Cross post van
Tweakers: (Volgens mij hebben we hier ook wel wat experts zitten
)
Ik zoek een nieuwe videokaart
Ik wil mijn systeem graag upgraden met een recente videokaart om Fallout 4 beter te kunnen draaien. Zou tof zijn om het op max specs te kunnen draaien straks, maar het doel is iig zo hoog mogelijk. (Systeemeisen:
nieuws: Bethesda maakt systeemeisen Fallout 4 bekend)
Ik heb op dit moment twee schermen aangesloten, ik wil nog graag één scherm vervangen voor een 1440P scherm, zodat ik straks een 1440P en 1080P scherm heb. De grootste zal uiteraard gebruikt worden voor games.
Wat is je budget?
Mijn budget is ~ €250,-. Minder mag ook, aangezien ik me realiseer dat de levensduur van de rest van de componenten in mijn systeem waarschijnlijk ook geen 5 jaar meer is.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt me niet zoveel uit, maar ik ben bereid om extra te betalen voor een goed merk. Het liefst koop ik een kaart met een geluidsarme (stock!) koeler. AMD of Nvidia maakt me niet zoveel uit, als het maar bang for buck is en recente games goed draait op hoge specs. Ik heb het idee dat de meeste games tegenwoordig beter geoptimaliseerd worden voor Nvidia, dus dat dat de slimmere keus is. Maar misschien is die gedachte volledig onterecht.
Ik zit niet te wachten op een upgrade van de overige componenten. (Is ook niet nodig volgens mij?) Dus de TDP zal waarschijnlijk niet heel veel meer moeten zijn dan 130W (huidige kaart) omdat mijn voeding het anders benauwd gaat krijgen.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Intel Core i5 3570K Boxed
Asus P8Z77-V Pro
Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC GDDR5
Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB
Corsair Obsidian 550D
Scythe Mugen 2 Rev. B
Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Seasonic M12II 520W
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Wat had ik zelf al gevonden
EVGA GeForce GTX 960 4GB SuperSC ACX 2.0+
HIS R9 380 IceQ X² OC 4GB
Hier zat ik zelf een beetje naar te kijken. Ik vraag me wel sterk af of deze kaarten niet nogal overdreven zijn gezien de rest van mijn systeem inmiddels al weer 3,5 jaar oud is. Misschien is een 950 of R9 270 ook goed genoeg? Probleem is dat de Fallout specs recommend 3GB voor Nvidia of 4GB voor AMD zijn, en dat is er niet in die series. Zeker gezien ik op een hoge resolutie wil gaan spelen denk ik dat 4GB wel nodig is.
Een kaart uit de eerdere serie is wat mij betreft ook prima, maar alleen als dat prijstechnisch ook interessant is. 2ehands Is op dat moment misschien ook interessant, maar uit een oudere serie zou ik al helemaal niet weten wat ik moet kiezen..
Klik om te vergroten...