In vergelijking met een Aprilia? ja zeker, vergelijk ze maar eens met een BMW. Dan valt het allemaal wel weer mee, en ze hebben de laatste jaren heel hart gewerkt aan het afschudden van het "Stukgaati" imago, en met succes.
Ducati = duur, weet ik. Maar het viel mij heel erg mee.
Mijn vader heeft een splinternieuwe 1200GS Adventure gekocht, met alles erop en eraan. Als je alles aanvinkt op een Ducati en BMW zit ik binnen de 1000,- euro verschil op dik 30k.
Tuurlijk is het "vreemd" dat de ducati bijna net zo duur is als de marktleider in het segment (en in alle test op het gebied van Reiscomfort en stuurwerk het aflegt tegen de BMW en KTM 1290 Adventure). Maar dat is hoe het merk zich geprofileerd heeft. (ja ik ben mij er van bewust dat BMW ook een dure motor is hoor!)
Het heeft qua marketing en imago heel veel gemeen met Alfa Romeo. Mensen kopen geen Alfa met hun verstand, maar met emotie. En daar zijn ze verdomde goed in qua inspelen. Geen enkele motorrijder noemt zich een "Kawasaki-ist", of "BMW-er". Maar de mensen op een Ducati worden "Ducatisti" of "Ducatist" genoemd, dat hebben ze niet afgedwongen, dat komt omdat mensen zichzelf zo gaan noemen omdat ze liefhebbers werden van het merk.
Ik ben absoluut geen fan van Ducati's, zeker niet als je zo'n jaren '05 monster ziet met zo'n afschuwelijke open koppeling. Dat is echt afschuwelijk. En de 999 is qua looks ook niets vergeleken met zijn voorlopers (996 en 99
. En als ik een buikschuiver moest kiezen, koos ik onherroepelijk voor een BMW 1000RR (in M-Sport kleuren). Dus ik ben niet "Ducati Blind" geworden, maar ik had het prijsverschil met de anderen groter verwacht.
Klik om te vergroten...