1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV, 3D en Digitale Televisie Thread [ Deel 26 ]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Melbuuln, 3 jul 2011.

  1. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Exact, daar doel ik op idd. Nu is het zo dat het in tegenstelling tot de pc monitoren markt er bij tv's zeer zelden melding wordt gemaakt van de WTW/GTG responssnelheid van de pixels (alleen Philips schiet me te binnen van een aantal jaren geleden).
    Of dat een gemis is weet ik niet. In de monitorenmarkt worden er niet zelden vraagtekens gezet bij desbetreffende waarden omdat men niet netjes vermeld welke meetmethode het betreft.
    Ook in reviews van tv's heb ik het niet eerder gezien. Er wordt middels een testpatroon gekeken naar de motion resolution. Op een 50Hz panel is dat ~300 beeldlijnen en in het beste geval bij een goed geïmplementeerde 100/200Hz functie is dat de volledige 1080 beeldlijnen.
    Gelukkig is in algemene zin er niet zoveel ghosting bij lcd tv's als een aantal jaren geleden. Sport was toen echt niet te kijken wat mij betreft. Ik ben dan ook meer een plasma liefhebber, hoewel ook die techniek zijn tekortkomingen heeft.
     
  2. Zumpelvelder

    Zumpelvelder Active Member

    Berichten:
    1.689
    Leuk Bevonden:
    618
    Het 'soap opera effect' ervaar ik overigens juist als prettig.. Vind ook films met HFR een genot om naar te kijken.
    Alleen jammer dat mijn nu reeds 4 jaar oude Samsung tv ook heel soms tussenbeelden creëert voor de ondertiteling waardoor deze dus vervaagt en in feite even niet meer leesbaar is.
    Doordat het beeld 'soepel en strak' oogt lijk ik ook veel meer diepte in het beeld te zien, iets wat ik bij gamen als zeer positief ervaar.

    Komende week gaat er een Samsung 7000 serie erbij komen hier in huis. Dit scherm is 200Hz met een 'Clear Motion Rate' tot 800Hz. Zal als alles goed en wel is aangesloten (kan even duren want moet nogal wat kabelwerk weggewerkt worden) eens wat tests uitvoeren met o.a. Blu-rays, digitale televisie en games op de 360. Maar voor wat ik ervan in de winkel heb gezien beloofd het veel goeds! :)
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2014
  3. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Het mooist zou zijn dat een tv de frequentie van het panel kan terug schroeven naar 24p of een veelvoud hiervan.
    Sharp heeft het destijds goed aangepakt om gebruik te maken van 120hz panels want zo kon je bij 24p geen frames te kort en te veel.
    Want 5x 24p = 120hz.

    Bij 100hz zal je 4 frames te kort komen en dan kan de beeld engine rare dingen gaan doen.
    Onze oude Sony Bravia 50hz in de woonkamer schroeft de panel frequentie terug naar 24p bij BD's en bij mijn Panasonic 3D plasma draait de panel op 600hz.
     
  4. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Panasonic plasma's geven een 24Hz signaal om die reden op 96Hz weer. Hoger segment lcd's worden in NTSC gebieden geadverteerd als 120Hz, een verdubbeling van de NTSC standaard van 60Hz en inderdaad vijf maal 24Hz BluRay. Het is zeker niet alleen Sharp die dat doet, alle modellen die wij als 100Hz kennen doen dat in onder meer de VS en Japan. In Europa daarentegen zijn we helaas gebonden aan de 50Hz standaard van PAL. Veel apparatuur is niet ontwikkeld met een panelfrequentie van 50Hz in gedachte met als gevolg dat er nog wel eens judder en andere ongewenste verschijnselen ontstaan bij tv signalen. Denk bijvoorbeeld aan de Xbox One die tv signalen nu met judder weergeeft omdat de UI op 60Hz draait.

    Ik vraag me echter af of 24Hz signalen bij lcd's in Europese modellen niet toch op een 120Hz frequentie worden weergegeven omdat er al jaren niet meer wordt geklaagd over BluRay judder bij lcd's (zonder frame interpolation uiteraard).

    Mooie tv, alvast veel plezier ermee!
    Vermoedelijk overbodig omdat je zo te merken verstand van zaken hebt; de input lag zakt naar ongeveer 45ms als je de desbetreffende HDMI aansluiting hernoemt naar PC. Anders blijft deze steken op ongeveer 80ms. Deze truc werkt bij vrijwel alle Samsung lcd tv's

    Ik moet zelf de eerste film nog zien in HFR, maar denk dat ik de gevoelsmatig versnelde beelden ook even wennen zal vinden. Dat een hogere framerate een kortere sluitertijd per frame kent en daarmee minder motion blur lijkt me daarentegen wel interessant. Ik ben in elk geval nieuwsgierig om het eens te bekijken.
     
