Sinds een tijdje zit ik toch in dubio of ik met de aanschaf van de PS4 de juiste stap heb gemaakt. Had ik niet beter voor een game pc kunnen gaan? Ik zet hieronder een aantal zaken op een rij: voordelen, nadelen en vragen waar ik mee zit. Ik ben benieuwd hoe jullie hier in staan en misschien zelfs wel nuttige adviezen hebben. Uitgangspunt: de pc wordt ook een gameconsole. Iaw ik wil hem gebruiken met een controller, vanaf de bank, aangesloten op de tv via de receiver:
De nadelen van de PS4 aka first world problems:
- De PS4 heeft een gierend te kort aan games. Nog erger dan ik had verwacht. Geen Driveclub, geen Watchdogs, geen Planetside 2 etc.
- De PS4 is qua prestaties een midrange pc. Vorige gen was de hardware tov de pc's behoorlijk up to date. Beide consoles konden zich meten met een heel aardige game PC. Deze gen zijn beide consoles begonnen met een flinke achterstand. 1080p60 wordt eigenlijk niet/nauwelijks gehaald. Voor de PC is dit al jaren een standaard.
- Games zijn relatief duur voor de PS4. De games zijn goedkoper op de PC en niet zo'n klein beetje ook. De prijs van pc-games, helemaal bij sales, liegen er niet om. Topgames kan je vaak al voor onder de 10 euro kopen
- PS+ kost geld. Online gamen op de PC is gratis.
- Backwards compatability. De consoles stapelen zich op in mijn huis: een ps2, een ps3, een ps4, een 360....elke gen kan je er weer een stuk hardware bij kopen. Op de PC speelt dit probleem niet/nauwelijks. Deze spellen blijven gewoon speelbaar vanuit je (steam)library.
- Mijn zoon heeft een game-pc, met een ps4 kan ik dus niet samen met hem gamen.
- Titanfall en Darksouls II lijken mij erg toffe spellen.
.
De nadelen van een PC:
- Een redelijke game-pc kost meer dan een ps4. 600-700 euro ben je toch al snel kwijt.
- Stroomverbruik van een pc ligt een pak hoger dan bij een PS4.
- Games kunnen spelen vraagt meer tweaken dan op een PS4. Instellingen aanpassen, installaties die niet goed lukken etc
Vragen waar ik mee zit:
- Ik blijf met een controller gamen, kan ik dan überhaupt meekomen in een multiplayer? Of ben ik kansloos met een controller?
- Een pc moet je om de zoveel tijd upgraden, maar als ik de verschillende topics zo lees is dat tegenwoordig veel minder snel nodig dan vroeger. Klopt dat?
- Kan je tegenwoordig echt zo gemakkelijk pc gamen vanaf je bank? Of zie ik iets over het hoofd?
- Consoles worden voor mijn gevoel meer geoptimaliseerd in de loop van de tijd dan een pc. Wellicht loopt de PS4 nog een stuk in?
Overig:
- Nu een PS4 verkopen zorgt nog voor een redelijke prijs
- Ik kan natuurlijk er ook een PC naast zetten. Maar goed, ik heb nu al te weinig tijd om te gamen
Twijfels, twijfels
Laatst bewerkt: 16 mrt 2014