Dan hoop ik dat voor de regenraces tuning aan staat dan zullen ik en de andere try-hards hun tunes heus wel delen hier. Ik herinner me regenraces waar de helft van het veld lang voor het einde maar in de pit ging staan en de andere helft drie keer per ronde achterstevoren stond op roodhete bandjes. Races waarbij de standaard-traction zo strak stond afgesteld dat je in een natte bocht al je vermogen kwijt was en je kon kiezen tussen rondglijden of rondkruipen, en alleen een bepaalde rallyrijder en een politieman een leuke competitieve race konden houden. Een race waarbij de mensen met een controller ineens veel meer grip hadden omdat het spel die dingen anders berekend dan wanneer je met een stuurtje rijdt.
Maar ik herinner me ook een natte race in een BMW op Spa waar tuning aanstond die gewoon leuk was voor iedereen. We gaven elkaar tips om meer grip te houden en iedereen kon op z'n eigen niveau z'n rondjes rijden. De mensen met geweldige controle over hun gaspedaal konden megasnel rijden en de mindere goden zoals ik konden ervoor kiezen om de wagen wat langzamer maar wel wat stabieler te maken. En daarvoor hoef je heus geen uren met je neus in de boeken te zitten of honderden rondjes te rijden, en als we elkaar helpen bevordert dat het groepsgevoel ook nog eens.
Regenraces zijn best leuk, en default-setups zijn ook best leuk. Maar samen zijn ze een ramp. Default-setups zijn bedoeld om de verschillen kleiner te houden zodat iedereen leuk mee kan doen, maar in een regenrace waar de default-setup niet voor gemaakt is worden de verschillen alleen maar groter omdat slechts een paar mensen de wagen goed onder controle hebben. Voor de rest is zo'n race niet meer dan een oefening in omgaan met frustratie. Het toernooi is al niet zo lang, lijkt me doodzonde als een leuke race-avond op zo'n nodeloze manier om zeep geholpen wordt.
Dat is mijn mening en daar moet u het mee doen.
Edit: Net wat rondjes op Le Circuit Bugatti met Light Rain gereden, met de default setup vloog ik continu van de baan, kreeg ik door de wheelspin hete banden, en schoof ik zelfs achterstevoren bij het weer de baan oprijden. Even in het menu de traction control slip en limited slip differentials wat aangepast, 1 minuut werk, en ik kon vrolijk stabiele rondjes rijden. Nog steeds glad en oppassen geblazen maar het was tenminste goed te doen.
Laatst bewerkt: 1 sep 2016