Drivers' briefing 2-12-2015, Aston Martin V8 Vantage GT4 @ Oulton Park Island
Weersverwachting:
We gaan weer terug in de tijd en gaan racen op 1 januari, de eerste race start vroeg in de morgen om 7:00, de tweede race vindt om 16:00 plaats. De weerstations komen er niet helemaal uit wat voor weer het gaat worden deze week. (lees: we gaan beide races rijden met één weather slot op random)
Wijziging regels:
Door benzine-incidenten staat Fuel Usage vanaf nu uit. Time Progression gaat weer terug naar Real en Tire Wear gaat weer op Slow.
We willen in ieder geval de weersomstandigheden 'Heavy Fog' en 'Heavy Fog with Rain' verbannen. Daarom doen we voordat we de practice starten van zowel race 1 als 2, een race van 1 ronde. De weersomstandigheden die hier plaatsvinden, zijn de definitieve omstandigheden van de betreffende race. Mochten de omstandigheden 'Heavy Fog' of 'Heavy Fog with Rain' zijn, herhalen we deze race totdat er valide omstandigheden gevonden zijn.
De resultaten van deze korte race hebben natuurlijk geen invloed op de stand.
De startprocedure:
De startprocedure is de laatste paar races goed gegaan, dus geen wijzigingen daar. Deelnemers krijgen vanaf de start tot Island Bend (tussen Lakeside en Hilltop Straight) de kans om hun juiste plaats te vinden, tot Island Bend ben je vrij om te doen wat je wil, dus probeer je banden en remmen op te warmen. Het is wel een redelijk korte afstand, zorg er dus voor dat je snel je positie vindt en dat er niet te grote gaten ontstaan. Vanaf Island Bend verlaagt de leider het tempo een beetje (rijd ongeveer halfgas) en gaan we allemaal in een treintje in de juiste volgorde rijden. Het is nu nog toegestaan te zigzaggen om de banden op temperatuur te houden, maak echter geen onverwachte remacties die ervoor zorgen dat er gaten in de trein ontstaan. Vanaf Knickerbrook gaan we in formatie rijden, twee aan twee dus. De leider behoudt het tempo rond de 75 km/u, wat makkelijk bereikt kan worden door volgas te rijden in de eerste versnelling. De oneven startplekken rijden aan de rechterkant van de baan, de even startplekken rijden links. We rijden in formatie het rechte stuk na Druids Corner op, nog steeds rond de 75 km/u. De zone waarin de leider het tempo mag verhogen, en dus de race start, begint wanneer de leider onder het Rexxar-viaduct rijdt. De zone eindigt bij het nVidea-reclamebord aan de rechterzijde van de baan. Let dus op! Deze zone ligt vóór de laatste bocht en is dus niet op start/finish straight!
De stand:
Rondes en pit window:
In de sprintrace rijden we 15 ronden, de hoofdrace is 24 ronden lang. In de hoofdrace is een pitstop verplicht, de pitstraat opent aan het einde van ronde 10 en sluit na de 14e ronde.
Straffen:
N.v.t.
Let verder op:
- Zorg ervoor dat je een setup opgeslagen hebt!
- Oefen wederom de ingang van de pitstraat! Zorg ervoor dat je binnen de witte lijnen blijft bij de ingang, het is niet toegestaan de asfaltstrook te gebruiken. Let er ook op dat je voldoende afremt.
- Er is bij de pituitgang geen witte lijn. Blijf echter wel rechts rijden tenzij je zeker weet dat er geen verkeer is. Het stoplicht bij de uitgang van de pitstraat is hier een goede indicatie van.
- Oulton Park is erg smal en inhalen zal lastig worden. Wees geduldig!