Xbox One vs. PS4

Discussie in 'Algemeen' gestart door Dusky Demon NL, 26 mei 2013.

1. iMark 007

iMark 007 Active Member

Leuk Bevonden:
    152
    Dat zeg ik ook zeker over die games. Er is alleen 1 verschil, en dat is het aanbod wat op de consoles verkrijgbaar is. Nintendo draait alleen om de eigen franchises, qua indies en 3rd party ontwikkelaars is het bedroevend gesteld. Dat is juist hetgeen ik zo interessant vindt aan de PS4. Als ik Life is Strange zie, dan ben ik meteen enthousiast. Komt op alle platformen uit. Maar waarop niet? De WiiU. Dit is slechts 1 voorbeeld en zo zijn er vele.

Die zogenaamde blockbusters zijn imo ook crap op de PS4 en de Xbox One, maar deze consoles hebben qua aanbod veel meer te bieden. Dus ook titels die wel origineel en innovatief zijn. En al die ontwikkelaars skippen de WiiU.

MAD 1976 vindt dit leuk.
  2. Nightbringer

Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    556
    Klopt, maar een console gaat 6~7 jaar mee en een pc is toch iets wat je om de zoveel jaar wel even moet upgraden.

Ma'ja je kunt het zo duur maken als je wilt.

3. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.716
    Valt wel mee. Het enige dat ik heb geupgrade aan mijn pc is de videokaart, en dat was al een aantal jaar geleden. Tot Assassin's Creed Unity kon ik gewoon alles spelen in 1080p met soms betere framerate dan de consoles.

Maar nu hebben we het opeens over een heel andere discussie. Nu gaat het opeens over het gebrek aan multi-platform en third-party input. Ik heb het puur over de exclusives. Het feit dat er zo goed als geen third-party input is, is een compleet ander verhaal. Er zal niemand zijn die claimt dat de Wii U zijn main platform zal zijn. Ik zal te zijner tijd ook een PS4 of Xbox One aanschaffen als main platform. Momenteel heeft de Wii U echter qua kwaliteit exclusives gewoon een voorsprong, maar de console zelf is natuurlijk ook een jaar ouder.

Echter hadden we het over het been-there-done-that gevoel en het melken van de games. Dit is in vele andere franchises vele malen erger, dus ik vind het altijd vreemd dat Nintendo hier op wordt aangesproken. Er zijn afgelopen generatie bijvoorbeeld 11(!!!) Assassin's Creed games uitgekomen op de verschillende platformen. Dát is pas uitmelken, 11 games in 1 generatie!

Daarnaast nog een punt over de reclames 2 jaar na de release van de game. Dit is heel logisch: Nintendo brengt maar 1 Mario Kart of 1 Super Smash Bros titel per generatie uit op de console. Dit is dus de enige manier om deze game te spelen op dat platform. In die 2 jaar is je Assassin's Creed of Halo al vervanger door 1 tot 3 nieuwe delen. Als het spel dan ook nog eens multiplayer heeft zijn de servers van het deel dat 2 jaar eerder uitkwam grotendeels verlaten. Daar kun je dan moeilijk reclame voor maken.

4. iMark 007

iMark 007 Active Member

Leuk Bevonden:
    152
    Je hebt ook gelijk hoor. Puur kijkende naar de exclusives doet Nintendo niks anders dan Microsoft en Sony. Alleen omdat het aanbod zo breed is, reken ik het Sony niet al te zwaar aan. Het enige van Nintendo, het lijkt wel of er geen ruimte meer is om te experimenteren. Er is geen creatieve vrijheid meer om iets nieuws op de markt zetten. Een Tearaway of Until Dawn vind ik dan voorbeelden van games waarbij de studio's wat creatieve vrijheid hebben om iets nieuws op de markt te zetten. Dat mis ik wel bij Nintendo tegenwoordig. Sinds Pikmin op de Gamecube niks unieks meer gezien.

Nintendo heeft ook te weinig teams om én die vertrouwde games te produceren én nieuwe IP's op de markt te zetten. Microsoft heeft dat ook niet, dus die smijten wat met geld om wat exclusieve games te krijgen. Sony heeft denk de meeste first party ondersteuning en die ontwikkelaars werken vaak aan twee games tegelijkertijd. Dan heb je één vertrouwde game en één nieuwe game. Guerilla is bezig met een nieuwe IP en Naughty Dog heeft ook nog iets in de pijplijn zitten naast Uncharted 4.

Dat zie ik niet zo bij de WiiU. Retro was/is zo'n beetje de hoogst aangeschreven first party studio van Nintendo. In plaats van iets baanbrekends neer te zetten zoals met Metroid Prime, verkwanselen ze hun talent aan 2 Donkey Kong games. Leuke games hoor, maar van Retro verwacht je meer. Net zoals je meer mag verwachten van een 3D Mario dan 3D World bood.

