Je hoeft er niet voor te remmen, maar wellicht een wat strakkere lijn had wel gekund. Ik moet wel zeggen dat in het tweede filmpje er meer ruimte voor hem lijkt te zijn dan in het eerste filmpje, maar je forceert hem wel over de curbs te rijden en dan loop je dit risico. Bij het in gaan van de bocht heeft je tegenstander duidelijk een voorsprong, dus feitelijk plaats jij de aanval. Dan is het niet heel netjes zo weinig ruimte over te laten. Dat hij een valse start had doet er niet zo veel toe, je mag nog steeds je positie verdedigen in dat geval. Je herhaalt trouwens een paar keer dat je de 'goede lijn' te pakken hebt, maar dat geeft je niet meer rechten dan wanneer je de buitenlijn hebt. Bij de exit van de bocht zit je nog niet volledig voor hem. Dan is de regel gewoon dat je je tegenstander de ruimte geeft om naast je te blijven rijden. En tussen jouw auto en de witte lijn zit zeker minder dan een autobreedte. Volgens de regels forceer je je tegenstander van de baan te rijden.
Ik vind het een race-incidentje hoor, ik vind niet dat je een straf verdient of iets dergelijks. Maar je tegenstander doet ook niets fout.
Ik vind de actie van die McLaren bij de start kwalijker. Die wijkt veel te ver van zijn lijn af en had een veel groter ongeluk kunnen veroorzaken.
Laatst bewerkt: 16 jul 2015