Heb er nu 4,5 - 5 uurtjes opzitten, 3 lasers staan aan en ik heb 149 puzzels gehad. Blow is briljant, wat een awesome game. Het staat me bij dat hij dat eureka moment in een game wilde vatten en dat is hem echt heel goed gelukt.
Je moet het zo zien: Het eiland is in verschillende regios opgedeeld en elke regio draait om een bepaalde variatie op de puzzels: de ene is bij wijze van spreken een kruiswoord en de ander een crypto: het zijn allebei puzzels met witte en zwarte vlakken waar je een woord op in moet vullen, maar hoe je bij het woord komt is tussen beide puzzels heel verschillend. Hoe bij het antwoord moet komen word je óf uitgelegd in een klein reeksje makkelijke tot steeds moeilijker wordende puzzeltjes, óf je wordt helemaal aan je lot over gelaten. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt van de puzzels moet je alsnog goed nadenken bij de volgende omdat het net weer anders is, er weer een net iets andere manier van denken achter de puzzel zit, maar wel nog binnen dezelfde groep valt (zelfde denkwijze, maar je moet die denkwijze anders toepassen).
Soms zie je het antwoord wat sneller, soms zit je een minuut of 5-10 te staren en de andere keer loop je maar gewoon verder over het (PRACHTIGE) eiland en stuit je weer op andere puzzels, maar het antwoord is altijd logisch en valt in de directe omgeving te vinden (dus geen gezoek naar een sleuteltje of een plaatje aan de andere kant van het eiland met een antwoord er op) of uit de directe omgeving herleiden en de puzzels zitten altijd fantastisch in elkaar. Ik heb al behoorlijk vaak hardop bewonderend zitten te lachen om hoe slim de puzzels waren.
Game zit technisch goed in elkaar, de stijl is prachtig en de puzzels staan als een huis. Ik heb links en rechts al wat hints omtrent het verhaal meegekregen. De een is nog onverwachter dan de ander, maar als ik het goed inschat gaat het tot iets heel tofs leiden. Het enige dat ik mis is wat meer geluid. Ik hoopte stiekem dat er wat muziek in de stijl van die eerste trailer in zou zitten, want dat vond ik toen zo vet. Het geluid dat er is is goed en werkt de puzzels en sfeer fantastisch in de hand. Ander puntje is dat ik dacht even relaxed bij te komen na m'n werkdag met the Witness, maar dat ik nu helemaal voor pampus lig met een zwaar hoofd . Ook las ik dat sommige mensen motion sickness krijgen van de game, maar daar heb ik geen last van. Als je daar snel last van hebt zou ik me daar eerst over inlezen. Volgens mij is Blow er van op de hoogte en ging hij er ook naar kijken.
MAAR, wat je ook doet, ga geen filmpjes kijken of antwoorden opzoeken. Dat eureka moment dat je doorhebt hoe een puzzel werkt is werkelijk fantastisch
Wat mij betreft een dikke aanrader en de 37eu dubbel en dwars waard.
Laatst bewerkt: 27 jan 2016