Maar goed, concluderend kan je wel stellen dat de WiiU heus een prima apparaat is als je nog steeds de Nintendo magie van vroeger ervaart. Zelf voel ik die totaal niet meer, vandaar dat ik misschien met een iets te kritisch oog hun games bekijk. Ik game al actief sinds de SNES en de Megadrive, met de Atari en de NES keek ik nog met mijn broer mee. Dus bepaalde soort games boeien me gewoon niet zo meer. Net zoals ik tegenwoordig first person shooters verschrikkelijk vindt, terwijl ik dat 10 jaar terug best leuk vond.

Mijn interesses verschuiven gewoon met de loop der jaren. Nu ben ik meer gefascineerd door een ander genre wat vroeger niet bestond, de interactieve film. Die "games" gaan er bij mij als zoete koek in. Maar misschien heb ik er over 10 jaar weer een hekel aan. Ik realiseer me dat ik een beetje een luie gamer geworden ben door interactieve films te spelen en Hearthstone ;)

5. X-Junk

X-Junk GT: Reflex Xeros

Leuk Bevonden:
    197
    Gelukkig waren er nog andere exclusives waar ik me prima mee heb kunnen vermaken.
    Halo MCC eigenaren worden daar voor gecompenseerd door een gratis game, gratis live en in game content.
    Driveclub liep bij launch wel lekker soepel wil je zeggen?

Vorig jaar rond deze tijd was je anders heilig overtuigt van de PS4 exclusives voor 2014 en dat is toch allemaal net even anders gelopen ;)
    Wie zegt dat het in 2015 niet weer een matig jaar wordt ?
    Ze beloven veel voor the players maar ik wil het allemaal nog wel zien wat betreft exclusives en software ondersteuning.

Insane/Erret vindt dit leuk.
  6. RogierM

RogierM Active Member

Leuk Bevonden:
    31
    Sony focuste vorig jaar vooral op mobiele telefoons, dat leidde tot winstwaarschuwing ontslagen, etc. De topman van Sony heeft nu aangegeven dat ze gaan focussen op de reeds succesvolle onderdelen en daarbij noemde hij Playstation. Er komt dus veel meer budget ter beschikking, ik merkte dat nu al doordat er bijvoorbeeld ineens weer aandacht was voor de Vita. Ik denk dat we in 2016 pas echt de voordelen gaan zien van deze strategie. Dus ik verwacht veel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

7. Mallakai

Mallakai Active Member

Leuk Bevonden:
    1.570
    Ik heb ook nooit gezegd dat Driveclub wel soepel liep? ik vond het wel een grappig karma momentje want zo een faal kon immers niet op de X1, we weten inmiddels wel beter :+
    Inmiddels loopt Driveclub erg goed, en is het gewoon een uitstekende race game op de PS4.

De exclusive games op de Xbox One kunnen mij niet bekoren, ik word er eerlijk gezegd niet warm van, ook heb ik er absoluut geen spijt van dat ik de console heb verkocht.
    Maar dit is puur mijn mening meer niet.

De games op de PS4 konden beter, maar ook een van de redenen dat ik dat zei is omdat de Order nog stond voor 2014 vorig jaar rond deze tijd.
    Deze is nu dus doorgeschoven naar 2015, waarin mooie titels als Uncharted en Bloodborne ook hun opwachting maken.

Ik heb me prima vermaakt met de exclusive games en multiplats (die over het algemeen ook beter waren op de Playstation) :) dit jaar.

Maar het is de 2de keer dat je iets zegt over beloven, maar leg uit wat beloven ze volgens jou dan?

Laatst bewerkt: 20 dec 2014
  8. X-Junk

X-Junk GT: Reflex Xeros

Leuk Bevonden:
    197
    Halo MCC loopt nu ook prima op de X1.

Het feit dat je toch even de X1 uitgeprobeerd hebt zegt toch wel iets.
    Ik ben zelf niet z´n console hopper.

Ik had het over exclusives in de brede zin.
    Jij spreekt van uit een persoonlijke voorkeur.
    Dat ze jou niet kunnen bekoren dat is een smaak ding.

De grote verschillen in multiplats bleken uiteindelijk toch wel behoorlijk mee te vallen.
    X1 zou het allemaal niet aan kunnen wat het zou meer een multimedia apparaat zijn en geen console.
    Het blijkt dus mee te vallen en de X1 is gewoon een moderne console die maandelijkse firmware updates krijgt en prima diverse line up aan exclusives heeft.

Uncharted gaat het geweldig doen, maar Bloodborne kan te hardcore zijn voor de gemiddelde gamer.
    The order ziet er tof uit, maar ik vraag me af of deze film/game niet een te simpele gameplay heeft.

