Zo zondagavond de laatste check op het forum gedaan, vandaag dan maar even de stand bijwerken…….ik open het forum, boel compleet ontploft? Het leeft dacht ik nog….. nu 2 uur later alle bevindingen doorgelezen en zeker met gemengd gevoel dit nu aan het typen.
De opzet van de cup was aangepast ten opzichte van eerdere cups, n.a.v. diverse vragen en opmerkingen van jullie omtrent het feit dat er iedere keer maar 1 winnaar was. Ja ik hoop ook op een zo breed mogelijke top, maar ja niet iedereen kan Max Verstappen zijn…. Nu 2 maal reversed grid obv stand en uitslag om het in ieder geval zo lang mogelijk zo close mogelijk te houden. Het risico daarbij op confrontaties als die geschetst, zijn door de reversed grid meer dan ooit aanwezig . We kunnen in die zin zeggen dat de cup geslaagd is qua opzet. Er wordt meer dan ooit gevochten en het is op dit moment nog zo spannend dat de nrs 1 t/m 10 nog kans maken op de eindoverwinning……., maar het blijkt dat het e.e.a. dus ook een keerzijde heeft. Mensen worden (te) fanatiek, gunnen elkaar daardoor wellicht minder ruimte en doen waarschijnlijk ook meer openlijk hun beklag. Wellicht had ik alles bij het oude moeten laten dan was er wellicht minder commentaar op elkaar geweest en had iedereen het leuk. Jongens het is wel een SPELLETJE en we doen dit voor ons plezier want er valt niets te winnen……, althans dat neem ik aan. In die zin was wellicht mijn keuze voor deze opzet en de keuze voor de auto niet goed geweest . Dit is een cup auto voor “mannelijk racen”, waarbij er inderdaad contact kan zijn
Vervelender is daardoor een aantal incidenten en ieders verschillende visie daarin en als ik zo vrij mag zijn haal ik even de actie vorige week tussen mij en Wiethok aan (waarna Wiethok vertrok). Ik zit aan de buitenkant, hij is de aanvallende auto, hij “wurmt” hem ertussen , vervolgens stuur ik in, in mijn optiek rekening houdend met ruimte voor hem…tetteren we er beide af. GVD!!!!, Klootzak had je niet ff kunnen wachten (alle woorden en verwensingen binnengehouden). Wat blijkt in de replay…..mmmmm wellicht is het het plaksyndroom, waar wellicht niemand iets aan kon doen. Wellicht liet ik of Wiethok te weinig ruimte. Wiethok had waarschijnlijk een totaal andere visie en intentie dan dat ik concludeerde. (DIt is dus een voorbeeld, van hoe er verschillend naar situaties gekeken kan worden). Wat ik in al die jaren gemerkt en ervaren heb is dat achter elke situatie (behalve dan vaak in de kop/staart botsingen, want daar is het vaak duidelijk wie te laat of helemaal niet geremd heeft), 2 waarheden schuil gaan. Het is niet zo zwart wit en soms ook zeer moeilijk te beoordelen om vervolgens ook nog eens te veroordelen. Zeker als er een paar van die hotshots tussen zitten die hun overwinning willen veiligstellen.
Ik prefereer nog steeds, zoals in het regelement staat dat als je een probleem met een bepaalde (inhaal)acties van iemand hebt en het zit je (te) hoog dat je dan een PMtje stuurt. Los van het feit dat ik dan een seintje krijg op mijn email dat er een bericht gestuurd is (Sorry ik kan zeker niet elke dag de tijd opbrengen om op het forum te kijken) Dan kan wedstrijdleiding er op dat moment nog objectief naar kijken, zonder""schade" toe te brengen aan een persoon. En ja vaak wordt het afgedaan dan met een “raceincident zonder gevolgen” en dat is vaak ook nog eens zuur omdat je zelf als “hotshots” 100% overtuigd zijn van je eigen gelijk, zeker als je de moeite neemt om een racereport aan te vragen. Overigens worden dan wel vaak de betrokken coureurs er even “vriendelijk” op gewezen dat ze betrokken zijn geweest bij een incident en dat dit nu nog als race incident is afgedaan. Ook daar gaat al een “waarschuwing” van uit. En dat er bij excessen daadwerkelijk gesanctioneerd wordt, daar weten sommige wel over mee te praten.
Neemt niet weg dat als Loyall daadwerkelijk over de schreef is gegaan dat daar sancties op staan, ookal denk ik zelf dat hij al zijn conclusies heeft getrokken n.a.v. alle commotie. Ik zou nog graag de heat en rondenrs waarbij het gebeurt is ontvangen (regels en voorwaarden, art 5.4.) Dan kost het mij de minste tijd en kan ik de tijd die ik beschikbaar heb er nuttig naar kijken.. nogmaals dit wil ik zo doen, niet om jullie te pesten, maar omdat het mij gewoonweg teveel tijd anders kost. Dit doen we voor jullie en niet voor mezelf, ik rij sowieso al achteraan……. (n.b. ik kon alleen de 2e heat opslaan van silverstone)
Door alle commotie en het feit dat iedereen zich ermee bemoeit in mijn optiek, wordt de persoon zonder verdediging “en plein public” voor de leeuwen geworpen (ookal wordt er gezegd dat dat niet zo wordt bedoeld) en staat het leidende voorwerp zelf met 1-0 achter als je niet direct kunt/wilt reageren. Dat maak je nooit meer goed en kan je niet meer objectief overkomen. Dat is niet fair in mijn optiek. Soms kan via het forum het e.e.a. worden nagevraagd, maar dit ging volgens mij wel erg ver en was naar mijn mening meer (al dan niet bewust) stemmingmakerij, 1 reageert, de ander gaat er overheen daar bemoeit iemand zich weer mee en voor je het weet is het e.e.a. ge-esclaeert en als ik mij goed herinner was dat al eens eerder gedaan. Dit is in mijn optiek ook het nadeel van het forum. En eigenlijk denk ik dat we dit met name in race situaties ontgroeid zijn. Je gaat namelijk tijdens de lopende competietie een situatie bespreken waar iedereen een mening over heeft. Dat komt de sfeer niet te goede en wordt er beoordeeld en veroordeeld. Volgens mij komen de coureurs die bij een incident betrokken zijn bij Charlie Whiting op de bank zitten en onder het genot van een hapje en een drankje zijn het dan weer vriendjes, werkt veel beter!! Dus bij elke incident in het vervolg even naar Amersfoort, voor een borrel met bitterballen en het is weer pais en vree……
Resume…….schat even in wat een melding kan doen op een forum. Zeker als je bepaalde situaties bespreekt, mail de wedstrijdleiding, verwacht niet dat elke post op het forum gelezen wordt. Dan had wellicht het e.e.a. voorkomen kunnen worden. Ik vind jullie allemaal even lief en ik hoop dat we geen coureurs onderweg verliezen…..
Laatst bewerkt: 27 sep 2016
B Tender en Kimi NL vinden dit leuk.