  5. Ralluff

    Ralluff Vedette

    Berichten:
    2.882
    Leuk Bevonden:
    13
    Klopt, wou de tv ook volgende week woensdag tijdens die actie gaan ophalen.

    TV zal niet alleen voor gamen worden gebruikt. Kijk veel voetbal dus ook met die snelle beelden hoop ik op vloeiende bewegingen. Wat ik bij mijn vriend merk is dat hij een beetje 'hapert' als de bal word geschoten bij FIFA, dat wil ik dus absoluut niet.

    Maar de W655 is dus niet echt aan te raden als je veel voetbal of iets met snelle beelden kijkt op tv? Natuurlijk is het fijn dat hij met gamen prima is, maar als hij dan met tv kijken niet aan mijn verwachtingen voldoet dan kan ik beter voor een andere tv kijken. Of moet ik ook niet meer verwachten voor 500-600 euro?

    De W805/W905 zit nog (ver) boven mijn budget dus is eigenlijk geen optie. Enig idee welke tv prima is het voor het budget dat ik heb?
     
  6. Zumpelvelder

    Zumpelvelder Active Member

    Berichten:
    1.689
    Leuk Bevonden:
    618
    Door de jaren heen nu al redelijk wat LCD schermen gekocht en mij altijd goed ingelezen voordat ik iets kocht. Vind het ook gewoon interessant de nieuwste technische snufjes te volgen op 'home-cinema' gebied, weet er nu dus wel aardig wat vanaf al is echt verstand van zaken denk ik nog iets te hoog gegrepen.. ;)

    Ben eens benieuwd naar de prestatie van die F7000 serie, is deze keer niet voor mijzelf maar voor mijn ouders. Word dus hoofdzakelijk gebruikt om televisie en af toe een filmpje te kijken.
    Wil er natuurlijk wel even mijn console op uittesten om te zien wat het verschil is met mijn eigen Samsung scherm die nu alweer vijf jaar op de markt is. Beide schermen hebben dezelfde prijsklasse...
     
  7. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Zou het kunnen dat de tv van die vriend van je niet in game mode staat zodat de 100/200Hz functie bij het berekenen van een tussenbeeld een fout maakt? Dergelijke technieken maken met enige regelmaat foutjes welke weer in het beeld te zien zijn als je erop let. Het is moeilijk te zeggen wat de oorzaak is zonder het typenummer en op basis van een omschrijving. Bovendien schiet mijn kennis daarin ook te kort.

    De W655 is voor gaming prima, maar vermoedelijk zijn er andere modellen die beter aansluiten bij je wensen. Denk daarbij aan de 100Hz modellen. De meeste tv's die werkelijk 100Hz zijn kosten helaas in de meeste gevallen echter wel meer.

    Tweakers.net noteert in de pricewatch in de specificaties als één van de weinige sites zowel de panelfrequentie als de waarde die door de fabrikant wordt genoemd onder het kopje geoptimaliseerde Herzt.
    Zie dit lijstje met modellen die volgens hun systeem 100Hz panelfrequenties hebben.
    Uiteraard zijn deze prijzen op basis van de laagst mogelijke noteringen op webshops en niet helemaal representatief voor de prijs bij de Mediamarkt bijvoorbeeld.
    Zo te zien vallen de Samsung 6000 serie modellen binnen budget. Opvallend vind ik dat de F6200 als 50Hz in het systeem van Tweakers staat, maar alle andere modellen wel 100Hz zijn. Ik was in de veronderstelling dat de gehele 6000 serie 100Hz is.

    Kijkende naar de opties in de MM webshop zie ik de volgende 100Hz modellen die na korting in of nabij het gestelde budget vallen:
    Panasonic TX-P42ST60, € 695 --> € 695/1,21= € 574,38 = PLASMA, geen lcd. Heeft zijn eigen voor- en nadelen! (~47ms input lag)
    Samsung UE42F6400, € 699 --> € 699/1,21= € 577,69 (~40ms input lag)
    Sony KDL-42W805, € 799 --> €799/1.21= € 660,33 (~6ms input lag)
    Afhankelijk van het filiaal zullen er misschien meer modellen zijn die binnen het budget vallen.
    De Panasonic ET60 (staat niet op de site, maar is mogelijk wel beschikbaar in de winkel) zou tevens binnen budget vallen en is 100Hz. Ik noemde deze per ongeluk eerder 50Hz, dat klopt dus niet. (~34ms input lag)
    Bovengenoemde modellen zijn alle 4 goede tv's die het bekijken waard zijn.

