1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sticky XBW film van de maand (Coherence)

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door Hybrid, 20 apr 2014.

  1. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Jezus gasten gimme a moment :+ Komt er zo snel mogelijk aan ;)
     
  2. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Jagten (a.k.a. The Hunt

    [​IMG]

    Eén van de meeste confronterende films die ik in de 25 jaar dat ik op deze aardkloot rondloop heb mogen kijken. Je word als kijker constant heen en weer geslingerd tussen de hoofdpersoon en het dorp. Het erge is dat je niemand echt iets kunt verwijten omdat de sentimenten begrijpelijk zijn, maar het tegelijkertijd zo verdomd oneerlijk is... Heftige en briljante film met ijzersterk spel van Mikkelsen en de rest van de cast! Een film die zeker nog een paar dagen in je hoofd rond blijft spoken en je stof tot nadenken geeft. Ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

    Mocht je hem al gezien hebben dan kun je natuurlijk altijd je review quoten, dan wel zelf nog een stukje tikken.​
     
  3. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    Ait, stond nog op m'n Watchlist :)
     
  4. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Jup hier ook. :)
     
  5. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Laatst nog een 1080p versie binnengehaald! Perfect Killa! Binnenkort even checken dan
     
  6. Davey666

    Davey666 Dislocated Boy

    Berichten:
    4.611
    Leuk Bevonden:
    80
    Heb hem al gezien, geweldige film inderdaad! Maar dit is een goede reden voor een rewatch :)
     
  7. McSparkle

    McSparkle Well-Known Member

    Berichten:
    7.028
    Leuk Bevonden:
    1.189
    Nice! Ben benieuwd, ken 'm nog niet :)
     
  8. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Vandeweek zitten kijken.

    Jagten (The Hunt)
    Wist niet goed wat ik van de film moest verwachten. Gezien en zeer meeslepende film. Indrukwekkend hoe je leven kapot gemaakt kan worden. Normaal gesproken ben ik meer van de korte films, maar dit was een film die best wat langer had mogen duren. Het was ineens vrij plots weer goed.
    8/10

    Vraag me alleen af wat die laatste (waarschuwings)schot inhield. Iemand die hem toch nog verdenkt of heb ik wat gemist?
     
  9. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Jagten 1 van de weininge films die ik heb afgezet. Ik kon het niet uitstaan hoe het plot zich ontwikkelde. Spoilers in de aantocht (wellicht dat sommige details niet kloppen, is alweer een tijdje geleden)

    Een meisje murmelt 1x een zinnetje over een kus met een leraar en het hele dorp staat klaar met fakkels en pek met veren. Er wordt nauwelijks onderzoek gedaan naar de ware aard van het verhaal en de leraar wordt direct verdacht van de meest verschrikkelijke activiteiten. De film doet een poging een soort sneeuwbaleffect neer te zetten. Hoe iets ogenschijnlijks onschuldig kan uitmonden in een groot drama. Echter het begin van het onstaan van de lawine is dusdanig klein en er wordt dusdanig weinig echt onderzoek gedaan dat de hele lawine erna compleet ongeloofwaardig overkomt.

    3
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2014
  10. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.809
    Ik snap Kevf's punt wel, dat had wat beter uitgewerkt gemoeten. Want aan het einde van de rit voelde het wel simpel aan. Buiten dat was het wel zeer sterk allemaal.

     
  11. Conscience

    Conscience Mr. Fahrenheit

    Berichten:
    2.406
    Leuk Bevonden:
    54
    Vaak over gehoord, maar nog niet gekeken. Goede aanleiding om dat deze maand wel te doen.
     
  12. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Jagten was vorig jaar effe zo'n XBW hype. Destijds ook gekeken en zeer onder de indruk.
    Was voor mij de film van het jaar denk, gaf hem een 9.1!
     
  13. Siemenn

    Siemenn pee es vee

    Berichten:
    7.883
    Leuk Bevonden:
    444
    Ik heb de film (nog) niet gezien, maar op basis van je spoiler denk ik dat het in het echt niet veel anders gaat hoor.

    Toen ik een aantal jaar geleden nog op de middelbare school zat, heb ik het ook (in 6 jaar tijd) 3 keer meegemaakt. Twee keer bij dezelfde leraar Nederlands en één keer bij een gymnastiek leraar. Het gebeurt zoveel bij de meiden rond die leeftijd nou, dat simpele geroep dat iemand meteen een pedofiel is als een leraar je langer dan een seconde aankijkt. 'Ja, hij zat aan m'n kont toen hij me in de ringen hing, het is een pedo'. Zeg dat op je school en binnen je vriendinnen groep en binnen een week weet heel de school ervan. Alle drie de leraren waren voor het eind van het jaar ontslagen of er zelf mee gekapt. En dan, inderdaad, worden ze niet opgewacht met fakkels, maar het draait om hetzelfde. Het is echt belachelijk hoe snel zulke dingen geroepen worden door (voornamelijk) meisjes rond die leeftijd, zonder een idee te hebben van de consequenties ervan. Ons mam is ook lerares geweest en heeft 't ook meegemaakt bij een college van d'r. Hoe oneerlijk het ook is, zonder enig bewijsmateriaal, wordt de carrière van zo'n man compleet kapot gemaakt omdat ie 'goed' wilde zijn.
     
