Ik was even aan het denken over een manier om alle "kritiek" te verwerken in cup-opzet die verfrissend is en wellicht werkt voor zo veel mogelijk mensen hier.
het is nog niet helemaal "waterdicht" maar dat hoeft ook niet om het concept duidelijk te maken.
Basisinformatie:
De cup duurt tussen de 6 en 8 weken (nader te bepalen)
Elke cuprace duurt 2 uur (zelfde als de zondagavond op dit moment, van 20:00 tot 22:00)
Doel:
Bepalen wie de beste all-round PCars coureur is onder wisselende omstandigheden van XBW-Racing
Opzet van de CUP:
Omdat wij allemaal onze eigen voorkeuren hebben en het onmogelijk is om iedereen tegemoet te komen, wordt de opzet van de cup gerandomiseerd vlak voor de race begint. Door de weeks oefenen en tunen is dus niet meer bij.
Voordat de cup van start gaat worden alle mogelijke auto's die geschikt zijn voor cupracen (Nader te bepalen) geindexeerd en gekoppeld aan een nummer. Stel dat er 58 auto's zijn die geschikt zijn, dan hangt aan elk van die auto's een nummer van 1 tot en met 58.
Dit doen wij ook voor de mogelijke circuits (circuits zonder pitsstraten dus uitgesloten en andere nader te bepalen restricties aan circuits) . Stel dat er 34 circuits geschikt zijn, dan hebben ze nummer 1 t/m 34.
Voordat de cup begint, hebben we dan dus een excellijst met daarin alle geschikt bevonden auto's en circuits.
Als de raceday, zondag bijvoorbeeld, is aangebroken en er om 20:00 geracet gaat worden. Gaan we om 20:00 uur(als iedereen in de party zit) doormiddel van een "Online random number generator" 2x over een random nummer genereren. 1x tussen de 1 en de 58, en 1x tussen de 1 en 34.
Deze "loting" bepaald dus de auto en de baan, en als de host van de hobby alle DLC's heeft, kunnen we dus ook DLC auto's gebruiken. De week erop wordt er weer een nieuwe auto en baan gekozen
Raceverloop:
Omdat er traditioneel 2 uur geracet wordt op de zondagavond, hebben we ook 2 uur om op te vullen met oefenen, kwalificeren en racen. Ik zag het zelf als volgt:
20:00 - 20:10 - Loting + Opzetten lobby + overige invites
20:10 - 20:30 - Oefenen met gekozen auto en circuit (tunen toegestaan)
20:30 - 20:40 - Kwalificatie / Timeattack (Kwalificatie levert naast je startpositie ook punten op)
20:40 - 21:00 - Race 1 (20 minuten)
21:00 - 21:10 - Oefenen / Finetuning
21:10 - 22:00 - Race 2 (50 minuten, reversed grid t.o.v finish positie race 1)
Dit is maar een ruwe inschatting, maar volgens mij wel haalbaar.
Kwalificatie:
Nieuw is dus dat je ook voor de kwalificatie punten krijgt. Voordat de kwalificatie begint heb je dus slechts 20 minuten ervaring met de auto op die baan (+- 7 rondjes) en kies je ervoor om je setup aan te passen om er één snelle ronde uit te persen, of ga je met de standaard setup rijden en oefen je liever.
Race 1: (20min)
Korte race, een pitstop is niet verplicht, startpositie wordt bepaald door middel van de kwalificatie
Race 2: (50min)
Lange race, pitstop is wederom NIET verplicht, startpositie is reversed aan Race 1.
Overig:
Bandenslijtage: Medium (sneller als de RUF's, wat hopelijk meer strategische races oplevert. Deze strategie moet je dus plannen in de beperkte oefen en kwalificatie-sessies)
Brandstof: Real
Assists: Vrije keuze
Weer: Random, net zoals de rest van de cup
Tuning: Toegestaan
Mechanical Failure: Uit (random is leuk, maar plezier staat voorop)
Puntentelling:
Kwalificatie:
10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 (Pos. 1 t/m 10)
Race 1:
10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 (Pos. 1 t/m 10)
Race 2:
20 - 18 - 16 - 14 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 - 1 (Pos. 1 t/m 11)
Snelste ronde: 2 punten (enkel race 2)
Wat vinden jullie er van? is even een snel concept!
Als het nog spannender/uitgebreider moet, je kunt nog de volgende dingen aanvullen:
- Teamverband racen (een Snelle coureur wordt gekoppeld aan een langzamere coureur aan de hand van de eindklassering van vorige cups en er wordt dus naast een individueel klassement, ook een team klassement opgesteld)
- Perks (Elke speler krijgt 1 "Coin", met deze "coin" kan hij BIJVOORBEELD 1 van de volgende perks voor de loting gebruiken om de uitslag lichtelijk te beinvloeden) Zoals:
"I'd rather drive a.... perk" : Verwissel 10 willekeurige auto's in de lijst met 1 auto van jou voorkeur (meer kans dat jouw favoriete auto gekozen wordt)
"Are we there yet? - perk" : Verwissel 5 willekeurige banen in de lijst met het circuit dat jouw voorkeur draagt (meer kans)
moeten natuurlijk aangevuld worden als jullie het wat lijkt.
Klik om te vergroten...