Ja en nee.
Natuurlijk zijn dit maar voorbeelden en het kan er nooit een hele race zo aan toe gaan (dat zou pas feest zijn!). Maar dat er tegenwoordig meer gebeurt ben ik niet met je eens. Zoveel gebeurt er namelijk niet... Ja er wordt meer ingehaald, door DRS. Had je dat niet dan zat je alsnog overal klem (door de combi van aerodynamica en kwetsbaarheid van een monoposto raceauto). Maar dat is het dan ook wel. Daarbij is iedereen tegenwoordig doodsbang om voor het minste of geringste een penalty te krijgen. Behalve Max, die knalt hem er gewoon overal tussen
Waar ik me nu groen en geel aan erger zijn:
A) de motoren, met superstip op 1. Ik weet dat ze krachtig zijn en door het enorm toegenomen koppel ook lastiger te controleren (vergeleken met de 2,4 V8. De 3,0 V10's waren ook beesten!), maar ik merk daar als kijker niets van. Het enige dat ik hoor is een fluttoontje. De toeren zijn weg én het volume is weg en daarmee ook de snelheidssensatie.
B) het uiterlijk van de auto's. Alles is compleet uit proportie. Oké, zo erg als in
2009 is het nu niet meer, maar het scheelt niet veel. Het zijn nog steeds hondslelijke raceuauto's. Overigens gaan ze er vanaf 2016 al wat beter uit zien, met een lagere en bredere achtervleugel.
C) de voorspelbaarheid (gek genoeg). Door de nadruk steeds meer op betrouwbaarheid te leggen valt er bijna niemand meer uit, waardoor je haast geen verassingen meer in de races hebt.
D) de totaal doorgeslagen regelgeving. Niks mag meer, overal word je gelijk bestraft. Alles moet ook altijd doorgang blijven vinden (anders worden de TV-zenders boos). Vroeger was er altijd dikke paniek als een start afgebroken moest worden. Héérlijk. Het hele startproces (teams op de grid etc-etc) moest dan weer opnieuw beginnen. Nu komt er gewoon een extra opwarmronde en klaar. Vroeger werd er nog in de regen gestart. Nu gaan ze eerst met ze allen achter de pace-car de baan droog rijden... Over de pace-car gesproken, die nieuwe virtual pace-car is misschien nog wel het ergste! Ik weet waarom die is ingevoerd, maar het doet de race zelf weinig goeds. Kom dan gewoon direct met de pace-car de baan op, dat zorgt altijd voor heerlijk onvoorspelbare situaties.
Vergeet ook niet dat ze met de TV-uitzending tegenwoordig actief op zoek gaan naar waar de actie op de baan is. Het is mij een raadsel waarom ze dat eerder niet deden, maar ook dat geeft een vertekend beeld. Vroeger zag je inderdaad vaak Schumi aan kop, de hele race. Tsja, dat gaat vervelen natuurlijk. Daar achter gebeurde genoeg, maar dat zag je niet.
Verder is het maar wat je in races zoekt natuurlijk. Dit zijn die dingen die ik heel erg mis en/of verkeerd vind aan het huidige F1. Dat is ook de reden waarom ik V8-supcars (en GT3 klasses) geweldig vind en het huidige DTM echt helemaal niks, om maar wat te noemen. Ook NASCAR vind ik fantastisch om te kijken.
Klik om te vergroten...