  14. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Goeie keuze, Killamonkey.

    @ Kevf: Ja, dat is het hele idee achter de film hè... :{
    De belachelijke heksenjacht die kan ontstaan om niets meer dan een suggestief vraaggesprekje dat voortkomt uit een misverstand, gewoon omdat mensen bevooroordeeld zijn en emoties en een gebrek aan kritisch vermogen levensgevaarlijk zijn als het 't berechten van mensen betreft.

    Fantastische film.
     
  15. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983

    Ow was dat nou het idee joh?! Nu snap ik het.....8)

    Natuurlijk begrijp ik dat dat het hele idee achter de film was. Des te meer reden dat dat idee goed gebracht moet worden. Het misverstand groeide uit tot een steeds groter drama maar kwam op mij zo onrealistisch over dat ik de film uit heb gezet. (en zeg hierbij eigenlijk nog een keer hetzelfde als mijn eerdere reply)

    edit: hier wordt het nog een keertje goed/beter uitgelegd, deze dame ervaarde precies hetzelfde:

    https://linalamont.wordpress.com/tag/jagten/
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2014
  16. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    De film wil wat dat betreft te graag zijn boodschap duidelijk maken, om je maar mee te laten leven met Lucas en vervolgens zelf de dorpelingen te veroordelen. De film had veel beter in het midden kunnen laten wie nou goed/slecht bezig zijn. Boodschap faalt en qua stijl is de film al helemaal niet boeiend. 4
     
  17. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Volgens mij is het juist de bedoeling geweest om aan te tonen dat het allemaal veel te snel ging; de film gaat immers over onjuiste vooroordelen. Dat die dame gefrusteerd is hebben wel meer kijkers ervaren denk ik, maar ook dat was een emotie die de Vinterberg juist wilde raken. Voor mij was het hele 'dit kan niet joh' juist een teken dat de film mij zo greep.

    Ik zie de film niet als onrealistisch trouwens.
     
  18. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    @ Kevf: Als je een klein beetje verstand hebt van de kracht van suggestie (zeker en vooral bij kinderen) dan weet je dat dit niet onrealistisch is.

    Precies. Juist als kijker weet je wat er gaande is en zit je daarom gefrustreerd te kijken.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2014
  19. Obscure Thing

    Obscure Thing Active Member

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    142
    Tuurlijk kan het wel op die manier gebeuren, sterker nog zo is het in mijn omgeving ook een keer voorgekomen. Meisje maakt één keer een beetje vreemde opmerking, ouders flippen, kind verzint waarschijnlijk dingen erbij, en bam het zooitje is compleet. Hij is vrijgesproken maar je blijft altijd die naam houden. Ik vind de film juist zeer realistisch eigenlijk. En in de film werd hij ook vrijgesproken he ;) het is niet zo dat hij in de bak beland is. Het punt van de film is denk ik, dat die naam altijd aan je blijft hangen omdat 'kinderen hier toch niet over liegen'.

    Het punt van de film is denk ik ook, dat er in dit soort zaken tot op de bodem uitgezocht moet worden hoe de vork in de steel steekt. Vaak wordt er gedacht, een kind liegt niet over dit soort zaken. Maar is dat wel zo? Kinderen liegen over van alles, dus waarom daar dan niet over. Het is een gevoelig onderwerp, en je moet het altijd serieus nemen, of niet?

    Ik vind het tof dat een film mij doet twijfelen aan bepaalde standpunten waar ik eerder eerst compleet anders over dacht.

    Ik heb de film toevallig een maandje geleden gezien en was wel zwaar onder de indruk. De film snijdt een zeer gevoelig onderwerp aan en doet dat in mijn opzicht op een sublieme manier. Je gaat na die film echt anders tegen het onderwerp kindermisbruik aankijken.

    En de acteerprestaties zijn geniaal van vrijwel de gehele cast! Vooral de scene in de kerk is ijzingwekkend goed_O_ Een van de beste films van de laatste jaren.

    9/10
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2014
  20. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Lekker denigrerend toontje weer....mag je best voor je houden

    De kracht van suggestie bij kinderen? Kom op zeg, verhalen van kinderen tov volwassen worden juist veel te snel in twijfel getrokken. Het is algemeen bekend dat kinderen in staat zijn om verhalen aan te sterken, aan te vullen met verzinsels en moeilijk terug komen op hun eigen verhaal als er twijfel is over de waarheid. Ook in films zie je dit overigens vaak terug komen: een kind vertelt iets aan de ouders wat van belang is voor het plot maar wordt totaal genegeerd.

    Het feit dat de gemeenschap geen enkele twijfels heeft, totaal niet op onderzoek uit gaat, dat de hoofdpersonage compleet apathisch handelt.....het was echt te ongeloofwaardig.

    Als ik me niet vergis stond het hoofd van de school ook binnen no-time voor een groep van ouders pamfletten uit te delen met 1 of andere boodschap.
     

Deel Deze Pagina