Ja, tegenwoordig is de industrie louter erop uit om ons uit te buiten. Ik weet niet uit welk ei jij komt, maar voor de Playstation 2 betaalde je 1.200 (!) gulden bij release. Reken dat maar eens om. Uiteraard na inflatiecorrectie. Voor eenzelfde bedrag koop je nu een high end pc. In die fantastische tijd van het 16 bit tijdperk moest je 220 (!) gulden neertellen voor Street Fighter II. Dan heb ik het over begin jaren '90. Games waren sowieso 130 gulden, maar het kon net zo makkelijk 150 gulden zijn. Met een beetje pech speelde je diezelfde game binnen 5 uur uit. Sonic, Aladdin, Mickey Mania, Mortal Kombat etc. Deze games werden voor enkele honderdduizenden dollars ontwikkeld.
Prijs je zelf gelukkig dat je voor iets meer dan 50 euro GTA V kan kopen. Een game die een paar honderd miljoen dollar heeft gekost. De vercommercialisering heeft er juist voor gezorgd dat de consoles en games zoveel goedkoper zijn geworden de afgelopen decennia. Diezelfde vercommercialisering zorgt ervoor dat we tegenwoordig op een Playstation 4 spelen in plaats van op de Atari 2600. Dat we überhaupt zoiets als games (en smartphones en tablets en ...) kennen.
Deze generatie is net 4 maanden onderweg. Nog 6 jaar te gaan. Bij de PS3 duurde het 6 maanden voordat er überhaupt een game op werd uitgebracht. Een conclusie die dus helemaal nergens op gebaseerd is. Een conclusie die je sowieso nog helemaal niet kan trekken. Of ga je nu soms ook beweren dat de lancering van de Dreamcast het beste is wat ons gamers ooit is overkomen? Of iemand die met tranen in zijn ogen terugdenkt aan de tijd dat ie 229 gulden neertelde voor Strider op de Megadrive, de game 's avonds 19:00 uur opstartte en diezelfde avond om 21:30 de eindcredits al op het scherm van zijn beeldbuis zag voorbij rollen?
Nee toch hè?
Laatst bewerkt: 21 mrt 2014