Als je tijd en zin hebt, een diepgaand stuk over het einde : http://masterofsopranos.wordpress.com/the-sopranos-definitive-explanation-of-the-end/ (uiteraard spoilers)
Het is wel open. Dat heeft de schrijver ook bevestigd. Ja, waarschijnlijk is dit gebeurd, of dat, of dit. Maar.... Je weet niks zeker. Je kan alleen maar gissen, en dan pak je het meest waarschijnlijke. Maar dat wil niet zeggen dat dan ook gebeurd is. Heb er al zoveel over gelezen, en iedereen denkt zeker te weten hoe het verder is gegaan. Maar niemand die dat zeker kan weten. En dat is de bedoeling geweest van hem. Laat ze maar lekker uitzoeken wat er gebeurd is. Je weet niet wat er daar is gebeurd, als er al iets gebeurd, je weet niet of syl dood is, je weet niet of tony dood is, je weet niet of zijn familie ook geraakt wordt. Je weet niet eens wie hem nog uit de weg wil ruimen. Je weet eigenlijk helemaal niks anders dat tony met zoon en vrouw aan tafel zit en meadow komt binnen. Op dat moment wordt het scherm zwart en wordt het raden. Overigens wordt bij bijna alle afleveringen op het einde eerst het beeld zwart voor de aftiteling komt. Dat zegt helemaal niks. Gewoon een van de duizenden mindfucks die deze geniale serie bezit. Op zich is het wel jammer dat de schrijver zelf heeft gezegd wat hij er mee wilde. Want nu is het gissen voorbij, tenzij je niet op de hoogte bent van dit interview. Er zijn veel interviews te vinden, maar in deze zegt ie het wel heel duidelijk. Tony is er nog! Haha, ;-). http://www.nydailynews.com/entertai...truth-behind-sopranos-ending-article-1.231236 Ze hadden ook verschillende eindes opgenomen. Tot de premiere van de laatste aflvering wisten de acteurs ook nog niet hoe het eindigde. Ach ja... Ik vond het zelf jammer. Had graag wat anders gezien. En nu james er niet meer is helemaal. Had van mij nog veel langer mogen duren. -- Heb ook veel andere series geprobeerd, maar komt er niet 1 in de buurt. Breaking bad vond ik wel aardig. Maar wat de sopranos had wat niet 1 andere serie heeft, en dat is een hele berg met top acteurs. Zijn bijna allemaal steengoed. En dat vond ik bv in BB veel minder. Ik vind romanzo criminale ook heel erg goed. Is veel rauwer dan sopranos, de humor is er niet. Wel een echt aanrader als je van maffia houdt.
Spoiler ""Tony was dealing in mortality every day. He was dishing out life and death. And he was not happy. All I wanted to do was present the idea of how short life is and how precious it is. The only way I felt I could do that was to rip it away. And I think people did get it, it made them upset emotionally, but intellectually they didn't follow it. And that could very well be bad execution." David Chase, on The Sopranos' finale, Dec 2012 "
Daar bedoelt ie mee, dat de kijker voelt wat het is. De kijker gaat op zwart. Niet dat tony dood is. Heeft ie al vaker uitgelegd in andere interviews. Maar laat maar, geen zin om een discussie te voeren die al honderdduizenden keren is gevoerd en te lezen is. Ik hou me aan de woorden van de scriptschrijver.
Ik trek toch geen vergelijking? Er was ook een vraag welke series je nog meer goed vindt. - Dit is net na de premiere. http://youtu.be/0iPbrqBrwJQ Zijn wat acteurs.
Mwa, ok, zou je kunnen uit leggen zo, dat klopt. Excuses. Maar ik bedoel dat sopranos als enige zo een vette cast heeft. Itt alle andere series, inclusief bb. Die wel bij mij op de tweede plaats staat. En dat ik mede daardoor zo verslaafd ben aan die serie. Is ook leuk om de wat oudere maffiafilms te lijken. De wat onbekende films. Hoeveel acteurs je daar in tegen komt van de sopranos is opvallend. En ook lachwekkend. (Bv de jonge Junior) Spelen altijd een boef, hehe, ;-). De enige die ik nooit tegen kom in oude films is Pauli... Vooralsnog, zal vast wel ergens rond gehangen hebben.
Moet zeggen dat The Wire, Boardwalk Empire, The West Wing en Oz toch ook wel een erg sterke cast hebben hoor. En dan vergeet ik ongetwijfeld nog een zwik aan series.
Paulie zie je niet veel in oudere films omdat die vroeger gewoon echt bij de mafia zat voordat hij ging acteren maar hij zit wel in Goodfellas erges dacht ik
Nee. En juist niet, David Chase heeft juist bevestigd dat het een gesloten einde is en dat ie ervan baalt dat mensen het niet goed begrijpen.
Spoiler Is het dan toch dat Tony dood geschoten wordt. En de episode ervoor ernaar verwijst omdat daarin wordt gezegd dat je alleen maar zwart ziet?