1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[PS4] Street Fighter V

Discussie in 'Games' gestart door LocKuM, 12 jun 2015.

  1. LocKuM

    LocKuM Active Member

    Berichten:
    3.171
    Leuk Bevonden:
    52
    Zoals het er nu uitziet, gaan de PS3 sticks niet werken op de PS4 voor SFV, helaas.

    Ik heb 4x de beta gespeeld en in het begin was ik behoorlijk sceptisch maar ik moet nu zeggen dat het met de gameplay wel goed zit. Natuurlijk zijn er dingen die ik liever veranderd zie voor sommige characters maar over het algemeen, het speelt allemaal lekker weg. De characters zullen ongetwijfeld wat veranderingen hebben ondergaan ten opzichte van de laatste beta in de final release versie. Tempo van de game ligt hoog ten opzichte van USFIV, minder focus op setups waardoor gevechten erg dynamisch zijn, er is veel back and forth tussen de spelers.

    SFV is een "eerlijke" game waar je echt afwegingen moet maken tussen risico en beloning, en ook bereidt' moet zijn om harde reads te maken. Voor mensen die altijd riepen dat een vechtgame niet om executie van moves en combos moesten gaan, maar om tactieken en mindgames, de tijd is aangebroken. In SFV vecht je echt tegen de tegenstander en niet het "systeem". Links(goed getimede aanvallen die je na elkaar drukt om een combo te doen) zijn zo makkelijk gemaakt dat zelfs een absolute beginner ze kan na en klein beetje oefenen. Dit was voorheen een groot struikelblok voor velen in USFIV, wederom voor vooral beginnners. De executie drempel is zo laag dat het geen reden meer kan zijn om de game te laten vallen, het leren van standaard combos is in no-time gedaan.

    Nu is de hamvraag natuurlijk, nu de game zo simpel mogelijk is gemaakt betekent dit dan ook dat er geen diepgang is? Integendeel, de diepgang zit het in het vechten tegen de tegenstander. Er zijn geen onnodige lagen zoals hoge executie vereisten(1-frame links), unblockables, plinken, crouchtechen, option selects, scheve risk-reward verhoudingen(snelle en veilige light aanvallen omzetten tot grote damage), meer tussen beide spelers waardoor de interactie nooit echt 1 op 1 was. De diepgang in een vechtgame is altijd al in het vechten met de tegenstander geweest en het uit manoeuvreren van elkaar door middel van tactieken en mindgames. SFV is een behoorlijk pure vechtgame zonder teveel "bullshit".

    Ik moet er wel bij vermelden dat op release de game niet bar veel zal bevatten voor de speler die graag zich verdiept in single player content. Langzaamaan zullen meerdere characters(gratis te verdienen met een beetje regelmatig de game te spelen) worden toegevoegd, evenals nieuwe modes en zelfs story expansions. Imho koop je ook een vechtgame alleen maar om met anderen te spelen.

    Ik vind het persoonlijk zo jammer dat vele spelers nooit het niveau behalen waar je echt elkaar ook bevecht met tactieken en momenten waar je de kennis hebt van een gewoonte van de tegenstander die je 3 rondes eerder had waargenomen je dan uiteindelijk uitbuit om de ronde te sluiten. Dan begint het volgende niveau mindgames weer waar de tegenstander weet waar jij op let. en probeert diegene zijn zwaktepunt om te zetten in een sterktepunt om een bepaalde actie weer van jou uit te lokken.

    /rant

    Nieuwe game, nieuwe mogelijkheden, iedereen begint vanaf hetzelfde startpunt nu, hoewel mensen die ervaring hebben met oudere SF titels of andere vechtgames wel nog enig voordeel hebben.

    Iedereen mag me wel toevoegen op PS4(Lok N Ki) of Steam(Lok_N_Ki) voor wat SFV actie!
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2016
  2. PBateman

    PBateman From the Shadows

    Berichten:
    4.215
    Leuk Bevonden:
    233
    Ik ben vooral blij dat er geen dash cancel meer nodig is, dat lukte mij nml. echt nooit in SFIV.
     
