Post Process effecten zijn effecten die na elke frame worden toegepast. Zoals iedereen weet is een game opgebouwd in frames per seconde. Elke frame wordt alle geometrie uitgetekend, worden de textures erover heen getekend en worden alle shaders toegepast. (shaders zijn effecten voor een materiaal zoals glans en oneffenheden etc.) Als dat is gedaan heb je een frame en wordt de volgende frame voorbereid, en dat (hopelijk) 60 keer per seconde. Wat die Post Process effecten doen is na elke frame over het beeld effecten toevoegen. Dus binnen een seconde heb je 1 frame met daarna de effecten en dan de 2e frame met daarna de effecten enzovoorts.
De Post Process effecten kunnen van alles zijn en zo te zien heeft Project CARS redelijk wat effecten. Dit soort effecten hebben meestal niet zo'n grote impact op de framerate zoals texture resolutie of anti aliasing dat heeft, maar alle effecten gecombineerd snoepen wel iets weg. Ik weet niet of de console versie de zelfde effecten als op de PC kent maar ik probeer ff alle effecten uit te leggen:
Lens Flare: Flares felle lampen, opgebouwd uit 1 texture die over het scherm wordt gepositioneerd en vervormt.
Sun Flare: Flares van de zon, idem opgebouwd
Bloom: Bloom is een effect waar felle onderdelen in een frame (bijvoorbeel glans van de zon) een extra gloed krijgen.
Heat Haze: Dit zijn vervormingen van het beeld dichtbij hete onderdelen. Het beeld wordt bijvoorbeeld boven een uitlaat of motor wat vervormd om warme lucht te simuleren.
Global Specular Irradiance: Voor mij een onbekende term, volgens mij heeft het effect op de manier waarop glans (specular) op asfalt wordt gerendered.
Exposure Compensation: Heeft effect op de helderheid.
Rain Drops: Spreekt voor zichzelf.
Vignette: Simpel effect waardoor hoeken in het scherm donker worden, zoals je vaak in Top Gear items ziet.
Crepuscular Rays: Dit zijn stralen van de zon door bomen etc. heen.
Screen Dirt: Spreekt voor zichzelf.
Van deze effecten hebben denk ik de Bloom, Heat Haze en Crepuscular Rays effecten het meeste effect op de framerate aangezien ze compleet dynamisch zijn en veel in beeld komen. Rain Drops en Screen Dirt misschien ook wel maar minder omdat deze hopelijk uit 1 texture zijn opgebouwd. De Lens Flares en Vignette effecten zijn gewoon simpele textures op het scherm dus die zouden niet echt een effect moeten hebben. Ten slot weet ik niet of Global Specular Irradiance wel of niet een effect op framerate zou moeten hebben aangezien ik die term niet ken.
Laatst bewerkt: 7 mei 2015
Divimus en pim_smeets vinden dit leuk.