Voor zover ik weet schakelt elke native 100Hz lcd in PAL (en SECAM) gebieden bij het aanbieden van 24Hz signalen netjes over naar 120Hz, tenzij interpolatie aan staat, zodat er geen pulldown nodig is en telecine/euro judder voorkomen wordt.
Door 24Hz netjes op 120Hz (of 96Hz bij plasma tv's) weer te geven is er geen sprake meer van telecine/euro judder maar wel van de subtiele stottering die inherent is aan de frame rate. Deze stottering is veel subtieler dan een onjuiste weergave met pulldown en draagt volgens velen bij aan de cinematische look van film t.ov. video dat we van de tv kennen.
De instelling vloeiend betekent dat de tv frames interpoleert tussen de frames die het binnen krijgt. Er worden door de tv nieuwe frames berekend die de beelden vloeiender moet laten ogen, maar dat proces maakt ook wel eens fouten. Zie voorbeeld. Het een simulatie, youtube werkt op 30Hz zodat het niet 1 op 1 te vergelijken is met het resultaat op tv. Bovendien is de ene tv beter in interpoleren dan de andere.
Ik zou dus zeker een aantal andere instellingen proberen, de handmatige settings of uit zetten. Net wat jij er prettiger uit vindt zien, persoonlijk zou ik het uit zetten maar ik wil dat een tv niets verandert aan BluRay beelden.
Controleer ook even of de BluRay speler die je gebruikt netjes 24Hz doorgeeft. Door op de info knop van de afstandsbediening te drukken laat de tv zien wat het inkomende signaal is (het is niet de refresh rate waarop het wordt afgebeeld zoals veel mensen denken).
Laatst bewerkt: 27 mei 2014