Zo, ik zal me ook ff gaan bemoeien met deze discussie, had dit helemaal niet in de gaten.... Mooi dat men deze discussie aanzwengelt en dat men blijft lobbyen zodat men Forza kan rijden op de gewenste manier. Ik veroordeel of beoordeel dat niet. Ik vind dat het leuk en competitief moet zijn voor de groep. Het moet mijns inziens niet per individuele deelnemer bekeken worden en dus overgelaten worden aan diegene die een competitie opzet/begeleidt. Ik vind het juist bij de V8 helemaal top, maar ik zou m ook liever uitzien bij het hotlappen (maar dat kan technisch niet …)….......
Zo zie je maar, ieder heeft zijn eigen voorkeur. Ik neem zelf als voorbeeld Kim-Jung-Il-II want ik ben niet zo’n voorstander van het poldermodel. De één wil dit en de ander wil dat en ondanks dat ik begrip heb voor ieders idee en mening, kan je het never nooit goed doen voor ieder individu.
Met het bovenstaande vind ik dat als je een competitie opzet dat je ook de regels mag bepalen, klaar. Je mag wat mij dan betreft aangeven welke assists aan/uit of bv view racelijn/remlijn aan mag/moet staan/ raceduur / heat etc etc. Als men dat niet leuk vindt of niet aankan kan men zelf de keuze maken om wel of niet mee te doen. Of misschien nog beter zelf een competitie opzetten. Het opzetten van een cup is niet exclusief voorbehouden aan deze of gene. Dus wie meldt zich aan voor de dinsdagavond, nu de V8 klaar is? En als men een competitie opzet die niet aan de verwachtingen van de deelnemers voldoen dan zal die competitie vanzelf “doodbloeden”. Klaar.
Dus het is het geen verplichting om de racelijn nu voor altijd uit te laten. Dat bepaald diegene die een competitie opzet.
En dan nu, los van het bovenstaande, mijn visie op de racelijn:
Te hoge instap:
Ik heb iom Loyall toch nog even gekeken of we de remlijn voor de AM/instap cup toch zouden aanzetten omdat we anders misschien te weinig deelnemers zouden krijgen, maar wat blijkt, we moeten waarschijnlijk kijken of de lobby al niet te vol wordt. Wij hebben sinds we Forza rijden niet zoveel nieuwe (en daadwerkelijk) mee rijdende “rookies” gehad. Top!
Ik ben ervan overtuigd dat de racelijn uit juist voor veel meer diversiteit heeft gezorgd en uiteindelijk een bredere middenmoot en top oplevert.
Kost teveel tijd:
Ja nieuwe circuits leren kost tijd. Maar als het mij ook al lukt ((>40 werkweek,studie, vrouw +2 kids+ minnares)…. Bestaande circuits echter waar je de rempunten reeds uit andere competities kent, kosten heel veel minder tijd (dan is het verschuiven van het rempunt vaak een kwestie van een paar meter, maar grosso modo dus remmen bij hetzelfde boompje/bord of curb etc etc.). Ga nu maar eens met de GT86 rijden op een circuit uit de V8. Je zal binnen zeer korte tijd daar al exact je rempunten bepaald hebben.
Geen trucje:
Oefenen zal lijden tot betere resultaten t.o.v. de mensen die niet of minder oefenen. Dus niet instappen en vooraan meerijden, maar iets meer rondjes rijden. Ja is misschien frustrerend in het begin dat men niet top rijdt, maar neem van mij aan je moet het echt een reële kans geven (en niet al je mening gevormd hebben bij de eerste race die je meedoet). Verschil zal er altijd zijn, werkcoureurs (zoals ik) en talentvolle coureurs. Maar wat krijg je als je de racelijn aanzet, een de persoon die goed aan mapping doet en dus exact weet bij welke veranderend kleurtje racelijn hij moet remmen en met welke ideale snelheid hij hierdoor door de bocht kan (en dat trucje dus iedere keer kan herhalen op elk circuit), stapt in, rijdt 3 rondes en doet vooraan mee.
Veiligheid:
Ik ben wel van mening dat het wel veiliger is geworden omdat mensen op andere rem punten moeten letten dan op het virtuele lijntje op het asfalt waar het hele treintje voor je bovenop rijdt. (Hier heb je geen last van als je zelf vooraan rijdt).Volgens mij is er uiteindelijk in deV8 cup 1 racereport gemaakt waar ook consequenties aan verbonden waren en dat ging om afsnijden. Men verwachte problemen bij het aanremmen op Sebring of 2e bocht Bathurst…….niks. Men anticipeert beter want let op andere zaken. Kan dus ook naast de ideale lijn rijden en toch je rempunt zien. Ik heb zelf niet de brains van Einstein, maar zelfs ik heb nog capaciteit over om de auto onder controle te houden en rempunten en instuurpunten in de gaten te houden.
Uiteindelijk zal je racesituaties beter kunnen beoordelen en er ook naar handelen omdat je niet gefocust bent op het lijntje en in paniek raakt/gokt als er een auto op rijdt. Je bent eerder gewent om andere stukken asfalt te gebruiken omdat je je rempunt op een andere manier bepaald.
Tevens ben het met Flavour eens dat de racelijn echt virtueel is en niet de werkelijkheid (vooralsnog) benaderd. De rest zijn volgens mij wel opties die elke auto kan hebben.
Maar nogmaals wat mij betreft diegene die een competitie opzet mag bepalen hoe of wat en laat de marktwerking de rest doen en ik hoop dat iedereen binnenboort blijft!
Laatst bewerkt: 16 apr 2015