Klopt, maar de basis is er al. Die codebase is er al wat jaartjes. Het is nooit eenvoudig, maar ze weten waar ze het moeten aanpassen. Die gasten werken sowieso in een debugmode en zien dus alle variabelen terwijl ze spelen.
Nogmaals, het heeft niet zoveel met Adam te maken. Waar het wel mee te maken heeft is dat men steeds vaker onderzoek doet naar hun product. 10 Jaar terug bouwden wij ook applicaties waarvan wij dachten dat het zo goed werkte. Vaak kwamen we er pas later achter dat mensen het heel anders gebruikten dan hoe wij dit vooraf bedacht hadden, of snapten mensen het niet goed. Als je er vanuit je eigen visie naar kijkt en ook zelf test, zie je de foutjes vaak niet meer. Daarom schakelen grote bedrijven nu altijd onderzoeksbureau's in als ze met nieuwe projecten bezig zijn. Zo'n bureau regelt willekeurige mensen die vooraf bepaalde scenario's moeten uitvoeren.
Ook zijn beta-testers vaak te enthousiast en roepen ze veelal altijd dat ze het enorm vet vonden, alleen al omdat ze het spel eerder kunnen testen. Waarom denk je dat FIFA in het begin vaak goede cijfers krijgt? Ik ben zelf ook een keer uitgenodigd door EA in Parijs en ik kan je vertellen dat alles zo enorm goed is geregeld en dat je zo in de watten wordt gelegd dat je automatisch positief wordt.
Of te wel, dat is een normaal gegeven. Het feit dat ze nu al zo vroeg lovende reacties op de E3 kregen, heeft ze doen besluiten om de demo van de Gamescon te releasen. Ze zijn dit jaar namelijk enorm overtuigd van hun eigen product. Extra voordeel is dat ze snel kunnen peilen hoe men het spel vindt. Door alle feedback (forum, Twitter, Facebook) te plotten en samen te brengen, blijven er feitelijk een x-aantal punten over en de top 3 zullen ze m.i. zeker oppakken.
Vergeet btw ook niet dat die Gamescon demo ook al een maand oud was, voordat hij gereleased werd. Die was ook al stukken beter dan de versie op de E3.
Nogmaals, ik weet niet zeker dat het gefixt zal zijn op day-1, maar ik weet (als ontwikkelaar) wel dat dit soort zaken "makkelijk" te fixen zijn in een maand tijd.
Laatst bewerkt: 11 sep 2015