Wanneer je aan het worstelen bent om van 2:13.5xx naar 2:09.5xx te komen is 'rustiger' rijden over het algemeen denk ik het beste devies. Ga rijden alsof het je eigen auto is, waar je lang voor hebt moeten sparen. Vermijd risico's en blijf van de limiet weg. Het overschrijden van de limiet verprutst een ronde, maakt hem dirty en maakt hem langzaam, en voor een degelijke 2:10 hoef je simpelweg niet op de limiet te rijden, dus waarom zou je!!
Van 2:09.5xx naar 2:06.5xx is een ander verhaal, dan moet je 'vanuit die rust' wel de limiet gaan opzoeken en gaan pushen. Maar als je vanuit een heel 'schichtige enge' 2:13.5xx waarin je al te vaak op de limiet balanceert gelijk gaat pushen werkt dat vrees ik alleen maar averechts.
Ikzelf ben bij het oefenen altijd heel erg aan het pushen, opzoek naar de heel lage tijden, zodat ik straks in de race een klein stapje terug kan doen en wat rust, wat marge, heb om (hopelijk) de hele race lang op hoog maar niet ultiem tempo de race uit kan rijden zonder problemen.
Laatst bewerkt: 20 okt 2014