Xbox One vs. PS4

Discussie in 'Algemeen' gestart door Dusky Demon NL, 26 mei 2013.

1. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Maar had te maken met het feit dat beide consoles wezenlijk anders waren. Het was een gemakkelijke keuze om te ontwikkelen voor de 360 (gemakkelijker) en dan maar het beste te halen uit de PS3. Nu hebben beide consoles een redelijk standaard architectuur.

2. BigKabuto

BigKabuto Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    556
  3. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.725
    Dat had te maken met de enorm ingewikkelde architectuur van de PS3, waar eigenlijk alleen de first party developers mee om konden gaan (voornamelijk Naughty Dog, waar je het ook ziet, want die hebben meegeholpen met de tools voor de chipset). Buiten wat kleine verschillen is het nu inderdaad een grotendeels gelijke architectuur en komt het verschil dus echt aan op pure power.

Ik quote nog wel een keer wat Dulle mijn beste post op XBW heeft genoemd (ook al was het een pm), in Disneytaal:

Laten we beginnen:

Hieronder zien we een schematische weergave van de Cell processor.

Die ovale renbaan in het midden met de pijltjes is de bus. Eigenlijk is dit een soort buis (alleen een stuk complexer) waardoor we de data van plek naar plek versturen.

Dan zijn er de bruine vlakjes. Dit zijn eigenlijk de "poorten" naar de externe gedeeltes van het systeem, dus buiten de CPU. Zo zie je dat de I/O wordt gekoppeld en links het geheugen.

Nu komt het belangrijke deel. Met blauw omcirkeld zien we de PPE in de vorm van een PowerPC cpu. Dit is eigenlijk gewoon de traditionele CPU zoals we deze kennen. Deze doet alle control gerelateerde dingen etc. Daarnaast hebben we met rood omcirkeld 8 SPE's. Dit zijn eigenlijk een soort versimpelde CPU's die puur dingen berekenen en daar enorm veel sneller in zijn dan een normale CPU (dit principe wordt overigens ook ongeveer gebruikt op een videokaart, maar dat terzijde). Veel dingen in games, zoals graphics opbouwen, AI, etc. bestaan voor het grootste deel uit dingen berekenen. Laten die SPE's daar juist in gespecialeerd zijn. Zo kunnen we bijvoorbeeld de SPE linksboven inzetten voor de lighting, een andere voor AI, etc. Het is maar wat je wilt doen.

Computers werken zoals je weet met stroompjes. Er gaat ergens een hoog voltage doorheen of juist niets/laag voltage en dan gebeuren er dingen gebaseerd op hoe je het opbouwt. Binnen het systeem worden deze voltages gerepresenteerd met bits, enen en nullen (je vast wel bekend). Natuurlijk is het voor mensen heel moeilijk om in enen en nullen te praten, dus maken we voor elke processor een specifieke taal die je met die processor kunt spreken om dingen te doen.

Elke processorfamilie heeft een andere taal die hij begrijpt. Als je dus bijvoorbeeld een programma maakt en deze omzet naar de taal voor deze PowerPC, dan kan je het "bestand" met deze taal niet afspelen op bijvoorbeeld een Intel processor. Dit is dus ook gelijk een van de redenen waarom backwards compatibility niet mogelijk is tussen de next-gens en de current-gen. De spelletjes spreken in principe een andere taal dan dat de processor begrijpt.

Het "probleem" bij de Cell is echter dat de met blauw omcirkelde CPU een taal spreekt, bijvoorbeeld Chinees, maar dat de met rood omcirkelde SPE's juist weer een andere taal spreken, bijvoorbeeld Spaans. Dit betekent dat je de game/engine zo op moet bouwen dat hij voor bepaalde delen in het Chinees spreekt en voor de meeste (zware berekeningen) juist Spaans moet spreken. Dit is voor veel third party developers moeilijk.

Waarom?

