Dat Matt Damon andere bedoelingen had zag ik van mijlenver aankomen, dat vond ik dan weer minder. Dat is wel een beetje cliché. De "achtergebleven" scientist die flipt en iedereen probeert te vermoorden. Lame.
En... ik snap de clou niet.
In het begin van de film ontvangen Cooper en zijn dochter berichten uit de toekomst, van Cooper ver in de ruimte. Cooper zendt deze berichten later in de film uit, in een kunstmatige 3 dimensies, gemaakt door de mensheid uit de toekomst. Dankzij deze dimensie is hij in staat de boodschappen te sturen, zodat zijn dochter de boodschap kan ontcijferen, en de mensheid kan redden. En dáárdoor kunnen de mensen de Aarde verlaten (met bijvoorbeeld Cooper Station, eind van de film) en bereiken ze een staat in de toekomst waarin ze vijf dimensies kunnen omvouwen naar 5.
En dáár snap ik het dus niet.
Murphy ontvangt boodschappen van Cooper. Cooper kan deze boodschappen sturen dankzij de 5/3 dimensies die gemaakt zijn door mensen in de toekomst. De mensen hebben de Aarde kunnen verlaten dankzij de boodschappen van Cooper die Murphy heeft ontcijferd. Hierdoor kunnen de mensen Aarde verlaten en de 5/3 dimensies maken. Dankzij de boodschappen van Cooper...
Dit is toch een cirkel zonder begin en eind? Of snap ik het niet? Heel de tijd ging het over "they" die het zwarte gat geplaatst hebben, maar dit zijn de mensen in de toekomst. En die kunnen alleen in de toekomst komen omdat de missie van Cooper slaagt. En hij slaagt omdat z'n dochter de boodschap ontvangt en die ontcijfert. De boodschap die hij KAN sturen dankzij de 5/3 dimensies, die alleen gemaakt kunnen worden door het slagen van de missie.