Je bedoelt wanneer je op de grond ligt en dan begint te opstaan, en op dat punt de springende of sprintende tegenstander al op je zit?
Paar dingen eerst, je kan op verschillende manieren opstaan van een knockdown:
- quick recovery, je staat meteen op
- backrise recovery, je staat meteen op maar gaat dan een beetje naar achteren
- normal recovery, je blijft liggen op de grond
Deze opties zijn gegeven om het lastiger voor de tegenstander te maken om jou onder druk te zetten. Het moment wanneer je de grond raakt of zelfs er net iets voor, dan kan je een richting OF twee knoppen indrukken voor de quick recovery of de backrise recovery
- De quickrecovery doe je door 2 punches knoppen OF de richting naar beneden te drukken
- De backrise recovery doe je door 2 kick knoppen OF naar achteren te drukken(wanneer jij je in het midden van het scherm bevind is dit vaak de beste optie)
- Normal recovery krijg je als je niets doet(vaak de slechtste optie)
Paar uitzonderingen:
- Je kan NIET een backrise recovery doen vanuit grabs of een critical art.
- Je kan NIET een quick of backrise recovery doen vanuit een Crush Counter crouching heavy kick(sweep)
Een andere tactiek om mensen van je af te krijgen is de v-reversal te gebruiken. De v-reversal kan je alleen doen wanneer je minimaal 1 v-bar hebt(de rode bar(v-gauge)). Tijdens blockstun(het moment dat je niet kan bewegen wanneer je een aanval blokt) druk je naar voren + PPP OF naar voren + KKK, input hangt van je character af.
----------------------
Ken heeft een invincible aanval, de Shoryuken(z beweging), alleen de medium en EX versies zijn invincible. Deze aanval is ontzettend snel en werkt perfect tegen mensen die springen, het vergt wel enige oefening om het er op commando uit te krijgen en op de juiste momenten. Tip, de beweging vereist 4 inputs, Forward, Neutral, Down, DownForward, een "makkelijke" manier om het te doen is naar voren drukken en dan een vuurbal(kwartcirkel naar voren)
Nu de situatie die jij beschreef, wanneer jij op de grond ligt doe een quickrise of backrise, vaak is het zo dat wanneer ze naar voren dashen op je knockdown je alsnog de crouching lightpunch eruit kan krijgen voordat zij iets kunnen doen. Vooral de backrise eis hier goed voor maar je brengt jezelf ook dichter bij de hoek. Als je de tegenstander ziet springen doe je de shoryuken. Als je het niet op tijd eruit krijgt block je de jump en dan doe je een v-reversal.
Een andere tactiek en niet 1 om op te vertrouwen, doordat de medium en ex shoryuken invincible zijn kan je het er op je wakeup eruit gooien en het verslaat nagenoeg alles wat de tegenstander doet. Nadeel is wel wanneer ze het blokken, en als de tegenstander een beetje goed is dan word je afgestraft en verlies je minstens een 3e van je leven.
Goede spelers zullen setups doen waardoor ze perfect getimede aanvallen op je wakeup doen en je enige opties blokken, een invincible aanval of v-reversals zijn.
*V-reversals brengen ook je stun bar omlaag wanneer jij ze doet en het is minder risico dan een invincible aanval.
-------------------
De meest gebruikte characters zijn volgens mij Ryu, Ken(verrassend!), Nash en Karin online.
Ik denk dat ik bij Necalli en Cammy blijf voor nu. Makkelijk te leren characters en hebben beide een agressieve speelstijl.
------------------
Afgelopen weekend waren er twee grote toernooien voor SFV, 1 in Frankrijk en 1 in Amerika.
Paar videos:
Laatst bewerkt: 29 feb 2016
Lijpe Mocro vindt dit leuk.