  3. Grievous NL

    Grievous NL Active Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    7
    sinds street fighter 2 eigenlijk nooit meer een deel gespeeld ja alpha 2 effe ben eigenlijk nooit goed geweest in fighting games vond dead or alive altijd wel leuk, nu toch maar street fighter 5 ge preorderd.

    Nu zit ik er ook aan te denken om een fighting stick of controller te kopen iemand tips dit zijn de officieele van madcat twijfel een beetje
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. LocKuM

    LocKuM Active Member

    Berichten:
    3.171
    Leuk Bevonden:
    52
    Ik kan niets zeggen over madcatz hun "budget" sticks zoals de "Alpha" in het bovenstaande plaatje of hun controllers, maar hun sticks zijn erg goed. Zo'n stick gaat je een hele generatie mee, oftewel 5+ jaar, ze zijn dus erg duurzaam. Natuurlijk kunnen er dingen kapot gaan maar dit zijn de knoppen, het hendeltje of de kabel. Al deze dingen kunnen met groot gemak worden vervangen of gemaakt.

    Over het algemeen is de mening dat je geen voordeel behaald met een stick tegenover een controller. Er zijn enkele technieken die je op een arcade stick kan doen die niet mogelijk zijn op een controller of heel erg moeilijk. SFV heeft geen arcade stick specifieke moves zoals Chun-Li haar Lightning Legs waar je 5 knoppen immens snel achter elkaar moet drukken, links zijn makkelijker gemaakt waardoor technieken zoals "plinken" en "double tapping" niet belangrijk meer zijn. Alles is perfect te doen op een controller met enige oefening.

    Nu dat te hebben gezegd, waarom zou je alsnog een arcade stick kopen? Ikzelf vond het krampachtig om op een controller te spelen, snel bepaalde bewegingen eruit gooien op een controller zorgde ervoor dat ik veel onnodige inputs ertussen had en ik gewoon inconsistent was met het uitvoeren van deze aanvallen. Het indrukken van verschillende combinaties van knoppen was ook hinderlijk en ongemakkelijk op een controller. Als laatste begonnen de D-Pad, de analog stick en knopjes al snel los te zitten op een standaard 360/ps3 controller. Het rubber van de PS4 zijn analog stick zal ook snel verslijten door hevig gebruik.
    Enige voordelen en nadelen van arcade sticks op een rijtje:

    Voordelen

    • Duurzaam, zo'n arcade stick gaat je letterlijk jaren mee.
    • Onderdelen zijn snel en gemakkelijk te vervangen, je kan zelfs zo'n stick na je eigen smaak customizen met je eigen prints als achtergrond en kleuren van knoppen.
    • Precisie, snel complexe bewegingen maken en zonder problemen knoppen combinaties indrukken.
    • Krijgt goed tactiele "feedback".
    • Arcade sticks zijn goed te verkopen, de waarde blijft goed behouden op deze producten, dus als het niet bevalt dan zal je het behoorlijk snel kunnen verkopen aan iemand anders voor zo'n 100+ euro. Vooral nu wanneer SFV uitkomt zullen deze producten gewild zijn.
    • De complete ervaring van een vechtgame spelen op een arcade stick heeft iets speciaals, het gaf mij extra plezier in het spelen van dit genre op een stick(PERSOONLIJK). Ik heb dan ook veel andere vechtgames gespeeld na het kopen van zo'n arcade stick.
    • Ik ben van de mening dat vechtgames die veel "motion" inputs(denk aan kwartcirkels, halvecirkels, Shoryuken(z beweging), ) vereisen makkelijker zijn op een arcade stick dan een controller(denk aan Street Fighter, King of Fighters, Guilty Gear). Daarentegen zijn vechtgames die veel "directional"(denk aan inputs zoals forward-forward of back-forward, forward-forward-back etc) inputs hebben makkelijker te spelen zijn op een controller.(Tekken, Mortal Kombat, Dead or Alive). Als een game veel knoppen inputs snel vereist achter elkaar, dan vind ik het persoonlijk ook makkelijker op een arcade stick. Dus een game zoals Tekken heeft veel "directional" inputs wat makkelijker is op een controller maar ook veel knoppen combinaties wat weer makkelijker is op een arcade stick(imho)
    Nadelen
    • Duur, 200+ euro is niet weinig(je hebt ook Hori sticks die rond de €150 zijn en net zo goed werken)
    • Je moet er tijd in stoppen om er goed mee te worden, je moet standaard dingen opnieuw moet leren zoals dashen en springen. Bewegingen leren op een arcade stick zijn het moeilijkst, de knoppen indrukken zorgt voor weinig of geen problemen wanneer je voor het eerst op een stick speelt.
    • Luid, het bewegen van het hendeltje en het indrukken van de knoppen brengt enige gehorigheid met zich mee. Dit is geen onbelangrijk punt, als je speelt op je eigen kamer is er geen probleem tenzij je dunne muren hebt. Als je speelt in de huiskamer zullen andere het goed kunnen horen en misschien zelfs aan kunnen irriteren. je hebt wel speciale "silent" knoppen die de gehorigheid verminderen, maar compleet weg zal het geluid nooit gaan.
    • Gewicht, zo'n stick leg je op je bovenbenen neer, het kan ongemakkelijk zijn, je kan ook de stick positioneren op een tafeltje voor een stevigere ondergrond. Het gewicht kan ook bijdragen aan het gevoel dat zo'n product stevig en duurzaam is gebouwd(wat waar is).
    • Een arcade stick is alleen bedoeld voor vechtgames(en oldschool games), andere spellen zul je er dus niet mee spelen. Bedenk goed of de investering het waard is.
    Een arcade stick maakt je geen betere speler, je moet er veel tijd in stoppen om goed mee te worden, dit geld ook voor het gebruik van een controller. Je hebt jaren lang al op controllers gespeeld dus wanneer je switched naar een arcade stick zal je eerst slechter worden voordat je beter wordt omdat je de meeste simpele bewegingen opnieuw moet leren. Het proces wordt steeds moeiliker hoe beter je al bent op een controller om dan uiteindelijk te switchen na een arcade stick. Als je op dit moment NIET goed bent in het uitvoeren van complexere bewegingen op een controller, dan is dit het perfecte moment om een arcade stick te proberen omdat je toch niet beter of slechter speelt dan op een controller. Ik heb een arcade stick gekocht op het moment dat ik niet goed was in SF, ik heb dan ook alle bewegingen voor het eerst geleerd op een arcade stick en heb nooit het gevoel gehad om terug te gaan na een controller met het idee dat ik dan beter zou spelen.

    Madcatz is niet het enige merk dat arcade sticks verkoopt, de bouwkwaliteit van hun duurdere arcade sticks zijn zonder twijfel uitstekend maar dat betekent niet dat ze de enige zijn die kwalitatief goede producten kunnen afleveren. Hori is een alternatief dat je kan overwegen, hun sticks zijn nagenoeg net zo goed en een stuk goedkoper. Helemaal als eerste arcade stick. Ik heb zelf 3 Hori sticks en ze bevallen me uitstekend waaronder de Hori Real Arcade Pro 4 Kai, deze is voor €150 te koop bij enkele winkels in Nederland. De net genoemde stick gebruikt gebruikt knoppen van Hori zelf, de Kuro knoppen, mensen die Sanwa knoppen gewend zijn zullen een verschil voelen maar het is allemaal een persoonlijke voorkeur. Als je ooit Sanwa of zelfs Seimitsu knoppen wilt gebruiken kan je deze xonder problemen bestellen en alsnog in de Hori stick plaatsen, en je bent dan alsnog goedkoper uit dan een nieuwe stick van Madcatz.

    Als laatste, de Madcatz TES+ en de Alpha hebben geen touchpad, de touchpad wordt vaak gebruikt als een quick reset voor positionering in SF of andere vechtgames in training mode, of als quick button config optie. Anders moet je de start knop gebruiken wat iets langzamer werkt, oftewel een kleine irritatie. De Madcatz TE2+ heeft het wél, maar de Hori Real Arcade Pro 4 Kai heeft ook een touchpad en is goedkoper.
    PS3 en PS4 sticks werken niet met SFV op PC op het moment. Madcatz werkt aan een firware update waardoor hun sticks wel zullen werken met SFV, Capcom zelf werkt ook aan een patch waardoor PS3 en PS4 sticks zullen werken op PC. De reden voor dit probleem is de Unreal Engine 4 die geen d-input apparaten ondersteund maar alleen x-input(alle xbox apparaten ondersteunen x-input) Je kan alsnog een third party programma zoals xpadder gebruiken om ervoor te zorgen dat je wel PS3 en PS4 sticks kan gebruiken op PC voor SFV.

