Is de tv vrijwel uitsluitend bedoeld voor gaming, of ga je er ook veel tv uitzendingen, films, series etc op bekijken?
Gaat het puur om gaming dan is de W655 die je noemde zeker een goede tv. Dit model heeft, net als de meeste andere tv's in de 2013 line-up van Sony, een bijzonder lage input lag. Dat wil zeggen dat er zo goed als geen vertraging zit tussen wat je voor commando met de controller geeft en wanneer het te zien is op de tv. Elke tv, met uitzondering van de oude beeldbuizen, hebben een zekere vertraging en hoe meer dat is hoe stroperiger de game aan zal voelen. De W655 heeft slechts 6ms vertraging en is daarmee één van de snelste tv's op de markt sinds jaren. Alles tot ongeveer 30ms is snel te noemen (dat kan oplopen tot meer dan 100ms bij tv's met een hoge input lag). Let op; niet alle cijfers van input lag tests zijn direct met elkaar te vergelijken omdat er verschillende manieren zijn om dit te meten.
Niet iedereen heeft evenveel last van de input lag en het hangt er ook van af waar je nu je games op speelt. Is dat een beeldbuis, plasma tv of goedkopere pc monitor dan is de kans wat groter dat je snel gewend bent en het zult merken als een tv meer input lag heeft.
Zumpervelder noemde dat de w655 geen 200Hz Motionflow heeft en daarom wellicht niet de beste keuze is. Het klopt dat de tv een 50Hz panel heeft, geen 100/200Hz zoals door Sony gesuggereerd wordt. Dat betekent in de praktijk dat je bij snelle beelden een wat blurry beeld krijgt. Dat geldt voornamelijk voor sportuitzendingen via digitale tv. Kijk je veel sport dan is een 100/200Hz model zoals de W805/W905 beduidend beter omdat deze bij het weergeven van snelle beelden scherper zijn.
De 100/200Hz functie heeft echter vaak ook een keerzijde. De software die voor de scherpere beelden bij sport zorgt is namelijk in vrijwel alle gevallen ook verantwoordelijk voor meer input lag. Tijdens gaming zou ik dan ook aanraden om ook bij een 100/200Hz te testen of je fijner speelt in de "game mode" omdat daarbij veel software functies worden uitgezet zodat de input lag laag blijft. Geen actieve 100/200Hz functie betekent natuurlijk wel weer iets meer blur. Vermoedelijk nog steeds minder dan een 50Hz toestel, maar meer dan met de 100/200Hz functie aan.
Een algemene noot over het aantal Hz dat een fabrikant opgeeft.
Fabrikanten smijten graag met grote cijfers omdat een ongeïnformeerde consument al snel zal denken dat de tv met de grootste cijfers de beste is. Helaas wordt er heel veel overdreven. Panels lopen op 50/100/200Hz, meer mogelijkheden zijn er domweg niet. Het achterhalen van de echte frequentie van tv's wordt steeds moeilijker omdat fabrikanten er niet meer eerlijk over zijn. Als signaal voor jezelf dat de cijfers overdreven worden is dat er altijd een afkorting of hip woord achter staat. Enkele voorbeelden van termen en werkelijke frequenties:
- Samsung: CMR (constant motion rate)
series 4000/5000 = 50 Hz, Series 6000 = 100Hz, Series 7000/8000 = 200Hz
- Sony: Motionflow
R470/w655/w656 = 50Hz, W805 = 100Hz, W905 = 200Hz, X9 = 200Hz
- Panasonic: BLS/BLB (backlight scanning/backlight scanning)
E6/ET60 = 50Hz, DT60 = 100Hz, WT60= 200Hz
- Philips: PMR (Perfect motion rate)
De modellen weet ik niet allemaal uit het hoofd. Ik meen 4000 = 50Hz, 6000/7000 = 100Hz, 8000/9000 = 200Hz. De 5000 serie weet ik niet zeker.
- LG: MCI (Motion clarity index)
Deze modellen ken ik niet uit mijn hoofd.
Je noemde in je vorige post dat je vertraging zag bij snelle beelden op een tv van een vriend van je. Bedoel je daarmee de blur of met games dat het traag aanvoelt?
Met betrekking tot het testen van een tv. Vraag het gewoon aan het personeel. Het gaat slecht met elektronicazaken dus het zou dom zijn als ze dat niet willen. Kies voor een moment dat het waarschijnlijk rustig is in de winkel, dan is de kans groter dat ze akkoord gaan. Volgende week schijnen er er weer btw-vrije dagen te zijn bij de Mediamarkt (zo las ik op het forum van tweakers), dat lijkt me geen rustig moment.
Laatst bewerkt: 23 jan 2014