Hieronder zien we een zelfde soort schema voor de Xenon processor van de 360:

Het hele plaatje moet eigenlijk de processor voorstellen. De bus en de connecties naar buiten die ik eerder heb genoemd zijn hier weggelaten. De cache laten we even buiten beschouwing. Wat dan overblijft is 3 keer dezelfde CPU naast elkaar. Ook dit is een PowerPC CPU zoals in de PS3 en deze spreekt dus Chinees. Deze processor heeft er alleen 3 van, in plaats van 1. Zoals ik eerder zei is deze CPU een stuk langzamer met zware berekeningen voor games dan de SPE's in de Cell. Het voordeel hier is echter dat al deze 3 onderdelen Chinees spreken. Je kunt je programma dus gewoon naar het Chinees vertalen voor alle onderdelen. Dit is dus en stuk makkelijker voor de ontwikkelaar.

Deze laatste architectuur, zoals dit wordt genoemd, wordt over het algemeen gebruikt. Dit is gelijk ook de uitleg van wat een multi-core processor is ten opzichte van een single-core die we vroeger hadden. De single-core van vroeger was in principe gewoon 1 van deze CPU's. Multi-cores zijn dus eigenlijk niets anders dan meerdere single-core processors op een processor geplakt die we met elkaar laten samenwerken.

Concluderend kunnen we dan zeggen dan het voor third-party developers makkelijker is om een game te maken voor de 360 processor of pc processor en deze dan later te porten naar de PS3. Omdat de hele krachtige Spaans sprekende SPE's dan eigenlijk niet (volledig) benut worden (wie gaat er nou extra tijd besteden aan het aanpassen van delen Chinees naar het Spaans, right? Tijd is geld!) betekent dit dat dit nadelig is voor de PS3 versie van de game. Dit in tegenstelling tot de first-party developers die zich puur op de PS3 richten. Die weten dat ze grote delen in het Spaans kunnen vertalen, zodat deze super krachtige SPE's heel veel werk kunnen doen en je dus awesome graphics krijgt zoals bij bijvoorbeeld Uncharted het geval is.

4. Leis

Leis Arkham Knight / 2015

Leuk Bevonden:
    7
    TV had voor mij er echt niet in gehoeven, werkt toch niet optimaal in Nederland. Ik snap dat de PS4 sterker is, maar om de X1 af te kraken omdat men de kinect + TV functie hebben toegevoegd, vind ik wel een beetje raar, vooral op een xboxworld.nl forum. ;)

Ik heb er nog steeds alle vertrouwen in X1. Minder krachtiger dan de PS4, maar ik hoop dat het nauwelijks zichtbaar wordt.

5. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    De tijd zal het ons leren. Tot die tijd je gewoon lekker vermaken met genoeg toffe exclusives. I don;t know about you, maar ergens dit jaar kan ik de One halen en dat is voor dit jaar ook de enige console die ik kan halen. Dus dan accepteer ik die minpunten maar.

6. xboxlol

xboxlol Active Member

Leuk Bevonden:
    40
    De Xbox (de originele) was oorspronkelijk een apparaat dat zich op hardcore gaming richtte. Kijk maar naar het apparaat, naar de wazige reclames. Het ging om shooters, actie, enzovoort. Dit was met de 360 niet anders, totdat die NXE update kwam met avatars en al die rotzooi waar men niet op zat te wachten (de grap was toen van: I thought I accidentally turned on my Wii) . Toen kwamen ze met Kinect en ondanks alle beloftes richt dit apparaat zich nog steeds voornamelijk op casual party games.

Nu met de Xbox One die zich voor de helft op media richt, voelt dit alsof hardcore gamers niet zo belangrijk meer zijn en ze aan de kant worden gezet. Dus het is niet zo vreemd dat men het niet zo heeft op de Kinect en het hele TV gebeuren op een Xbox site. Xbox is naar mijn mening Xbox ook niet meer. Het is puur een merknaampje geworden die Microsoft nog ergens in de kast had staan om daar hun multimedia apparaat op de marketen. Dat ze daar een gameconsole van moesten maken, tja, 'gaming' is ook gewoon een categorie in het rijtje tussen TV, film en muziek wat ze multimedia noemen.

