het werd absoluut niet waar gemaakt
Begrijp me niet verkeerd, het was een goede aflevering, maar het had zo veel beter kunnen zijn. Ik denk dat veel mensen die de boeken hebben gelezen er ook zo over denken. In bijna elke scène werd er zwaar afgeweken van de boeken. De show en de boeken weken op bepaalde punten al heel erg af, maar nu is echt bijna niets meer hetzelfde.
De random opmerkingen dan maar zonder al te veel op de boeken in te gaan:
+ Mance was veel toffer dan ik eigenlijk had verwacht, vorig seizoen vond ik hem maar niks. Mooi ook hoe ze over Mag en Grenn praatten en zijn strategie werd nu ook wel wat duidelijker, zoals dat hij grote groepen wildlings over de muur had gestuurd verderop.
- Stannis' charge was niet zo episch als ik had gehoopt en ik miste toch wel erg de "STANNIS! STANNIS! STANNIS!" kreten van zijn troepen. Ik denk dat het er vooral mee te maken had dat het niet aan het einde van de vorige aflevering zat, zoals ik had verwacht. Ik denk toch dat dat beter was geweest.
- Ik ben nooit zo'n grote fan van de echt magische dingen in de boeken/show, dus ik vond dat gevecht tussen Brans groepje en de skeletten dus ook niet zo. De 'three eyed raven' zag er trouwens behoorlijk gezond uit voor iemand die in een boom leeft.
+ Brienne versus The Hound vond ik wel een goede toevoeging. Het is echt zo'n typisch GoT moment waarbij je niet zeker weet wie je wilt dat er wint. Beetje jammer dat het weer op zo'n typische "ik denk dat ze daar heen ging, laten we snel wegrennen" manier eindigde.
- Tyrions ontsnapping vond ik wat te gehaast en 'vreemd'. Hierin wordt echt afgeweken van de boeken.
+ Varys die met Tyrion meegaat, is denk ik wel een goede verandering.
+ De creditmuziek vond ik erg mooi.
Jammer dat we nu afscheid moeten nemen van Charles Dance als Tywin. Hij was echt perfect.