    Een dikke informatie overload, maar een arcade stick kopen is geen kleine uitgave en je moet er zeker van zijn dat je veel SFV of een ander vechtspel zal spelen. Daarnaast wou ik ook een kleine waarschuwing plaatsen dat je niet meteen goed wordt met zo'n stick of controller maar dat het echt tijd kost.In SFv is de barriere wel zover omlaag gehaald dat voor een beginner de instap een stuk lager is dan ooit tevoren. SFV kan je ook zonder problemen met een DS4 controller spelen, het is allemaal persoonlijke voorkeur.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2016
  5. Go Ahead Eagles

    Go Ahead Eagles Go Ahead Deventer!!!

    Berichten:
    1.775
    Leuk Bevonden:
    34
    Stel je wilt zo`n stick kopen, waar kan je die het beste aanschaffen? De nieuwe TE2+ staat voor wat ik kan zien alleen bij Nedgame te koop voor maar liefst 269!!
     
  6. Grievous NL

    Grievous NL Active Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    7
    bedankt voor je reactie LocKum ga effe goed nadenken wat ik ga kopen het is immers een hoop geld zo´n arcadestick als ik wat heb gevonden laat ik het wel weten
     
  7. Grievous NL

    Grievous NL Active Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    7
    http://www.gamemania.nl/Default.aspx?tabid=88&gmgame=34441 hij is hier bij gamemania 250
    en bij amazone bestellen is geen optie is daar wel goedkoop maar kost 60 euro om hem te versturen wat hem dan ook op 270 brengt
     
  8. Redfield NL

    Redfield NL Active Member

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    2
    lijkt me wel tof maar ik ben gewoon eerlijk tegen me zelf maar denk dat ik hem te weinig ga spelen voor het kopen van een fightstick die controllers vind ik wel tof maar kan je die ook gebruiken voor andere spelen?
    hier iemand die hem al heeft met een review
     
  9. LocKuM

    LocKuM Active Member

    Berichten:
    3.171
    Leuk Bevonden:
    52
    Europa is al snel fucked met het kopen van arcade sticks, vooral die van Madcatz. Hun extreem dure producten worden nog duurder in Europa verkocht. Gewoon veel googlen want er zijn ook vaak niet game gerelateerde sites die zo'n stick op voorraad kunnen hebben. Bol.com heeft de TE2+ voor €250, iets goedkoper dan nedgame maar alsnog een grote investering. De TES+ is 220 euro maar heeft geen touchpad

    De Hori Real Arcade Pro 4 Kai is te koop voor €120 bij yourgamezone maar ik meen me te herinneren dat wanneer een winkel de sticks, zowel Madcatz als Hori, niet op voorraad hebben het een behoorlijke tijd kan duren voordat ze het wel weer op voorraad hebben.

    Een alternatief voor de Hori en Madcatz sticks is de Venom stick voor €100, een stuk goedkoper maar van horen zeggen is het ook wat kwalitatief minder. De knoppen voelen wat "stroperig" aan, hendeltje is okay-ish. Dus dan is het beste om er een nieuw hendeltje en knoppen in te doen...waar je uiteindelijk weer met de prijs rond de HRAP 4 Kai uitkomt. Dit is een alternatief tegenover de Madcatz Alpha stick omdat je die nagenoeg niet kan modden of met heel veel moeite.

    Over de controllers, de reden waarom de controller korter is aan de rechterzijde is omdat je op 2 manieren het kan vasthouden. Je kan zo'n controller standaard vasthouden, maar ook met je volledige hand erboven, bijna net zoals een arcade stick en dan de knoppen drummen met zowel de wijs, middel en ringvinger. Deze manier is een stuk meer comfortabel om de knoppen snel en precies in te drukken maar het kan op het eerst nogal onnatuurlijk aanvoelen.

    Als je onzeker bent met het kopen van zoiets zou ik gewoon SFV op controller spelen en als de game je bevalt maar het irritant vind om op een controller te blijven spelen, kan je alsnog later een stick kopen. Voordeel van het nog even wachten is dat enkele maanden erna zulke stick gewoon op marktplaats worden geplaatst. Wederom, SFV kan je ABSOLUUT zonder problemen op de standaard DS4 controller spelen.

