Het gaat niet eens zo zeer om nieuwe IP's of niet. Er mag alleen best wat meer lef getoond worden binnen de serie/game design zelf. Bij Uncharted proberen ze dit nu in ieder geval al een beetje bij de gevechten. Waar die voorheen binnen redelijk lineaire gebieden plaatsvonden willen ze je nu duidelijk meer ruimte geven om de gevechten aan te pakken, zowel horizontaal als verticaal. Destiny is dan een nieuwe serie, maar hier proberen ze toch ook iets 'nieuws' qua gameplay. Het hoeft niet perse iets revolutionairs te zijn, maar een kleine evolutie is toch wel welkom.
Een enorm goed voorbeeld van de andere soort is The Order. De game is technisch prachtig en heeft een geweldige setting, maar wat we qua gameplay tot nu toe gezien hebben is eigenlijk bijna exact wat Gears Of War 8 jaar geleden al gedaan heeft. Begrijp me niet verkeerd, de game zal niet slecht zijn en vast ook best vermakelijk, maar mag zich toch wel iets differentiëren met een "eigen draai" aan het genre. Qua gun gameplay lijkt het bijvoorbeeld zelfs een downgrade ten opzichte van Max Payne 3 die rond die tijd 3 jaar ouder is. De game mag er dan wel prachtig uit gaan zien, maar lijkt buiten dit mooie jasje een enorme generieke cover based TPS te worden. Dat is toch jammer.
Daarnaast is iets heel nieuws of een nieuwe IP ook niet altijd zo geweldig. Zo heb ik bijvoorbeeld nog steeds mijn twijfels bij No Man's Sky. Het idee is natuurlijk supertof, de techniek is geweldig, maar in essentie hebben we na 4 trailers nog niets nieuws gezien. Die game kan nog weleens bij veel gamers een enorme tegenvaller gaan worden, net zoals bijvoorbeeld Spore in het verleden.
Laatst bewerkt: 7 dec 2014