Ik vind het te kort door de bocht dat wij niet meer kritisch mogen zijn op gamedevelopers. Misschien zijn we verwend met de grote veranderingen in games die wij als twintigers hebben meegemaakt, maar de game industrie is commerciëler dan ooit en ze plukken op dit moment volop de vruchten. Het lijkt me dat de gamesindustrie de filmindustrie al voorbij is gestreefd, of dat op korte termijn zal doen.
Als ik het budget uit zou moeten tekenen in een pie-chart, dan zie je dat het stuk taart van marketing steeds groter wordt en die van R&D een stuk kleiner. Het is alsof je grote broer nu de taart snijdt en elk jaar een groter stuk neemt, waardoor jij steeds iets minder krijgt. Kortom, je grote broer wordt alsmaar dikker en wij gaan steeds vaker opzoek naar een andere taart waar we voor €69.99 een steeds kleiner stuk krijgen. Moeten we nu op onze rug gaan liggen met de pootjes omhoog en moeten we blij zijn met de stukjes taart die we krijgen? (lees: krijgen = duur betalen)
Naar mijn idee is de rek er nog lang niet uit, maar het grote verkoopsucces van Destiny als voorbeeld, geeft mij het beeld dat we de verkeerde kant op gaan. Ik kan niet genieten van een game waar bewust zo'n grote hype om heen wordt gebouwd en dat we er allemaal met open ogen intrappen. Het is toch van de zotte tegenwoordig dat een groot deel van het spel bewust achter wordt gehouden om later in de vorm van DLC's alsnog uit te brengen. Ze zoeken wat mij betreft echt de grenzen op hoeveel je kan vragen voor een season pass en hoeveel content ze uit de orginele game weg kunnen snijden zonder dat het de verkopen schaad. Ik heb serieus moeite met de grote jongens als EA en Ubisoft die dezelfde strategie hanteren als Apple doet met de nieuwe iPhone. Ook al vinden ze het gouden ei bij de R&D afdeling van Assassin's Creed, no-way dat ze alles in 1x in de volgende release zullen stoppen. Ze zullen bewust enkele verbeteringen bewaren voor de daarop volgende delen, zodat ze niet al hun kruit in één keer verschieten.
Ondertussen hebben kleinere devs geen enkele kans om te concurreren met deze mega bedrijven, zij hebben immers niet het budget om alles er zo gelikt uit te laten zien als Destiny, om alle functies die uit andere games (Halo, Diablo, Borderlands) in goede mate samen te laten werken en een eigen draai aan te geven. Ook kunnen ze de gok niet wagen om zoveel content weg te laten en later als DLC uit te brengen, omdat je afhankelijk bent van de inkomsten en het succes van die ene game. Er gaat de komende jaren écht geen nieuwe studio a la Rockstar opstaan die kan concurreren met de grote jongens, en dat is in mijn ogen een groot gemis.
Laatst bewerkt: 21 sep 2014