7. Ron76

Ron76 GT: Ron D Core

Leuk Bevonden:
    144
    Jezus F-ing Christ....
    Echt waar maken jullie je druk om?
    ....P/..fps vs ....P/..fps who fucking cares?

Vroegah, op m'n Atari had ik net zo veel lol met games als Pac-man en Space Invaders, nog nooit had ik het woord 'graphics' gehoord.
    Op m'n Commodore speelde ik Ikari Warriors tot ik blaren in m'n handen had.
    Syphon Filter, Resident Evil, en Silent Hill op de PS1, dit waren games die me slapeloze nachten bezorgde.
    Waarom? Omdat het vernieuwend was en niet om dat de graphics zo superieur waren hoor.
    Het gaat er om dat je mee genomen word in een ervaring, het gaat er om dat je je controller niet kan laten liggen, puur omdat je gefascineerd bent door het spel. Niet hoe het er uit ziet, nee, het spel.
    We hebben op dit moment 2 fantastische consoles, met spec's waar ik 30 jaar geleden nooit van gehoord had laat staan dat ik me er een voorstelling van kon maken. Welke vernieuwende games zijn er nu? Niks, noppes, nada!
    Ryse, goh wat mooi. Tssssss een bout spel is het. Forza5 mooi hoor, maaruh, waar zijn alle features? CoD, jeuj, alweer een CoD. BF, serieus?

Ik had in het verleden ZONDER al die bullshit als .....P/..fps dus gewoon MEER plezier en werd meegenomen in een spel, kortom het was iets speciaals, iets magisch zelfs.
    Dit is wat ik weer terug wil zien, iets waardoor ik voor gek word verklaard door mijn vrouw, omdat ik een hele nacht door haal met 1 spelletje.
    Geef me die magie terug en laat die graphics maar zitten!

Misschien ben ik maar een ouwe lul, maar dit is 'just my 2 cents'

Sent from Praag driving A McLaren.

8. Tim

Tim Active Member

Leuk Bevonden:
    1.944
    Zeker als je het toch niet gebruikt is het gewoon zonde dat het er in zit. Want dan had de X1 ook een OS minder nodig gehad en was de gamepreformence misschien wel een paar % omhoog gegaan.

9. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824

To be fair kan je dat ook zeggen van de Playstation met Video/Music unlimited etc.

Ik vind het niet zo erg.
    De tijd dat er echt puur game consoles waren is allang voorbij. Ik zie de multimedia opties gewoon als iets extra. Iedereen heeft naast het gamen op de Xbox of PS ook wel eens Netflix of een bluray film gekeken, wat muziek gestreamed de E3 Live gekeken op je console. En ondertussen speel je al jaren de tofste games. Omdat de console zoveel extra opties heeft hoeft dat niet te betekenen dat het minder een game console is

10. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Je hebt de topictitel gezien neem ik aan? Want het draait in deze discussie juist om dit onderwerp. Dat er geen bijzondere games meer zouden zijn betwijfel ik. Ik maak even van de gelegenheid gebruik om voor mij iig een bijzondere console onder de aandacht te brengen, wat dit artikel nog eens goed onderstreept:

http://www.gamespot.com/articles/why-you-should-buy-a-vita-in-2014/1100-6417203/

De Vita is wat mij betreft echt een zwaar ondergewaardeerde console en lijkt onderhand de Dreamcast van de handhelds te worden. Ik heb een DS Lite en een PSP gehad en vond die echt helemaal niks. Daarmee had ik eigenlijk handhelds helemaal afgeschreven.

De Vita is echter een bijzonder gaaf apparaat. PS1 spellen, indies, exclusives, Unity ondersteuning en de wereld aan gratis games via ps+. Daarnaast werkt pause and resume echt super. 15 minuten spelen, ding weg leggen en een paar uur later gewoon weer verder waar je was terwijl tot die tijd de Vita op stand-by stond.