    Zoals ik aangeef is de Panasonic TX-P42ST60 een plasma tv en geen lcd LED tv. Dat heeft een aantal gevolgen.
    Voordelen:
    1. Zwart is donkerder en daarmee is er meer contrast in het beeld. Kijk je graag 's avonds tv met weinig licht aan dan is een plasma tv fijner doordat er meer detail in donkere delen te zien is.
    2. Kijkhoek. Vanuit elke hoek is het beeld vrijwel identiek. Lcd wordt doffer qua kleur vanuit afwijkende hoeken en zwart wordt grijs/blauw van kleur. Niet heel extreem meer, maar het is nog altijd een plus van plasma.
    3. Minder motion blur. Plasma heeft 100/200Hz trucjes niet nodig omdat de techniek sowieso sneller is.
    Er zijn nog een paar kleine voordelen, maar die laat ik voor het gemak buiten beschouwing.
    Nadelen:
    1. Stroomverbruik. Het is lang niet zoveel meer als in het verleden, maar alsnog meer dan een lcd LED tv. Denk aan enkele tientjes per jaar aan kosten.
    2. Helderheid. Is de ruimte waarin de tv komt te staan erg licht en wordt er overdag veel naar de tv gekeken waarbij het niet praktisch of wenselijk is de gordijnen dicht te doen dan heb je bij plasma meer last van reflecties.
    3. Als je uitsluitend één en dezelfde game zou spelen en 8 uur per dag zou je inbranden voor elkaar kunnen krijgen. In de praktijk lukt dat echter niet meer tenzij je het probeert. Ben daar niet te bang voor, bij normaal gebruik lukt dat niet meer. Voor de volledigheid noem ik het echter wel.

    Uiteindelijk raad ik altijd aan de tv's simpelweg te gaan bekijken en zoals eerder genoemd even te regelen dat je een console aan sluit om te testen. Test je niet met een console en wil je later de tv terugbrengen dan krijg je bij de MM 10% minder geld terug omdat zij de tv niet langer als nieuw kunnen verkopen. Doe dat daarom in de winkel om te voorkomen dat het je geld kost.

    Hopelijk kun je hier iets mee. Succes
     
  8. Zumpelvelder

    Zumpelvelder Active Member

    Berichten:
    1.689
    Leuk Bevonden:
    618
    Kom net terug van de Mediamarkt en kreeg te horen dat er vanaf donderdag 30 januari tot en met zondag 2 februari geen BTW betaald hoeft te worden. Voor de mensen die nu dus een televisie willen kopen doe er je voordeel mee zou ik zeggen! :thumbs:
     
  9. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Vanavond bij de MM een tijdje voor de LG met gebogen OLED scherm gedaan.
    Wat een plaatje :9
     
  10. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Ik heb hem van de week ook zien staan, .. €8999... je zou het nog bijna overwegen ook als je dat beeld ziet :+
     
  11. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Hij koste vanavond € 7.999
     
  12. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Geen geld! :D
     
  13. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Natuurlijk valt deze buiten de 21% BTW actie :mad:
     
  14. Ralluff

    Ralluff Vedette

    Berichten:
    2.882
    Leuk Bevonden:
    13
    Ik zou niet durven zeggen hoe zijn tv ingesteld staat. Vertraging is goed te merken met snelle beelden.
    De 655 zal het dus niet worden. Wil natuurlijk wel gewoon dat het tv kijken soepel verloopt en ik geen lag heb. Maar gezien mijn budget is dat wel weer lastig.

    Die panasonic (ET60) ziet er mooi uit. Twijfelde nu tussen de ET60 en de W805 van Sony. Nu blijkt dat ze beide niet meedoen aan de btw actie. :'-(
    Bijna 800 euro is me toch net iets te veel geld..

