Ik weet niet of je het al meegekregen hebt, maar Tauriel bestaat niet eens in het boek en Legolas komt er niet eens in voor. Erg hé. In de spoiler nog een paar dingetjes:
Twee dwergen hadden in de vorige film al dood moeten zijn. Te weten: Bombur, die dikke, en Fili, die die pijl in zijn been kreeg.
Legers in de slag kloppen ook niet helemaal. Je hebt 2 orc legers in de film, maar in het boek zijn het orcs en aardmannen op wargs, de wargs die je kent uit The Two Towers. Ook daar dus een behoorlijke verandering.
En zo zijn er nog wel tig kleinere details, zoals het vernoemen van Aragorn door Thranduil, waar ik mijn twijfels aan heb aangezien Aragorn voor alles en iedereen geheim werd gehouden, behalve Elrond, Arwen en haar tweelingbroers Eladan en Elrohir, vergeef me de spelling even. Thranduil kan hier niet van geweten hebben, want Aragorn was naast de ring het best bewaarde geheim van Midden Aarde.
Als je het boek leest, die ik je van harte aanbeveel, dan ga je je meer en meer ergeren aan wat Jackson allemaal verprutst heeft met deze licentie t.o.v. LOTR. Tolkien zijn zoon, Christopher, was al niet blij met LOTR, maar nog minder met The Hobbit. De hele familie wil nu beslist niet nog meer licenties aan Jackson en zijn crew geven. Op Internet is het kamp verdeeld tussen de fans van de films en het boek, waar die van het boek terecht kritiek uiten, maar dan moet je het verhaal wel kennen.
Persoonlijk heeft in elk geval deze film zeker geen 7.5 verdiend, een stuk lager zou imo beter zijn.