Remote play via de ps4 en straks streaming via ps now. Alles is digitaal goed beschikbaar en natuurlijk oled _O_

Het zou echt zonde zijn als deze console flopt, want echt iedereen die er 1 aanschaft is er lyrisch over.

11. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    De Vita had super kunnen zijn, alleen er zijn gewoonweg niet genoeg toffe exclusives voor gekomen. Ik heb zo'n ding niet voor PS1 games en dt remote play is leuk...maar ik wil gewoon hele toffe exclusives zien en die zijn er gewoon te weinig. kan er echt maar een paar opnoemen. Heb het ding ook verkocht...deed er niets mee.

Hoe dan ook...Vita Slim?

http://www.vg247.com/2014/01/24/sony-teases-new-slim-announcement/

Laatst bewerkt: 24 jan 2014
  12. Tim

Tim Active Member

Leuk Bevonden:
    1.944
    Dat zijn imo meer apps als Netflix en niet echt te vergelijken met het tv gebeuren zoals bij de X1 wat echt diep in het OS zit (of zelfs een eigen OS heeft)

Het zijn services die Sony ook buiten de Playstation om aanbiedt dus niet meer dan logisch dat ze daar apps voor uitbrengen

13. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Maar dat heeft nog niks mee te maken dat het dan een mindere game console is.
    Vooralsnog gebruiken ze beide aardig wat van hun ram voor de OS.
    Beide blijven gewoon multimedia apparaten met nog steeds de meeste focus op de games.

14. Ron76

Ron76 GT: Ron D Core

Leuk Bevonden:
    144
    @ kevf
    Ja ik heb het topic titel gelezen, jij ook? Ik zie geen Vita of DS staan. ;) j/k

Sent from Praag driving A McLaren.

15. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Toch zonde dat veel mensen vanwege deze reden de Vita geen kans geven. Lees voor de gein het Vita-topic hier eens of die op GAF (dat is daar de psn-thread). De Vita is echt een toffe console en de exclusives die er op zijn zoals Tearaway, Persona4Golden en Gravity Rush zijn echt de moeite waard. In 2014 komt er ook weer genoeg:

http://www.ign.com/articles/2014/01/16/the-top-30-playstation-vita-games-of-2014

Daarnaast heb onderhand iets van 10 spellen bij de Vita via plus. Bijna geen cent uitgegeven aan spellen en een mem-card tot aan de rand toe vol met games :cool:

16. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Als ik een handheld zou willen zou ik direct een Vita kopen

het probleem is alleen, ik heb helemaal geen behoefte aan een handheld

voor afleiding onderweg heb ik een smartphone en thuis ga ik niet op een handheld zitten spelen

De handheld markt moet het toch vooral hebben van de jongere gamers denk ik. En dan kiezen de ouders toch vaker voor een Nintendo..

De markt voor handhelds is anders dan de markt voor consoles en Sony heeft nou een prima handheld gemaakt voor de markt voor consoles waar niet heeeeel veel mensen dus op zitten te wachten :+

Laatst bewerkt: 24 jan 2014
  17. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Las laatst een leuk artikel over de Vita en 3DS.

Pachter: 3DS Will Survive In Diminished Market, Vita To 'Die Slow, Painful Death'

http://www.gameinformer.com/b/featu...rket-vita-to-quot-die-slow-painful-death.aspx

Ben het niet helemaal eens met hem op alle punten dat wel.

18. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Pachter moet eens ophouden mij zo na te praten

19. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Jij bent gewoon Pachter. :+

20. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ik noemde het in de Vita-thread al de Dreamcast van de handhelds. De Vita is een bijzonder toffe console. Ik heb een Nexus Tablet 32gb en die komt niet in de buurt qua portable gaming.

Ik zie het, helaas, ook nog wel gebeuren dat de Vita langzaamaan ten onder gaat. Dat neemt echter niet weg dat de handheld, net als de Dreamcast, zeker wel de moeite waard is.

Deel Deze Pagina