ik nog niet over nagedacht, heb inderdaad analoge boxen hier op kamer, echter zal er in de toekomst gewoon een gaming headset komen alleen dat wordt te duur allemaal tegelijk haha (arme student!). De Benq GL2450HM heeft speakers erin zitten, voor een paar maanden vind ik dit niet erg. Wat opvalt is als ik monitoren aan het vergelijken ben, dat geen een monitor 12.000.000:1 ratio heeft zoals de GL2450HM. Heb even snel deze drie laten vergelijken ( http://www.monitorstore.nl/vergelijken/356875/363369/390209/ ) geen van alle heeft 12mil:1 , al is deze BENQ wel duurder dan de GL2450HM.

14. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    De Contrast-ratio is een verkoop praatje.

Mijn Philips heeft een normale contact-ratio van 1000:1
    Deze kan met verschillende trucjes omhoog gekrikt worden naar 20.000.000:1

In de begin jaren van HD-ready werden de kopers lekker gemaakt met de dynamische contrast.
    De dynamische contrast veroorzaakte meer ellende dan kijkplezier.

15. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    Als die kennis van zijn geld af wilt heb ik ook nog wel een lege bankrekening :+

16. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Daar krijg ik totaal geen hoogte van want ZIJ geeft geld uit of als het niets is.
    Zij heeft een 1 manszaak en verkoopt de advertenties voor reclameborden.

Ik gun het haar ook wel maar een 4K tv kopen en daar "eeuwenoude" 1080i apparaten op aansluiten vind ik weggegooid geld.
    Toen kreeg ik de wind van voren want ik was al aan mijn 3e tv toe in nog geen 5 jaar 8)
    Mijn laatste Panasonic 42GT20 kost me maar € 749 en geen €3.999 die zij wil uitgeven aan een 4K tv.
    Mijn 3 tv's kosten samen nog geen € 3.999.

Haar nieuwe tv moet minimaal 800hz zijn en waarom is mij nog steeds een raadsel.
    4K met minimaal 800hz en hierop een bron aansluiten met 576p of 1080i :lol:

17. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Je hebt niks aan 4k momenteel, gewoon pure geldverspilling....

Films in de bios worden zelf niet op 4k geschoten, Oblivion de laatste van Cruise is zelfs in 2k geschoten....

Koop gewoon een degelijk model van Sony, pioneer of Panasonic en gooi de rest op een spaarrekening. Pure geldklopperij die 4k

18. deadly seconz

deadly seconz kaas is geel

Leuk Bevonden:
    165
    Hij heeft het jaren gewoon op 1080p gedaan, dus dat hij opeens paars is vind ik raar. Ik denk dat hij kapot is, maar wel raar omdat echt alles het voor de rest gewoon doet..

19. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Het is een vrouw en het is heel moeilijk om haar op andere gedachten te brengen.

Daar komt ze wel achter van veel van haar favoriete digitale tv-zenders wordt door Ziggo nog steeds uitgezonden om SD.
    Het gekke is dat veel zenders door haar Humax niet eens wordt upscaled naar 1080i maar gewoon in 576 naar de tv wordt gestuurd.

Heb nu de nieuwe Samung decoder en deze upscaled alles naar netjes naar 1080p.
    Beeldkwaliteit is vele malen beter dan van mijn oude Samsung HD of Cisco HD decoder.
    Vond de Samsung HD gisteren op zolder terug , lag al jaren naar stof te happen vanwege de handshake problemen met mijn oude Samung LE32R71B tv.

20. Zumpelvelder

Zumpelvelder Active Member

Leuk Bevonden:
    621
    Voor 3999 heb je naar mijn idee niet echt een super groot 4K scherm, dus opzich zou de beeld kwaliteit toch wel eens erg goed kunnen zijn zonder dat er een 4K bron op aangesloten zit. Volgens mij upscalen die schermen namelijk wel allemaal heel netjes, al is dat natuurlijk niet zoals het hoort te zijn uiteindelijk.

Maar zoals als "AnubisNefer" al aangaf, nu al een 4K scherm kopen is eigenlijk gewoon zonde van je geld en snap de keuze dan ook niet helemaal. Zeker als ik dan leest wat voor apparaten er maar op aangesloten worden.

Toevallig zaterdag nog in Duitsland een tijdje staan kijken naar 4K schermen. En als je die schermen dan ziet waar ook echt 4K-content op word afgespeeld is het wel echt super gaaf! Maar om nou de hele dag thuis naar van die demo's te kijken ben je ook snel zat denk ik. :+
    De Philips 65PFL9708 vond ik het meest indrukwekkend, wat een scherpte en diepte in dat beeld! _O_

Deel Deze Pagina