http://www.xboxworld.nl/artikelen/review/review-forza-motorsport-6/ Wij geven een 7! Pluspunten: Heerlijke track- en carlist Eindelijk nacht en regen Career weer beter Showcases zijn leuk Super stabiel met 24 auto's op de baan Minpunten: Geen focus op motorsport Regen is statisch FFB is slecht Nog steeds missende features
Zo dat is stevig kritisch. Ik zal vermoedelijk een stuk hoger uitkomen zoals de meeste reviews. Het zal in de smaak zitten maar de manier waarop de flow loopt in de carreer vind in juist heel tof. Juist dat de focus op raceauto's hier wat minder is en meer op productieauto's is voor mij ideaal. Daarnaast het racen voelt heerlijk, de geluiden en visuals zijn ook zeer in orde, de modifications en paintings en de 450 auto's om mee los te gaan maken het voor mij weer een dikke must. Gaat ultimate alvast installen vanavond .
Yep de game is zeker heerlijk maar voor mij net niet vernieuwend genoeg. Na zes delen hoopte ik op een aantal features. Een deel daarvan mist nog steeds en een deel zit in de game maar niet perfect geïmplementeerd en dat resulteert tot een strenge blik.
Eerlijke review. Denk dat het grootste probleem van Forza is dat Turn10 het verkoopt als simulatie racer. Zo heb ik de demo niet ervaren, dat voelde erg arcade. Zoals ook in de review staat is het met stuur een stuk minder plezant dan met een controller, dat is voor mij wel een reden om het spel links te laten liggen. Zoveel stuurtjes zijn er niet voor de XB1 en dat moet gewoon goed zijn.
En dat vind ik nou ook! Er zijn al meer dan genoeg games waarbij de focus puur en alleen op racewagens is. Het zijn juist de 'toegankelijke' auto's die het voor mij zo leuk maken. Gewoon met een normale audi lekker over de Nordschleife. Ik geef dan ook weinig om racewagens in games.
Ja dat is ook prima, en duidelijk de grootste doelgroep die ze aanspreken. Maar dan moeten ze stoppen met de te presenteren alsof het een echte motorsport game is. Noem het dan Forza Autodriving.
De tracklist spreekt me persoonlijk sowieso niet echt aan. Veel van die real-life tracks vind ik vaak toch snel saai worden, en de toffe fictieve tracks ontbreken een beetje, zoals die gigantische Japanse berg. Qua tracks ben ik gewoon verwend met Driveclub, wat geweldige track-design heeft, wat uiteraard versterkt wordt door steeds dat wisselende weer.
Tuurlijk kan dat wel, als de concurrentie t.o.v. Forza veel zaken beter voor elkaar heeft dan FM5 toen der tijd. Zo zijn de physics van Project cars beter, is het weer in FM horizon 2 dynamisch en doet driveclub het autorijden als totaal beleving misschien wel beter dus vind een 7 relatief tot die andere games wel terecht.
En dat vind ik nou ook! Er zijn al meer dan genoeg games waarbij de focus puur en alleen op racewagens is. Het zijn juist de 'toegankelijke' auto's die het voor mij zo leuk maken. Gewoon met een normale audi lekker over de Nordschleife. Ik geef dan ook weinig om racewagens in games.
Inderdaad. Als een vervolg te weinig goede ontwikkeling toont verdient de game niet hetzelfde cijfer. Zei je dat vanmiddag niet ook al?
@Flavourlicious Dus meer circuits, meer auto's, betere handeling met zowel stuur als controller, regen en nacht (statisch of niet deel 5 had geen van beide) meer auto's op de baan, nog beter grafisch en locked 60fps, en nagenoeg geen bugs dat is dus onvoldoende verbetering om de game een of gelijk of zelfs hoger cijfer te geven dan zijn voorganger?
