Als je inderdaad al in gedachte hebt om mogelijk naar een 9.1 setup te gaan is de keuze voor de X4200 binnen de lineup van Denon logisch. Ik wilde zeker het merk niet aanvallen, maar probeerde te begrijpen waarom dit specifieke type. Het zou namelijk zonde zijn een luxe model te kopen terwijl je dat niet nodig hebt en dat geld ook in de luidsprekers had kunnen steken. Ik heb zelf overigens ook een Denon met Dali vloerstaanders waar ik nog altijd erg tevreden over ben.
Ah kijk dat is wel zo fijn en gemakkelijk met aansluiten.
Samsung heeft het dit jaar enigszins ingewikkeld gemaakt voor de consument door de typeaanduidingen in Europa en de VS niet gelijk te stellen aan elkaar. Zo hebben we in Europa de
UExxKS9000 en als topmodel de
UExxKS9500 terwijl dezelfde modellen in de VS respectievelijk
UNxxKS9500 en
UNxxKS9800 heten. Let dus op als je een review leest/ziet van het Amerikaanse model dat het typenummer mogelijk anders is dan het Europese model. Voor de duidelijkheid KS9000 (KS9500 inVS) is edge lit LED, zodat er sprake is van backlight bleed zoals je aanhaalt. Het speelt met name bij HDR omdat de tv dan de backlight naar zijn maximale waarde zal zetten (kun je niet tegen houden) en vervolgens met de LCD matrix dat licht weer moet tegenhouden. Dat gaat nooit helemaal goed, met als gevolg dat je lichtlekkage hebt in de vorm van backlight bleed, banding en meer clouding.
N.B. Men is wel bezig met
HDR10 met dynamische metadata zodat de tv niet voortdurend in de maximale backlight setting zit. Dat zou de backlight bleeding bij gebruik van HDR moeten terugbrengen. Wanneer het komt en naar welke bestaande tv's is afwachten.
De KS9500 (KS9800 in de VS) heeft een lfull array local dimming systeem met 150 zones. Dat betekent dat de LED's achter het panel zitten en per zone gedimd kunnen worden. Daarbij kunnen weer zogenaamde halo's optreden (een gloed rondom een licht object op een donkere achtergrond) doordat de zone groter is dan het object dat wit moet zijn.
Digital trends is inderdaad prima. Qua geschreven reviews kan ik je
HDTVtest;
FlatpanelsHD en
AVForums aanbevelen. Dat is voor mij op volgorde van de waarde die ik aan de websites hecht. Vreselijk kritische websites, maar je kunt wel voor jezelf inschatten of de genoemde kritiek ook voor jou relevant is. Het is wel behoorlijk technisch, maar daar leer je weer wat van.
Als je zelf de Auto Motion Plus setting niet gebruikt denk ik niet dat je met de problemen te maken krijgt die in het topic werden aangehaald waarnaar ik linkte. Ik ben zelf ook geen liefhebben van dat soort functies, maar voor de volledigheid leek het me nuttig om aan te halen.
Vooronderzoek doen voor elektronica is zeker erg leuk en als je straks een goed doordachte keuze maakt geniet je er alleen maar meer van omdat je weet dat je voor jezelf de beste keuze hebt gemaakt. Veel plezier met de zoektocht en uiteindelijke keuze!
Als je nog iets tegen komt dat niet helder lees ik het graag; als ik kan helpen doe ik dat graag.
Klik om te vergroten...