Zoals het er nu uitziet, gaan de PS3 sticks niet werken op de PS4 voor SFV, helaas.
Ik heb 4x de beta gespeeld en in het begin was ik behoorlijk sceptisch maar ik moet nu zeggen dat het met de gameplay wel goed zit. Natuurlijk zijn er dingen die ik liever veranderd zie voor sommige characters maar over het algemeen, het speelt allemaal lekker weg. De characters zullen ongetwijfeld wat veranderingen hebben ondergaan ten opzichte van de laatste beta in de final release versie. Tempo van de game ligt hoog ten opzichte van USFIV, minder focus op setups waardoor gevechten erg dynamisch zijn, er is veel back and forth tussen de spelers.
SFV is een "eerlijke" game waar je echt afwegingen moet maken tussen risico en beloning, en ook bereidt' moet zijn om harde reads te maken. Voor mensen die altijd riepen dat een vechtgame niet om executie van moves en combos moesten gaan, maar om tactieken en mindgames, de tijd is aangebroken. In SFV vecht je echt tegen de tegenstander en niet het "systeem". Links(goed getimede aanvallen die je na elkaar drukt om een combo te doen) zijn zo makkelijk gemaakt dat zelfs een absolute beginner ze kan na en klein beetje oefenen. Dit was voorheen een groot struikelblok voor velen in USFIV, wederom voor vooral beginnners. De executie drempel is zo laag dat het geen reden meer kan zijn om de game te laten vallen, het leren van standaard combos is in no-time gedaan.
Nu is de hamvraag natuurlijk, nu de game zo simpel mogelijk is gemaakt betekent dit dan ook dat er geen diepgang is? Integendeel, de diepgang zit het in het vechten tegen de tegenstander. Er zijn geen onnodige lagen zoals hoge executie vereisten(1-frame links), unblockables, plinken, crouchtechen, option selects, scheve risk-reward verhoudingen(snelle en veilige light aanvallen omzetten tot grote damage), meer tussen beide spelers waardoor de interactie nooit echt 1 op 1 was. De diepgang in een vechtgame is altijd al in het vechten met de tegenstander geweest en het uit manoeuvreren van elkaar door middel van tactieken en mindgames. SFV is een behoorlijk pure vechtgame zonder teveel "bullshit".
Ik moet er wel bij vermelden dat op release de game niet bar veel zal bevatten voor de speler die graag zich verdiept in single player content. Langzaamaan zullen meerdere characters(gratis te verdienen met een beetje regelmatig de game te spelen) worden toegevoegd, evenals nieuwe modes en zelfs story expansions. Imho koop je ook een vechtgame alleen maar om met anderen te spelen.
Ik vind het persoonlijk zo jammer dat vele spelers nooit het niveau behalen waar je echt elkaar ook bevecht met tactieken en momenten waar je de kennis hebt van een gewoonte van de tegenstander die je 3 rondes eerder had waargenomen je dan uiteindelijk uitbuit om de ronde te sluiten. Dan begint het volgende niveau mindgames weer waar de tegenstander weet waar jij op let. en probeert diegene zijn zwaktepunt om te zetten in een sterktepunt om een bepaalde actie weer van jou uit te lokken.
/rant
Nieuwe game, nieuwe mogelijkheden, iedereen begint vanaf hetzelfde startpunt nu, hoewel mensen die ervaring hebben met oudere SF titels of andere vechtgames wel nog enig voordeel hebben.
Iedereen mag me wel toevoegen op PS4(Lok N Ki) of Steam(Lok_N_Ki) voor wat SFV actie!
Laatst bewerkt: 3 feb 2016