Ik game op een monitor en als ik mijn reference level op standard zet dan is al het zwart grijs. Ook al zet ik de brightness naar 0.
Over de gamme curve van de Xenon (360 GPU):
http://filmicgames.com/archives/14
Het komt er gewoon op neer dat je het mooi vind of niet. Ik irriteer me er af en toe aan. Maar goed, ik ben dan ook iemand die alles opvalt.
Het verschil tussen expanded en standard is het verschil tussen studio en extended RGB respectievelijk.
RGB is de kleurstandaard waar elke PC en game mee werkt. Elke pixel bestaat uit een rode, groene en blauwe sub-pixel. Deze pixels kunnen een waarde hebben van 0 t/mm 255 ieder. 0 is uit, 255 is het helderst. Daarmee kun je kleurencombinaties op een beeldscherm maken.
Bij studio RGB is 0 niet volledig zwart, maar 16 is volledig zwart en 235 volledig wit. Dit is de standaard voor TV's en is uitgevonden om ruis te verwijderen op analoge signalen. Echter, veel HDTV's gebruiken deze standaard nog.
Als je dus je Xbox 360 op expanded zet, en je TV kan het niet aan, dan valt detail weg in donkere gebieden omdat die grijswaarden onder die 16 zitten.
Monitoren werken wel gewoon met de normale RGB en moeten dus de instelling expanded hebben. Doe je dat niet dan stuurt je Xbox 360 de waarde 16 voor zwart en dit zal je monitor als grijs weergeven.
Met jouw beamer is het waarschijnlijk dus geweest dat die studio RGB verwacht, terwijl jouw plasma TV beide kan. Expanded verneukt je contrast en brightness niet, je moet gewoon de correcte instelling kiezen voor je monitor/TV/beamer.
Klik om te vergroten...