Haha ja ben benieuwd!
Ik doe alles in spoiler:
Ok, ten eerste: ik ben geen Star Wars fan. Omdat ik wel eens wilde weten waar die hele hype overging en m'n vrienden per se naar deel 7 wilden, ben ik samen met hen halverwege novemer begonnen met de franchise in de volgorde 3,4,5,1,2,3. Ik vond alleen 3 met de turn van Anikin naar de Dark Side geslaagd. Rest was matig.
Ok, ten tweede: ik ben niet zo iemand die de originele Star Wars niet vet vond vanwege slechte effecten of vanwege de tijd. Kijk prima naar oudere films
Ok, ten derde: ik wil niet als een zeikerige hipster overkomen die enorm anti-block busters is en liever een Noorse arthouse film kijkt met een bakje muntthee. Ik ben als filmkijker best oppervlakkig.
In mijn ogen is Star Wars toendertijd revolutionair. In een tijd waar we Westerns keken kwam er een space movie die meer dan alleen een simpele schietfilm was. Het was raar (Wookies etc), vreemd en interessant. En vernieuwend.
Anno 2015 is de filmwereld veel meer risico mijdend. Men maakt liever een deel 5 dan iets nieuws vezinnen. En de mensen smullen er van, dus houd het zich in stand. Check de records. Jurrasic World, James Bond, Fast and Furious, The Hunger Games en Mission Impossible domineren de box charts. Deze titels gaan terug naar de 90's of zelfs de 60's. We weten wat we kunnen verwachten en dus vinden we het een veilige uitgave van het geld.
In die zin kun je het JJ niet eens kwalijk nemen om voor deze Star Wars te hebben gekozen. Hij is niet slecht, maar best goed, dat zeker. Veel beter dan The Phantom Menace bv.
Maar er gebeurt helemaal niks nieuws? Revolutionairs? Wordt er iemand geprikkeld door gebeurtenissen in deze film? Las ergens dat dit bijna een remake is van A New Hope. Weer een dark badguy, die is overgestapt naar de Dark Side en tevens familie blijkt. Wederom een massavernietigingswapen van het strenge regime. Weer een verdwaalde ziel die toevallig in het verhaal wordt gezogen en uiteindelijk The Force blijkt te bezitten. Ik zat me gewoon te ergeren aan bepaalde elementen die totaaaaaal niet vernieuwend waren. Maarja, de mensen willen het, blijkt wel dat er dus mensen dit voor de 2e keer willen zien. Waarom? Vanwege de vette airspace battles ofzo?
Dit is een beetje de ziekte van de huidige generatie. Daarom spelen we allemaal maar weer Call of Duty 18 en gaan we naar Star Wars 7.