Fans op de officiële FB pagina roepen al dat zo'n 90% CGI is, behalve een aantal kleine sets. Rivendell was ook veel meer CGI dan in LOTR, over Mirkwood, het huis van Thranduil en Legolas, nog maar te zwijgen. En dan de tig Tolkien onwaardige stukken, die nog veel meer opvallen dan in LOTR, op The Two Towers na dan, daar was het overduidelijk als boekenlezer. Neem die verrekte kut Tauriel, wat een schande is en waarvoor Tolkien zich om zou draaien in zijn graf. En dan dat liefdesverhaal tussen Tauriel en die dwerg. Nee, daar gaat de Hobbit 3 niet veel aan veranderen. Ik bid dat Tauriel sterft in de film, echt, liefst nog door Thranduil zelf. En als boekenlezer weet ik al welke dwergen er sterven. Dat Morgulpijltje had zijn werk in de Hobbit 2 al af moeten maken, maar dat weten ook veel mensen niet. Sterker nog, alle dwergen leven nog in de Hobbit 3, wat al niet klopt. Jackson, kan werkelijk niet begrijpen waarom die zoveel verprutst heeft t.o.v. Lord of the Rings. Alleen als fan moet ik dit wel zien en compleet hebben, dan vind ik een klein beetje wrang aan mijn rant hier.