    In elk geval bedankt voor je uitgebreide uitleg en advies! Ben weer iets wijzer geworden. :)

    E: Welke zou een betere koop zijn als je de Sony(W805) met de Panasonic (ET60) gaat vergelijken? En welke staat als merk beter aangeschreven qua service en kwaliteit?
    De W655 van Sony is dus echt niet aan te raden wat betreft snelle beelden?
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2014
  15. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Waar zie je wat wel of niet mee doet met de actie? Ik moet ff snel een laptopje hebben
     
  16. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Actievoorwaarden 21% BTW actie Mediamarkt.
    Actievoorwaarden
    Deze actie is geldig op Beeld & Geluid, Computer, Telecom, Foto & Video, Car-hifi & Navigatie, Witgoed & Klein huishoudelijk, Keukenapparatuur en Persoonlijke Verzorging.

    Uitzonderingen:

    Muziek, Film, Games en Speelgoed:
    CD/DVD/Blu-ray-Discs/ LP´s
    Console Games & PC games
    Console Hardware
    Software
    Speelgoed

    Alle accessoires (zoals weerstations, mediaplayers, NAS, smartwatches, alarmsystemen huis, harde schijven, zowel intern als extern, klik hier voor een overzicht van alle accessoires)

    Beeld & Geluid:
    Sony: W905-serie, W805-serie, W807-serie, W855-serie,
    X9005-serie
    LG: LA7408-serie, LA7909-serie, LA8609-serie, LA9609-serie, LM960-serie, LA 6918-serie, LA9659-serie, LA9709-serie, EA9809-serie, EA8809-serie
    Panasonic: alle 3D-modellen
    Philips: 6000-serie, 7000-serie, 8000-serie, 9000-serie
    Samsung: F7000-serie, F8000-serie, F9000-serie
    Sharp: LE657-serie, LE757-serie, LE857-serie
    B&W: alle B&W producten
    Bose: alle Bose producten
    Sonos: alle sonos producten
    Humax: 5100, 5200

    Computer:
    Software
    Alle Apple iPad modellen

    Telecom:
    Apple iPhone
    Samsung telefoon introducties tussen 1-1-2014 t/m 2-2-2014
    HTC one-serie
    Sony Xperia Z-serie en Xperia Z1-serie
    Prepaid kaarten en abonnementen

    Foto & Video:
    Canon: EOS 1D, EOS 5D, EOS 6D, EOS 70D, POWERSHOT S110 S, POWERSHOT S120 S, G1X, G16, “L” lenzen
    Nikon: D300S, D800, D610, D5100 18-55VR-55-200VR kit, D7100, Lenzen boven € 1300,-
    Fujifilm: alle X-series (inclusief X-mount lenzen)
    Panasonic: DMC-TZ-serie, DMC-FZ-serie, DMC-LF-serie, DMC-LX-serie, DMC-G-serie, DMC-GF-serie, DMC-GH-serie, DMC-GX-serie, DMC-GM-serie, HC-X920 zwart 3MOS, HC-X810 zwart 3MOS
    Sony: DSC-RX100M2, DSC-RX-10, DSC-XQ100, DSC-HX300, ILCE-7KB
    JVC: GC-XA1
    GoPro: alle GoPro producten
    Sigma: alle Sigma producten

    Car-hifi & Navigatie
    TomTom: GO 6000 EU 45, GO 5000LIVE TRAFFIC EU 45, XL CLASSIC-series W-EU, xxl CLASSIC SERIES WE

    Witgoed:
    Alle Liebherr producten
    Power Service en verzekeringen
    Giftcards en tegoedkaarten
    Alle deelnemende artikelen in onze vestigingen en in onze webshop zijn geprijsd inclusief BTW voordeel.

    De wettelijke BTW blijft gehandhaafd, dus ook op de aankopen gekocht tijdens deze actie. Het op de kassabon vermelde BTW-bedrag is inbegrepen in de actieverkoopprijs. Het voordeel is 17,36% op de reguliere verkoopprijs inclusief BTW. Rekenvoorbeeld : Een LED-TV kost € 1.210 (inclusief BTW) 21% BTW WEG ERMEE! € 1.210 x (100/121)= € 1.000 (exclusief BTW). Aan de kassa ontvangt u € 210.voordeel (=17,36%).
    Prijzen zijn exclusief thuiskopieheffing (www.thuiskopie.nl).
    Indien een deelnemend artikel is uitverkocht kan er geen reservering gedaan worden, op=op.