Handling met stuur is om te huilen op dit moment maar voor de rest correct. Ik weet niet of je het hele stuk hebt gelezen maar hier mijn conclusie: Forza Motorsport 6 geeft mij een dubbel gevoel. De game is grafisch zelfs in de regen met 24 auto's op de baan erg stabiel. De Career is samen met de Showcase events prima maar heeft meer een focus op het besturen en verzamelen van auto's dan op een echte racecarrière met alle motorsport elementen. De physics zijn verbeterd maar komen met een stuur nog niet tot zijn recht. De multiplayer is door de toevoeging van de leagues mode interessant en ik ben benieuwd hoe die mode en de algemene stabiliteit zal zijn online. De nacht en regenraces zijn leuke toevoegingen maar niet helemaal geïmplementeerd zoals ik had gehoopt. De track- en carlist is na deel vijf weer heerlijk en divers en het upgraden, tunen en painten van elke auto is zoals altijd weer leuk om te doen. Voor mij als echte racefan is het vooral zonde om te zien dat er nog veel missende features zijn die na zes delen gewoon in een game als dit thuis horen. Wat voor cijfer krijgt Forza Motorsport 6 dan? Een 8 of 9 zou met de juiste focus en misschien wat meer ontwikkeltijd goed mogelijk zijn. Maar ik moet ook nagaan wat een spel waard is als het goede ook al in voorgaande delen te zoeken is en het nieuwe niet perfect geïmplementeerd is en voor mij laat Forza Motorsport 6 dan een aantal steken vallen. Om die reden krijgt de game van mij op dit moment een 7. Er is potentie en Turn 10 Studios moet voor de toekomst goed kiezen waar de focus echt moet liggen. Voor mij wegen de minpunten zwaarder dan de pluspunten en na nog twee extra jaar had ik meer verwacht. Om toe te lichten, dingen die na zes delen in een Motorsport simulator horen: - Practice- en kwalificatiesessies. - Pitstop met opties (banden compounds, kleine wijzigingen in aero en benzine). - Vlaggensysteem. - Engineer die oa waarschuwt voor ongevallen. - Koplampen om in een multi-class race te seinen voor traffic. - Clubs (die we in Forza 4 wel hadden) - Auto's, liveries en tunes kunnen sharen met vrienden zonder lock (kon in deel 4) En zo kan ik nog een hoop dingen aanwijzen die voor mij persoonlijk belangrijk zijn maar nog steeds missen. Het mag dus duidelijk zijn dat ik Forza Motorsport beoordeel als iemand die een echte Motorsport simulator verwacht als de game zo wordt gepresenteerd.
Met stuur ruk,dat ben ik eens. Met controller zekers speelbaar en absoluut een leuke (arcade)racer. Ik weet het nog niet of ik deze game ga halen?
@Flavourlicious Handling is gewoon goed te doen met een stuur ( ik rij zelf ook met de tx ) met een controller is het heel erg fijn zelfs. Practice zit er gewoon in, alleen kwalificatie niet en dat is idd een gemis. Ik begrijp dat je teleurgesteld bent door het ontbreken van die features maar om het dan een 7 te geven vind ik behoorlijk mager, aangezien ze een hele hoop goed doen met de game en toch vooruit zijn gegaan ten opzichte van deel 5.. alleen zijn ze er idd nog niet. Wachten op Forza trackday 7
Heb je wel eens een rFactor 2 of Game Stock Car gespeeld? Dan begrijp je wat ik bedoel met de Forza FFB. Met een practice sessie bedoel ik trouwens samen met andere auto's op de baan terwijl je je setup maakt. Ik wil online (of offline) een practice kunnen starten zodat alle deelnemers kunnen oefenen en setupen waarna er een kwalificatie en een enkele of dubbele race start. Dit (en veel van de andere dingen waar ik over praat) is inmiddels in elke simulator mogelijk (Assetto Corsa, pCARS, rFactor, iRacing, Raceroom etc). Het cijfer komt van mij als iemand die de game beoordeelt als Motorsport simulator, in welk aspect de game gewoon faalt. Als ik de game beoordeel als arcade/simcade game dan zou het een ander verhaal zijn, maar zo is de game niet gepresenteerd. Turn 10 vindt hun game na 10 jaar (!) nog steeds een echte motorsport simulator dus zo heb ik de game beoordeeld.