Ik hoop oprecht dat die PS4 games goed gaan doen, want dat is alleen maar een reden voor de concurrent om het nog beter te gaan doen.
    Win win situatie toch.

9. Mallakai

Mallakai Active Member

Leuk Bevonden:
    1.570
    Ik ben er mee bekend dat Halo het inmiddels prima doet.
    Overigens ben ik zelf ook geen console hopper, ik kreeg de X1 gratis via mijn werk en ik heb me prima vermaakt met Dead Rising 3 en 1 week Titanfall.

Daarna heb ik hem weggedaan omdat ik het nut van een Xbox One in huis hebben niet zag en ik heb er dus ruim 400 euro winst op gemaakt :)

Maar nogmaals de beloftes die Sony heeft gedaan?

10. MAD 1976

MAD 1976 Useless info here...

Leuk Bevonden:
    1.285
    Effe ingekort.:+
    Zit toch anders in elkaar IMO. Ook dat is in veel gevallen niet goed, maar;
    het grootste verschil met die games is dat daar een verhaal in zit wat interessant kan zijn waardoor je de minimale vernieuwingen door de vingers kunt zien (Uncharted bv). Dat heeft een Nintendo game simpelweg niet.

11. Nightbringer

Leuk Bevonden:
    556
    Sony doet precies hetzelfde hoor als MS & Nintendo, met misschien wat kleinere studios maar het gebeurd wel degelijk. Sowieso snap ik niet waarom Sony wel met dingen weg kan komen maar MS & Nintendo niet. Laten we niet vergeten dat Sony ervoor gezorgd heeft dan SF V exclusief is. Toen MS Tomb Raider exclusief aangekondigde schreeuwden mensen moord & brand en hetzelfde effect had Bayonetta 2. Bloodborn is ook gewoon van een ontwikkelaar die multiplats maakt. Veel exclusieve games van Sony zijn ook gewoon van third-party ontwikkelaars.

12. Mallakai

Mallakai Active Member

Leuk Bevonden:
    1.570
    Je weet ook dat er een verschil is tussen de deal van Tomb Raider en SFV? Tomb Raider opvolger zou hoe dan ook gemaakt worden, Street Fighter V wordt juist gemaakt omdat Sony het grotendeels gefinancierd heeft.
    Er is zelfs enige tijd aangegeven dat Capcom voorlopig niet de middelen heeft om de game te maken, en dat er voor 2018 je geen Street Fighter hoeft te verwachten.

Sony heeft geld gegeven om het project weer van de grond te krijgen, Microsoft heeft geld gegeven om het exclusief op de Xbox te houden.
    Zie je het verschil :)

Overigens vind ik je opmerking raar betreft Bloodborne, dit omdat het een geheel nieuwe IP is, Bayonetta en Tomb Raider zijn al gevestigde namen, vandaar ook het schreeuwen van moord en brand.
    Men zat ook niet ook niet te zeuren om Scalebound...

iMark 007, Daz en Servantes vinden dit leuk.
  13. Nightbringer

Leuk Bevonden:
    556
    Tuurlijk weet ik het verschil, vandaar dat ik bayonetta er ook bij haal ;) daarnaast is bloodborn toch een soort van vervolg op demon souls.

14. Mallakai

Mallakai Active Member

Leuk Bevonden:
    1.570
    Soort van, maar ook Demon Souls was een Playstation exclusief, beetje vergelijkbaar dus met Scalebound.

15. Nightbringer

Leuk Bevonden:
    556
    Zo zou je het kunnen zien, al is inmiddels de Souls serie best wel bekend bij het publiek ;)

Maar ik doel voornamelijk op het feit dat alle bedrijven het doen, Ninja Theory is nu ook bezig met een Playstation exclusive.

Er komen toch wel redelijk veel exclusives van third-party bedrijven en niet first-party (behalve bij Nintendo)

Laatst bewerkt: 21 dec 2014
  16. MAD 1976

MAD 1976 Useless info here...

Leuk Bevonden:
    1.285
    Ja dus?
    Je snapt het echt niet hé?

17. BigKabuto

BigKabuto Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    556
    Niet helemaal waar Mallakai

Het is nog altijd een beetje onduidelijk wat er met Rise of the TR gaat gebeuren. Phil Spencer zegt dat hij de franchise uiteraard niet gekocht heeft en dat dit puur om ROTTR gaat. Square Enix zegt dat het een tijdelijke deal is, maar is dat dan zoals Ryse en DR3 dat ze ook naar PC zijn gekomen uiteindelijk en nog altijd niet PS4, of komt het ook gewoon in 2016 naar PS4? Onduidelijk. SFV komt gewoon echt niet naar Xbox One, nou beweren sommigen dat dit komt omdat MS geen cross-play support, maar MS ontkent dit weer. Hoe weet jij echter zo zeker dat Sony het project weer van de grond heeft gekregen? Ik heb dit zelf nergens gelezen en zie het dan op dit moment als speculatie. Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat Microsoft geen interesse gehad zou hebben in SFV op X1.