    UITGEZONDERDE ACCESSOIRES VAN DE ACTIE "21% BTW WEG ERMEE"

    Accu's en batterijen
    Action camera accessoires
    Adapters
    Afstandsbedieningen
    Alarmsystemen huis
    Appcessoires
    Audio-Video Transmissies
    Beschrijfbare CD / DVD / Blu-ray
    Bluetooth adapters
    Branders (CD / DVD / Blu-ray)
    Camcorder accessoires
    Car-Hifi accessoires
    DVB-T receivers
    DVD-Video accessoires
    E-Book accessoires
    FM transmitters
    Foto accessoires (waaronder onderwaterbehuizing, zonnekap, enz)
    Foto filters
    Fotolijsten
    Fotoservice
    Gamepads en joysticks
    Geheugenkaarten
    Geluidskaarten
    Grafische kaarten
    GSM accessoires
    GSM Car accessoires
    GSM Cover / Mode accessoires
    Harde schijven (zowel intern als extern)
    Headsets
    Hifi accessoires
    Hoofdtelefoons
    Kaartlezers
    Kabel management
    Kabels
    Kantoor accessoires (waaronder post-it, multimappen, nietmachine, notitieblok, enz)
    Keuken accessoires (waaronder peper & zout molens, snijplanken, blikopeners, enz)
    Klein Huishoudelijk accessoires (waaronder snijschijven, filters, enz)
    Klokken en wekkers
    Koffie (Pads, bonen, capsules)
    Koffie accessoires ( waaronder capsuleshouders,ontkalker, enz)
    Koolzuursysteem accessoires
    Mediaplayers
    Messen
    Meubels
    Microfoons
    Mondverzorging accessoires
    Muizen
    Muurbeugel
    NAS
    Navigatie accessoires
    Netwerk apparatuur (waaronder routers, wifi repeater, enz)
    Notebook accessoires
    Opbergsystemen / opbergartikelen
    Opladers
    Overige computer accessoires
    Overige input devices (waaronder tekentablet, laserpen, enz)
    Overige media opslag (waaronder videocassettes en DV-tapes)
    Pannen
    Papier / etiketten / kits / fotpapier, enz.
    PC componenten (waaronder processoren, computerkoeler, enz)
    PC speakers
    Portable accessoires
    Reiniging
    Satelliet receivers
    Scheerapparaat accessoires
    Screenprotectors
    Simkaarten
    Smartwatches
    Speelgoed
    SSD Intern / extern
    Statieven
    Stekkerdozen e.d.
    Stofzuiger accessoires (waaronder borstels, filters, enz)
    Stofzuigerzakken
    Strijk accessoires (waaronder strijkplank,strijkplankovertrek, wasmand, enz)
    Tablet accessoires
    Tassen / cases / sleeves en bescherming
    Toetsenborden
    Toner en inkt
    TV accessoires
    TV beamers
    TV receivers
    TV-kaarten
    USB accessoires
    USB geheugen
    USB Hub
    Verlichtingen & lampen
    Verrekijker
    Waterfilters
    Webcams / digicams
    Weerstations
    Werkgeheugen
    Witgoed- & inbouw accessoires (waaronder gasstangen, tussenkaders, enz)
    Zaklantaarn
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2014
  17. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Cool thanks, aangezien er gewoon btw in zit en ik die via mn werk terug krijg kan ik vast wel een leuke deal vinden
     
  18. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Vraag aan de verkoper of hij zwart op wit wil zetten dat je de tv eventueel mag omruilen.
    Elke winkel mag zelf beslissen of een tv in een geopende verpakking wordt terug genomen.

    Je mag hier op een aantal voorwaarden een console testen op een tv.
    1. De infobalie moet toestemming geven of de console mee naar binnen mag.
    2. De aanwezig hoofdverkoper op de tv-afdeling moet toestemming geven.
    3. Alleen testen tijdens slappe uren ( ochtend door de weeks ).
    4. De ingangen moeten gemakkelijk te bereiken zonder dat de tv want de muurbeugel gehaald moet worden.
    5. Vraag het een paar dagen van te voren al toestemming bij de hoofd van de afdeling.
     
  19. RogierM

    RogierM Active Member

    Berichten:
    684
    Leuk Bevonden:
    31
    We hebben interesse om (later dit jaar; mei - juni) een grotere tv te kopen.
    - Is het slim om te wachten tot rond het WK voetbal aangezien er dan meestal wel acties zijn?
    - Waar moet ik allemaal op letten bij aanschaf?
    - We denken aan een 55 inch tv (we hebben nu een 40 inch tv, met HD TV pakket (UPC))
    - Vriendin wil graag met internet op TV en 3D

    Alvast bedankt,

    Rogier
     
  20. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Dat sowieso, je wordt tegen die tijd helemaal doodgegooid met aanbiedingen en vooral met een 55" kan je flink wat besparen.
     

Deel Deze Pagina