    *Aantal jaren terug was de standaard prijs voor een arcade stick rond de €125. de eerdere modellen, het is absoluut te gek voor woorden dat Madcatz zulke overpriced producten op de markt durven te brengen, ze hebben gewoonweg ontzettend weinig concurrentie en komen er dus gewoon mee weg, stelletje smeerlappen.
     
  10. Redfield NL

    Redfield NL Active Member

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    2
    maar met welke arcadestick ga jij straks spelen dan LocKuM dacht te lezen te hebben dat jij wel een stick hebt voor de ps3 maar die je waarschijnlijk niet kunt gebruiken als dat het geval is ga je dan ook een nieuwe kopen?
     
  11. LocKuM

    LocKuM Active Member

    Berichten:
    3.171
    Leuk Bevonden:
    52
    Met de HRAP 4 Kai(is een stick die standaard werkt op de PS4 én de PS3 ) speel ik op de PS4 en met de HRAP VX-SA(is een 360 stick) op PC. daarnaast kan je altijd 3rd party programma's gebruiken zoals xpadder, joy2key etc om een PS3 of PS4 stick werkend te krijgen op de PC.
     
  12. carnage NL

    carnage NL Active Member

    Berichten:
    152
    Leuk Bevonden:
    0
    ga de game halen voor de ps4 waar ga jij hem op spelen dan?
    op de pc gok ik
     
  13. LocKuM

    LocKuM Active Member

    Berichten:
    3.171
    Leuk Bevonden:
    52
    De game heeft crossplay, dus je kan sowieso met elkaar spelen ongeacht het platform ^^
    Ondanks dat, heb ik de game alsnog gekocht op zowel de PS4 als de PC.
     
  14. PBateman

    PBateman From the Shadows

    Berichten:
    4.215
    Leuk Bevonden:
    233
    Ondanks dat ik het belachelijk vind dat de digitale versie 69,99 is terwijl ik 'm op disc voor 59,99 kan kopen, ga ik toch voor digitaal.

    Dit is echt een game die ik liever snel op kan starten dan dat ik er een tientje minder voor betaal. Ben ook niet van plan om de game tzt in te ruilen dus....
    Maar goed, nog een week wachten... :mad:
     
  15. LocKuM

    LocKuM Active Member

    Berichten:
    3.171
    Leuk Bevonden:
    52
    Als het goed is krijg je dan ook de Chun-Li Alternate costume als je de game digitaal koopt ^^

    Overigens, de disc wordt volledig geïnstalleerd op de HDD, na dit proces lijkt mij dat het laden van de game net zo snel gaat...aangezien het beide van de HDD wordt gedraaid.

    De full length CG trailer:
     
  16. Servantes

    Servantes Well-Known Member

    Berichten:
    8.900
    Leuk Bevonden:
    3.280
    -Alex coming in March.
    -One new character per month until September.
    -Spectator mode after the launch
    -Challenges on March.
    -Characters will cost 100.000 Fight Money or 600 Zenny

    PS3 controllers authentication option
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    LocKuM vindt dit leuk.
  17. PBateman

    PBateman From the Shadows

    Berichten:
    4.215
    Leuk Bevonden:
    233
    Verschil is dat ik met een disc op moet staan van mijn bank hahaha.
     
    LocKuM vindt dit leuk.
  18. LocKuM

    LocKuM Active Member

    Berichten:
    3.171
    Leuk Bevonden:
    52
    Als dit goed werkt, dan zou dit geweldig zijn.
    Een character per maand, heb ik ibuki en juri dus rond juni/juli!
    Weet niet of 100000 veel is...denk het wel.

    Het te kort aan SP content en geen spectator mode in het begin is wel erg jammer.
     
  19. Grievous NL

    Grievous NL Active Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    7
    lang getwijfeld toch maar besteld:D
    [​IMG]
     
    Go Ahead Eagles vindt dit leuk.
  20. Servantes

    Servantes Well-Known Member

    Berichten:
    8.900
    Leuk Bevonden:
    3.280

Deel Deze Pagina