Om nog even terug te komen op Tomb Raider. MS helpt ook mee met de ontwikkeling van de game en financieert het ook. Het is echt niet alleen om de game op Xbox te houden. Althans...dat is op dit moment geen feit. Het woord 'duration' is nu vaak gebruikt na die aankondiging. Het is alleen de vraag of ze daar PC mee bedoelen of PC EN PS4. Maar als MS zich echt zo bemoeit met de ontwikkeling en ook qua centjes, kan ik mij niet voorstellen dat ze de game anytime soon laten gaan.

Feit is wel dat Sony fanboys als een malle reageerde op het TR nieuws, zelfs bedreigingen had gestuurd naar Crystal Dynamics geloof ik, maar je hoort niemand over SFV. Het is allang duidelijk geworden dat wanneer MS zulke geintjes flikt het evil en triest is....maar doet Sony het, heeeeey goed gedaan Sony. :) Althans...zo komt het bij mij over.

Aan het eind van de dag zijn third party exclusives eigenlijk helemaal niet zulk geweldig nieuws voor gamers. Stel je hebt alleen maar een Xbox One en wil geen PS4 halen...maar bent wel een SF fan, das gewoon kut. Ja ok hij komt ook op PC, maar toch. Zelfde met Tomb Raider. Stel je hebt alleen een PS4 en wil geen X1 halen....dan baal je ook flink. Zeker met die onduidelijheid erover. Als ik het verkeerd zie, zeg het gerust.

Insane/Erret vindt dit leuk.
  18. RogierM

RogierM Active Member

Leuk Bevonden:
    31
    Ik was over beide niet te spreken, zowel tomb raider als SFV. Blijf vinden dat ze dat geld beter aan nieuwe ip hadden kunnen spenderen. Ik ben momenteel meer enthousiast over bijvoorbeeld rime en de childeren of tomorrow. Dan over de (tijdelijke) exclusiviteit van deel x uit een serie. Voor mijn gevoel sluiten ze zo gamers buiten, denk dat niemand zich laat "chanteren" om een console te kopen, werkt eerder averechts denk ik. Of kennen jullie mensen die Xbox one danwel ps4 gaan halen vanwege tomb raider/ SFV?

Sent from my iPhone using Tapatalk

19. BigKabuto

BigKabuto Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    556
    Nah ik niet man. Sommige vrienden hebben beide consoles al, maar niemand die speciaal voor SFV alleen een PS4 haalt, het isdan gelijk om al die exclusives. Same here.

20. Mallakai

Mallakai Active Member

Leuk Bevonden:
    1.570
    Toekomst zal uitwijzen of dat gebeurt met Tomb Raider, nogmaals denk ik dat het gewoon een tijdelijke deal is en dit is puur doordat MS zo geheimzinnig deed over de deal ( en eigenlijk nog steeds) bij Ryse en Dead Rising 3 was dit anders, hier werd aangegeven dat dit Xbox exclusief was.
    2016 zal waarschijnlijk gewoon Tomb Raider op de Ps4 komen, ze mogen de naam Playstation gewoon niet noemen, qoute mijn post maar voor die tijd.

http://kotaku.com/dont-expect-street-fighter-v-until-around-2018-1038945949

Hierin wordt aangegeven dat Street Fighter er voorlopig niet komt en dit is vorig jaar gezegd, ze wilde niet eens aan dat project denken, game komt nu dankzij Sony uit in 2016.
    Capcom heeft geld problemen vandaar dat projecten als Dead Rising 3 en Street Fighter erg welkom waren, want ze krijgen geld om een game te maken en krijgen daar uiteraard ook weer geld uit.
    Dead Rising 3 en Street Fighter identieke situatie.

Zoals ik zei een SFV is een totaal ander verhaal dan Tomb Raider.
    Het nieuwe deel van Tomb Raider zou gewoon uitkomen, dat is gewoon zo, echter MS heeft hier een bedrag voorgeschoteld om deze voor de X1 te houden.
    Street Fighter kwam voorlopig niet uit, Sony heeft het project leven in geblazen en dat wordt geaccepteerd omdat er anders helemaal niemand met deel V kunnen spelen.

Tja, dat maakt je console ook uniek, ik geef eerlijk toe dat ik het jammer vind dat ik Tomb Raider niet gelijk kan spelen als deze uit is, maar daar staat tegenover dat er dan een game uitkomt waar ik zelf nog meer naar uit kijk.
    Ik denk dat we in de toekomst steeds meer van dit soort deals gaan zien.

Deel Deze Pagina